Montera mobiltelefon i instrumentpanelen på mc

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som rubriken. Vem har testat detta ? Hur har ni gjort ?

Är en blackbird jag tänkt göra det på. Jag vill kunna se GPS medan jag kör. Waze funkar inte på "normala" gps enheter, och om jag mot förmodan skulle komma över lagstadgad hastighet gillar jag möjligheten att se var farbror blå är.

Montera på styret är en möjlighet, men fått för mig att får jag in den lite längre under kåpan så ska den klara regn också.

Har lite blandat på mobilfronten, så ett universalfäste är att föredra. Gärna något som kan spännas åt så det inte lossnar vid fel tillfälle.

Funderat på tankväska, men har alltid mobil med mig, inte alltid jag är sugen på att slänga på tankväska.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Mja, där var väl mest fästen specifika för vissa mobiler. Jag söker universalfäste. Brodit är bra prylar, har det i bilen, men är pyssel vid mobilbyte. Ström fram har jag hyfsad koll på, blir cigg kabel under sadeln och en usb vid instrumentpanelen. Men vad använder jag att fästa luren med ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Teknikmagasinet artikelnummer 265719 kanske duger att fästa den.
iZound bilhållare universal för mobiler med bredd mellan 45mm och 115 mm
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...5719&title=iZound%20bilh%e5llare%20universal&
En annan sak är om det finns plats under kåpglaset utan att skymma varvräknare / hastighetsmätare.
Mina försök få in en 5" bil GPS har misslyckats just pga brist på utrymme.
Tyvärr. :huvet

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag jorde nån tråd om hur jag montera påt på min honda cbr... kanske kan ta lite info från den ska va massa bilder me där.. ska se om jag hittar den så länkar jag den åt dig här

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Tack för all input

Funderat vidare, det där med platsen kan bli ett problem, ja. Sen känns det iofs säkrare att ha den ur fartvinden.

Annars kanske Art.nr: 266016 på www.teknikmagasinet.se kan funka ? Testade direktlänk, men blev fel av någon anledning.

Annat alternativ, även om det åker i en mindre mobil så borde jag kunna få den att ligga still genom att slänga in en torktrasa eller något i caset, eller ?

http://www.ultimate-mobiles.co.uk/m...a-m8-bolt-waterproof-case-desire-z___1110.htm

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den där verkade bra
http://www.ultimate-mobiles.co.uk/m...a-m8-bolt-waterproof-case-desire-z___1110.htm
och är mobilen för liten så finns ju
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-pack-28421/
torde räcka med en.....
Men HTC Desire Z är ingen stor mobil. Jag har haft en själv 3,7" skärm.
Enligt prisjakt är måtten 60,4 × 119 × 14,16 mm
Enda felet var användarvillkoren: "Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation"
Dvs vill säga allt som finns på mobilen från kontaktlistor till också privata foton och filmer har Google rätt att använda, dela och föra vidare.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Planen är att skaffa något som är stort nog att "växa i", så får måtta på jobblurarna o se vilka som är de största åbäkena där. Ryktas om att det inte är någon valfrihet kvar alls längre, alla ska ha äpplelurar, så jag drar mig för o uppgradera. Gillar o ha qwerty, mini pro och desire z har det.

Får ner o kolla på snorkråkan i morgon och se vilken fästanordning jag kan använda. Gillar att ultimate-mobile har ett lätt stänkskydd, borde ge mig tid att stanna till och gömma undan den om det börjar regna. Sen blir det och raida ebay.

Gällande policys, jobbar som nätverksnörd, anonymiteten på nätet är sedan länge borta i vilket fall som, vill de ha min info så får de väl ta den, de har hyfs nog att informera i alla fall.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
För några år sedan satte jag dit mobilen på styret för jag tyckte det var en skitsmart idé att se på GPS-en vart jag skulle åka. Sen en dag så hände det något ovanligt. Jag tänkte till!

Jag började fundera på hur fiffigt det egentligen är att ha mobilen fastsatt på styret om jag ligger 30 meter därifrån med båda benen brutna... ?

Numera har jag ALLTID mobilen på mig i lätttillgänglig ficka och så tittar jag på vägen angående vart jag är på väg.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Här fanns ju en enkel variant som verkar ha lite universala fästmöjlighter..
http://www.ebay.co.uk/itm/SAT-NAV-G...52?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51a3c4beac

Jag köpte en modelspecifik vattentät hållare till min mobil och funderar faktiskt precis över samma typ av lösning.. Kör waze för navigation i Sverige, men det vore ju smutt med en vattentät hållare för min bilgps (ej vattentäta) som numera ligger fördetmesta oanvänd i handskfacket.

Nuvarande setup http://www.ducati.ms/gallery/files/8/0/2/6/20120908_145557.jpg

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Waze, copilot, garmin, tomtom, de finns ju alla till mobilen ändå. Och att använda mobilen gör ju att jag har en pryl mindre att glömma bort att ta med mig.

amullo, det såg sweet ut, jag har ju iofs ingen fågelpinne på snorkråkan, men gillar tänket. Vad är det för kulhållare du har framme i vindrutan ? Haft några problem med att laddkontakten lossnat / fastnat i styret ?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Givi S850 har ju avhandlats i annan GPS-tråd.

http://www.louis.de/_10757080437492a9de3cf3c2b622e8adff/index.php?topic=artnr&artnr=10001548

Förkastade själv tanken på den, men när jag tänker efter är den inte så dum.
Jag har, precis som du, en Desire Z (länge leve qwerty!). Jag har även en bil-gps (TomTom Start) som sitter monterad, samt med USB-kabel framdragen, på min XT660R. Däremot är GPSen inte skyddad från vatten. Och jag är ju faktiskt mer intresserad av applikationerna på mobilen, med positionering, interaktiva GPS-appar likt Waze, logga rutter mm. Eller rentav kunna använda båda.

Har man jobbtelefon tenderar man att byta telefon rätt ofta, vilket gör att modellspecifika hållare kan bli kortlivade. Givi S850 ger även möjlighet att faktiskt ha både telefon och GPS på laddning samtidigt, i samma väska. Dessutom med förvaring för liten plånbok/nycklar. Ser kanske inte så snyggt ut på en sporthoj, men på en enduro-hoj så gör den sig mer naturlig. Skulle ju ändå ha förbandsväskan fäst på styret enligt ursprungsplanen. Vette fan om jag inte slår till på en Givi S850 trots allt.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Givin verkar vettig, absolut. Dock så vill jag ju gärna ha något som inte snabbt och smidigt kan plockas från hojen pga att den är kvarlämad då den är för stor för att ha i fickan.

Sen, funktionsmässigt så är den för lik en tankväska, vilket jag redan har ett par st av. Vill slippa att släpa på dem, därav att jag vill lösa fast montering på något sätt.

qwerty, för en nörd som mig så är det avgörande. Vill inte döda hela skärmen med en massa okänsliga knappar om jag måste trycka iväg ett större email eller liknande. Eller gud förbjude att jag måste köra cli på något obskyrt interface med en massa ord som inte är med i ordlistan.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln