Montering av hjul/rotationsriktning?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har hämtat nya däck från verkstan och ska montera hjulen.
Har en fundering främst kring framdäcket om det är rätt monterat

Pilen på däcket stämmer med pilen på navet, men mönstret sitter då så att v-formen tar i marken med "öppna" delen först, som att eventuellt vatten förs in mot toppen/centrum av däcket.(ritade in en pil bredvid pilen på däcket så att det syns.)

Det borde ju vara rätt iom att däcket pil stämmer med pilen på navet. Vänder man på däcket stämmer inte ju inte dessa.

Backdäcket blir monterat åt andra hållet. Det känns rätt.
Borde inte däcken rotera åt samma håll med mönstret?

Däcken är Pirelli Angel GT
 

Bifogat

  • 20150904_170955(2).jpg
    20150904_170955(2).jpg
    1.2 MB · Visningar: 109
  • 20150904_181410.jpg
    20150904_181410.jpg
    1.3 MB · Visningar: 96
  • 20150904_181331.jpg
    20150904_181331.jpg
    1.4 MB · Visningar: 203

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Framhjul och bakhjul är nästan alltid mönstrade tvärt mot varandra. Framhjulet ska ha bra grepp när du bromsar och däcket snurrar aningen långsammare än underlaget, bakhjulet ska ha bra grepp under acceleration när det snurrar aningen snabbare än underlaget. Alltså inget fel på dina däck! :tummenupp
 

Jimmy

Guest
De är rätt monterade. Blev själv lite konfunderad första gången jag såg det...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fan va skönt.
Tack för svar ni kunniga däckorakel.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lite märkligt, men vattenavledningen är alltså helt oberoende "åt vilket håll" däcket är mönstrat? Har tänkt på det massor av gånger, men alltid glömt att fråga bättre vetande. Nån som vet?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Framhjul och bakhjul är nästan alltid mönstrade tvärt mot varandra. Framhjulet ska ha bra grepp när du bromsar och däcket snurrar aningen långsammare än underlaget, bakhjulet ska ha bra grepp under acceleration när det snurrar aningen snabbare än underlaget. Alltså inget fel på dina däck! :tummenupp
Det är som du säger om slirningens riktning vid kontakt-patch (fram vs. bak).
Mönstringens enda syfte är att dränera dvs leda bort samt somtillfälligt "lagra" vatten såpass mycket att vattenplaning inte uppstår: då däcket slirar mot ytan, ska vatten i mönstretspår sträva bortåt "utåt" från mittlinjen - inte samla vatten från kanterna och "pumpa" mot mitten var det skulle uppstå då ännu tjockare lager av vatten.
Men då däcket inte slirar, då blir det ingen pumpeffekt (bortsett från det lilla vad som kan uppstå då runda däcket trycks platta vid mark-kontakt och kontakt-patch deformation uppstår).
Mao, med icke-slirande däck det spelar ingen (större) roll åt vilket håll däcket monterats.
Och vid torrt underlag mönstringens riktning spelar ingen roll för greppet. Inte kontakt-patchens storlek (dvs 1/lufttrycket) heller. Stort sätt: bara temperaturen spelar roll.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top