Moppe - Lätt Mc

Flodis

Overtaker
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Turbo och 4 hjul.
Jag har varit borda ifrån forumet några månader nu pga att jag har börjat kolla på moppe och helt slopat tanken på att köpa en 125a, men nu börjar ja bli sugen igen...

Jo de e så att jag har aldrig velat ha en moppe utan velat vänta o köpa en grym 125a istället, men för några måndaer sedan fick jag provköra en kompis eu moppe och jag kände direkt att jag inte kommer klara av att vänta 1,5 år på en 125a.

Men jag vet inte, är det värt att strunta i 125a och köra runt med kompisarna och leka med mopederna eller är det bättre att vänta 1 år o sen kunna dra förbi alla kompisnas moppar på 2an...?

Säg vad ni tycker, när hade ni roligast. När ni hade moppe eller nu med 125an. Ska jag vänta eller inte?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Klart du ska vänta om du inte har råd med båda! Själv tycker jag bara moppe är mesigt så jag gick direkt på 125:a. Cyklar ju i från kompisarna på deras fjollmoppar och så fort de börjar skryta om hur fort de går är det bara att påpeka hur fort mina 125'or går så håller de tyst. :tummenupp

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Vilka jävla ungar!!! Är ni bara intreserade av att impa på varandra? Försök ha kul istället. Ska det vara så jävla svårt?

(Jag är en gubbjävel :D

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
köp en begagnad moppe nu o sälj den när du ska köpa 125:a... jag tjänade 1000 spänn på att köpa moppen o sen sälja den (om man nu räknar bort bensin o sånt ja la på moppen)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag har lätt roligast med 125:an, fast om det inte hade varigt för bankörningarna så vette fan!

Moppe åldern var en underbartid, men troligen för att vi var så många fler som körde...

Gör vad som känns rätt! men tänk på att om du köper en ny moppe nu o säljer den om ett år så behöver du inte gå mer än 3-4000 back, köper du en begangad kan det t.o.m. bli vinst med lite tur :tummenupp

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
jag tycker du ska göra som skorvkalle sa... köp en bagagnad moppe o kör skiten ur den o vaxa upp den när du ska sälja den ... hett tips....!!! :fakta
d tjänar du pengar på o sen kan du va ute o trekka me kompisarna .....

ha d bra ...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gör som jag: Köp en billig gammal dt50 i fint skick och sälj med ett par tusenlappars vinst ett år senare :)

Köp sedan en 125:a
...sen en mellanhoj osv.

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Det e ju så man gör..man börjar med en moped..(man får ju bättre tvåhjulsvana då oxå) säljer den så behöver man inte så mycke pengar till nästa fordon åsså går man uppåt tills man har drömhojjen! :tummenupp

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
SkorvKalle skrev:
köp en begagnad moppe nu o sälj den när du ska köpa 125:a... jag tjänade 1000 spänn på att köpa moppen o sen sälja den (om man nu räknar bort bensin o sånt ja la på moppen)

Hahahahahaha!!!

Jag tjänade 10 000 på att farsan "glömde bort" att han ägde halva moppen när vi sålde den... + 6000:- För att aktierna jag betalade till farsan för halva moppen har gått ner från 10 000 till 4000....

KÖP MOPPE!!! DET BLIR MAN RIK PÅ!!! :D :D

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Köp en begagnad moped så du får lite trafikvana, och skaffa en 125:a sedan.

Flodis

Overtaker
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Turbo och 4 hjul.
mjo, det där med att man köper en moppe o sen kan sälja den för samma pris ( om inte mer ) höller på att ta slut, snart kommer priserna på moppar rasa... tror jag :)

Aja de blir väll nån eu moppe o sen säljer ja skiten o köper en rs 125

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min såldes för 8 år sen och vad jag vet är moppar lika eftertraktade idag. Särskilt gamla hederliga riktiga mopeder och inte såna där fula EU-skotrar. Inga problem att göra en bra affär om du kan lukta dig till den :tummenupp

Flodis skrev:
mjo, det där med att man köper en moppe o sen kan sälja den för samma pris ( om inte mer ) höller på att ta slut, snart kommer priserna på moppar rasa... tror jag :)

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
OK, om vi säger så här...

Första veckan med MOPED är lika rolig som första månaden med 125.a....sen ledsnar man... :öl sen blir det 4-hjuligt och då ledsnar man inte :eek:

Köp moppe NU...
Sälj den när du ska ta 125.a...

vill du inte göra förlust på moppen köp en BEGAGNAD! :fakta

Du behöver ju inte behålla moppen under tiden du har mc....

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
berggren_martin skrev:
Min såldes för 8 år sen och vad jag vet är moppar lika eftertraktade idag. Särskilt gamla hederliga riktiga mopeder och inte såna där fula EU-skotrar. Inga problem att göra en bra affär om du kan lukta dig till den :tummenupp

Om det är några moppar som går åt som smör är det väl just scootermopparna... :)

Gamla DT och MT är eftertraktade ute på landet... :hej

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Nu tänkte jag skriva en rad också.

Jag håller med de andra som tycker att du skall ta moppe före.

+ Du får lite trafikvana
+ Du kan börja träna manövrar på den så att du kan behärska tvåhjuligt motorfordon bättre
+ Du har ett transportmedel och behöver inte ta cykeln varje gång du skall någonstans om inte föräldrarna kan skjutsa

- Det blir troligtvis lite dyrare än om du går direkt på de större maskinerna. Fastän du tjänar in lite pengar på mellanhandshandel så finns ju alltid driftskostnaderna bensin, försäkring, slitdelar etc.

Hoppet mellan moppe och 125:a är egentligen ganska stort (allting är förstås relativt, att byta från Aprilia rx med 80` på och effektpipa till bilsolans strypta Yamaha DT 125 är väl inte så stort steg :hej ) men det är väl bättre att ha någon sorts erfarenhet av tvåhjuligt motor än ingenting alls...

Investment tips så till sist. Inhandla en hyffsad Aprilia Rx:a/Derbi Senda något år gammal, det brukar alltid finnas sådana som vill köpa dem när du säljer dem (i alla fall här i Finland)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...