(Moppe..) Peugeot SF2 går för fort...

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Ja jag vet det är en moppe fråga i fel forum, men det är så fåniga svar i moppe forum.

Har köpt en Peugeot Speedfight 2 som min dotter skall ha och den går alldeles för fort.

Har satt tillbaka variator plattan, "blindtarmen" sitter kvar på original avgassystemet. Luftburken har kvar skorstenen. Så jag kan inte se vad mer som behövs för att den ska gå lagligt.

Har mätt med GPS via telefonen och den maxar ut till 72 km/h.

Kan det vara en ostrypt CDI? men tycker inte det borde påverka något när både variatorn och avgassystemet är original?

Finns det fler möjliga alternativ som jag missat?
Har iofs inte kollat cylinder dimension om det sitter större, men verkar inte troligt. Tycker att variatorn ska begränsa tilräckligt.

Tips ideér?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om den gör 72km/h på GPS:en så är inte variatorn pluggad som den ska. På min Gilera satt det två brickor i variatorn. Tar man bort den ena så går den på tok för fort. Fast om den gör 72 km/h så är det nog mer saker som inte är original, för så snabbt ska inte en 1,2 hk automatmoppe orka gå. Eller är det en EU-moppe vi pratar om?

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja det är en 45 moppe, kanske det alltså ska sitta ännu en bricka bakom variator brickan.

Kollade nu på sprängskissen och det är sant, verkar saknas en vanlig bricka mellan variator pluggen och själva plattan som håller rullarna.

Ser ut att vara en vanlig rund bricka. Se bifogad bild.

Bifogat

• Inked10814859-transmission - kopia_LI.jpg
    Inked10814859-transmission - kopia_LI.jpg
    891.7 KB · Visningar: 48

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sedan går Peugeot att gameboy trimma.

En kabel o ett gameboy sedan är det fritt fram i cdin att meka som man vill

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2003 med lufkyld.

Men som sagt, jag tror nog att det är den där variator ringen eller brickan som jag saknar som behövs för att den ska ner i hastighet.

Den är ju stark och går fint i motorn i övrigt. Men vill inte att dottern ska åka riktigt så fort. Såg att det finns shimsset för att verkligen justera hastigheten med https://www.twostroke.se/top-performances-shimsset

Kanske är något sådant man får skaffa, då kan man ju åtminstone ställa den till typ 47 till 50 vilket är lite mer lagom.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag satte "Bricka" i variatorn på en gilera stalker från samma era nyligen. Fick ta brickor som totalt blev omkring 7mm innan den slutade dra över 45kmh på gps. Nu går den 45 men varvar rätt mycke pga blindtarmen är borttagen och den saknar fömodligen strypningen den ska ha i insuget.

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
He he, tror inte dottern kommer göra det, men högst troligt någon mer intresserad "hjälpsam" pojke i samma ålder.... Men då får hon själv stå för det.

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska testa med vanliga brickor som du nämner Plast. Borde funka med vanliga brickor i rätt dimension.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin