Moppehjälm till Dottern

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Letar moppehjälm till dottern. Var och provade lite idag men det visade sig att det mesta (typ allt) i storlek XS var för stort. Jag vill i möjligaste mån undvika Polycarbonat och det får inte vara hutlöst dyrt.

Det enda som passade var en NXR i storlek XXS men nästan 5000kr är i saftigaste laget.

Nån som har några bra förslag?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om NXR passar så kolla på webben.
Jag köpte min NXR hos Bike Trollhättan för ett mycket bra pris. Annars kan det vara värt besväret att beställa en av Shoeis billigare modeller och prova, ofta är de väldigt lika i passformen.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om NXR passar så kolla på webben.
Jag köpte min NXR hos Bike Trollhättan för ett mycket bra pris. Annars kan det vara värt besväret att beställa en av Shoeis billigare modeller och prova, ofta är de väldigt lika i passformen.

Hittar ingen NXR under 4’ och det är fortfarande relativt dyrt. Vilken Shoei modell skulle det vara som är billigare och fortfarande i härdplast? Jag hittar inga.

X-lite, nån dom har synpunkter om märket? Gäller i första hand X-661 då.

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Hittar ingen NXR under 4’ och det är fortfarande relativt dyrt. Vilken Shoei modell skulle det vara som är billigare och fortfarande i härdplast? Jag hittar inga.

X-lite görs av Nolan i mycket bra kvalite´

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Menar du att din dotter inte är värd 5K för att kunna undvika en eventuell handikappade huvudskada "" om"" hon craschar på något vis:va

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Menar du att din dotter inte är värd 5K för att kunna undvika en eventuell handikappade huvudskada "" om"" hon craschar på något vis:va

kanske it är stormrik. samt han verkar ju bry sig, när han frågar runt bland oss gamla rävar här :)

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.

Köpa moppehjälm för 5000kr till en 15-åring. Man kan lika gärna bränna upp pengarna i ett fjärrvärmeverk och få ut en bättre verkningsgrad. Totalt meningslöst!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag fick lite ont i låret och knäet efter lowsidat och lyckats lägga Sprint RS på insidan vänster lår/knä.
Men huvudet klarade sig bra i X-Lite X-602. Repad varvet runt (hjälmen alltså) utom på hjässan.
Så efter det har det blivit två X-Lite till. För jag tyckte 602 gjorde jobbet, klarade min knopp.
Först X-Lite 802R: kondenskänslig, pinlock obligatoriskt året runt.
Sedan X-803 för mer stabilitet i hög fart och mindre kondens enligt reklamen
och X-803 upplever jag också som klart bättre både i stabilitet och med mycket mindre kondens än 802R. Går sommartid att köra utan pinlock. Fotot på X-602, efter.....
Nolan är samma fabrik så de är väl lika i kvalitet, storlekar ?

Vad det gäller Polykarbonat är mina två Nokia N9 mobiler köpta 2011 (firman) och 2012 (privat) still going strong (=används dagligen) så min tro är att en Polykarbonathjälm till din dotter har hon vuxit ur innan Polykarbonaten spricker.

För övrigt kolla Sharp
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=All&type=1&min-rating=5

Sedan vad det gäller storleken så har jag löst bristen på hår på huvudet med tre kökssvampar.
På rad upptill, Mitt fram, mitt mitt och mitt bak.
https://www.biltema.se/hem/stadning/disktillbehor/kokssvampar/kokssvampar-10-st-2000033238

Bifogat

• X-Lite-602-Efter-m.jpg
    X-Lite-602-Efter-m.jpg
    166.8 KB · Visningar: 35
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I vilket fall som så är det integralhjälm tjejen ska ha.
Två av våra ungar vurpade med moppe och båda hade haft skador på käkpartiet utan integralhjälm.
Särskilt lillgrabben som blev påkörd bakifrån och landade på hakan efter en luftfärd.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Är min herre lite dum i huvet? Jag hade kunnat betala 50000kr om jag fick garanti på att inget någonsin skulle hända men jag är rätt säker på att det finns hjälmar som är precis lika bra som en Shoei för 2000kr med. Dom är certifierade mot exakt samma standarder.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I vilket fall som så är det integralhjälm tjejen ska ha.
Två av våra ungar vurpade med moppe och båda hade haft skador på käkpartiet utan integralhjälm.
Särskilt lillgrabben som blev påkörd bakifrån och landade på hakan efter en luftfärd.

Ja, inget snack, det är integral som gäller. Det är ingen debatt alls om det mellan mig och dottern. Däremot har jag lite svårt att få hennes överkorkade farfar som eventuellt skulle köpa en hjälm att fatta att hon inte vill ha det han själv helst ville ha. Han sa att han kunde köpa moppen men då skulle det vara en Vespa eller ingenting. Det ville hon inte ha, hon vill ha SM-cross. Sen ville han köpa jethjälm men det sa jag nej till. Envetna gubbjävel....

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
fick mig en överaskning då mina döttrar körde moppe.....

De har klet i håret för jämnan. Insidan på hjälmen såg ut som en soptipp på några månader. Riktigt eländigt fastkletat något onämnbart satt i hela innerhjälmen.....

Så en hjälm som är lätt tvättad ger ett betydligt mer hygieniskt liv till de små liven:)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Såg först nu efter mitt första svar, några av diskusionerna vad ovan var. Nej - man behöver verkligen inte köpa en hjälm för 4-5 tusen kronor till en mopedåkare.

Nu börjar vi närma oss "säkerhetsknarkande" svenskar.

Mina töser har ridit och åkt moped. Av de valen kan jag lätt säga att "hästeriet" varit det utan tvekan mest farliga jag varit med om. Och töserna har hanterat det alldeles fantasiskt!!

Det känns nästan liite löjligt att be sin tös ta på sig ridhjälmen och sedan sekunden senare talar hon med ett "monster på femhundra kilo" vilket får panik om en fluga flaxar fel med vänstervingen.

En bra ridhjälm kosta lite drygt tusingen. Övriga skydd känns mer relevanta typ ryggskydd, vristskydd etcetera.

Och nej - jag har inte köpt en Shoei för femtusen styck till mina ungar.

Och jag tycker inte jag varit en dålig förälder pga det.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Såg först nu efter mitt första svar, några av diskusionerna vad ovan var. Nej - man behöver verkligen inte köpa en hjälm för 4-5 tusen kronor till en mopedåkare.

Nu börjar vi närma oss "säkerhetsknarkande" svenskar.

Mina töser har ridit och åkt moped. Av de valen kan jag lätt säga att "hästeriet" varit det utan tvekan mest farliga jag varit med om. Och töserna har hanterat det alldeles fantasiskt!!

Det känns nästan liite löjligt att be sin tös ta på sig ridhjälmen och sedan sekunden senare talar hon med ett "monster på femhundra kilo" vilket får panik om en fluga flaxar fel med vänstervingen.

En bra ridhjälm kosta lite drygt tusingen. Övriga skydd känns mer relevanta typ ryggskydd, vristskydd etcetera.

Och nej - jag har inte köpt en Shoei för femtusen styck till mina ungar.

Och jag tycker inte jag varit en dålig förälder pga det.

Jag tänker inte köpa en Shoei för 5 papp. Det är inte heller så att den bevisligen ger mer skydd än en kruka för 1500-2000kr heller för den delen. Men jag tänker köpa en dom passar i storlek. Och det gör inget om den är relativt lätt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, inget snack, det är integral som gäller. Det är ingen debatt alls om det mellan mig och dottern.
Hon vill ha SM-cross.

GRATTIS ! :tummenupp All heder åt dig / (er) för fin uppfostran !

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det brukar vara reor på hjälmar.

Jag köpte en Schuberth C3 Pro åt dottern för 3595:- Kolla på Caberg, sannolikt lika säker som en dyrhjälm för 6000 spänn och i farter under 50 spelar ljudnivå och ventilation osv ingen större roll.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Ww3IPrkcVnDF5WY3IefhnO1w04aJWVEIaAtbREALw_wcB

Generellt svårt med storlekarna då hon på flera märken behöver XXS. En vanlig moppekruka är ju HJC C15 för 1000kr men där är en XS för stor och dom är ändå relativt små i storlekarna.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Har ni testat Agv K1 eller K3, K5 är inte heller så dyr. Jag upplevde de som något mindre i storlek än min x-lite storlek medium. Inget jag garanterar, men de ligger på ok priser åtminstone.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin