moppeminnen?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
om det finns någon här som i likhet med mig tycker att moppetiden var härlig så kan vi väl samlas i denna tråd och diskutera minnen från sagda period?:tummenupp
dra igång och berätta!:D :tummenupp
allt välkomnas, mytomaner, trimmare, stuntare och cruisare:D

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Haha, jag hade det ganska kul för 2.5 år sedan jag :)

Började ju med att jag skulle få välja om farsan skulle betala mc-kortet eller moped, jag hade inte råd med något utav det, så självklart valde jag mc kort.

Men ett tag gick, och farsan kom hem med en, på den tiden helt okänd moppe, Baotian bt50qt-9. Den blev senare sveriges mest sålda moppe. Men det roliga var ju att den är 4-t, och sådant får ju bara inte höra hemma i moppevärlden som vi alla känner till.

Men farsan och jag gjorde slag i saken, kapade stänkläppen, satte på neon som blinkade i takt med bilstereon som jag hade i sadelfacket. Sen tröttnade jag på bling-blao juxet, och började trimma, precis som alla moppefuckon till slut gör.

Började med att ta bort nålen, och vips så gjorde den ju 80km/h. Trodde jag, men senare satte vi på en cykeldator, och det visade sig att 80km/h på den skruttna kinahögens mätare i själva verket var ca 56km/h.

Så det blev till att åka hem, beställa hårdare variatorfjäder, andra vikter, annan variatorrem och lite dittan och dattan. Men ljudmässigt så slog jag alla, ett 3cm grovt rör sattes på istället för den lilla pipen längst bak, och fy tusan vad dovt det lät.

Tillslut så stod jag där, mitt i Vintrosa centrum (ja, vid ICA Falken alltså), framför mig stod balla johnny med sin "hypertrimmade" yamaha neos som tydligen skulle göra bortemot 110km/h. Till saken hör att jag visste hans setup vilket bestod av en sönderskuren motor och ett hål i avgasröret, även kallat bonntrim.

Han utmanade mig, jag var inte det minsta nervös. Folket omkring skrattade när vi varvade våra små fisiga motorer när dom hörde johnnys vilda smatter och jämförde med mitt lite mer tama bröööl.

Tuut, där gick startsignalen från Simons moppe, och iväg bar det med sparkande fötter i marken för att accelerera någorlunda respektabelt. Johnny drog snabbt iväg 5 meter som första 20 metrarna, men sedan hände inte mycket mer, jag kom ikapp och han liknade ganska snart en eldfluga i min backspegel.

Framme vid mål, ca 400 meter efter starten, så har jag ca 50 meter bak till Johnny. Alla står helt snopna och kollar när jag svishar förbi i 120km/h++ på min kinamätare, men som i själva verket på min cykeldator var 80km/h.

Sedan den dagen var sig inget likt, nu helt plötsligt var det ballt med en 4-t kinamoppe, och den lät ju efter mycket om och men ganska ballt hördes det talas om, iallafall dendär Niklas's moppe, han med det grova röret.

Senare så lärde man sig även christ stand på IKEA-parkeringen under streetracekvällarna och lite annat krafs.

Fast nu är man mer kännd som 125a-Nicke. Men det handlar inte denna tråden om. Det kan jag kanske ta upp i en liknande tråd, fast om 125cc tiden, som för övrigt också är slut nu för min del.

Uj vad mycket text. Skönt att skriva av sig lite.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag tror att den här tråden kommer floppa.

(Min mopedålder varade förövrigt bara i 2 veckor, så jag har inget att dela med mig av..)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
baotian upphör aldrig att förvåna^^ min moppe var en yamaha neos med gianellirör som gjorde bortåt ärliga 75 på rakan (uppmätt med gps) men min polare hade diverse kinamoppar som alltid var sönder vilket resulterade i att han allt som oftast åkte runt på en kycklinggul baotian (lånemoppe)^^ denna baotian var nåt av det vildaste jag har sett... 0-50 på typ tre timmar och lika mycket dragkraft som en höna men när det väl började luta, om än bara svagt, så kom den lille jäveln upp i dryga 100 blås och körde lätt om min neos :D fyfan, säga vad man vill om kinamoppar men de är för jävla roliga när de för ovanlighetens skull inte klyddar :D

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
1985, honda mb5
otaliga fotpinneskrap, ett antal vurpor pga av det
otaliga stoppies, några rolling-stoppies.. :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Moppefuckon. :mad:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Esquire skrev:
2656375 Moppefuckon. :mad:

gnällspik!:mad:

pr0bz:
jag tyckte att det var en skön film, tummen upp för det:tummenupp
en yankee, eller hur? hur fort gick den?:tungan

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Mitt sista Moppe-minne

i väldigt korta drag....

Jag hade en jättesöt Husqvarna -73, pippigul och svart som hette Moppedick.
Snälla pappa hade trimmat eländet så den gjorde dryga 60 km/h.

Var som vanligt på väg till stallet och körde vanliga gamla skogsvägen. För att liva upp tillvaron så försökte jag mig på ett nytt hastighetsrekord... Det gick riktigt fort och riktigt bra tills jag kom till böjen efter lilla rakan i nerförsbacken. Där precis bakom böjen hade mina kära stallkamrater byggt ett terränghinder (för hästar) med en telefonstolpe på ca 70 cm höjd rätt över vägen... ***P A N G ***

Naturligtvis var det även sommar så jag körde i shorts och linne...
Fick plocka stenar ur mitt knä med pincett.... :näsblod

Moppedick blev ramsné och fick dö...

Nyheter
Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar