Morsning!

Nilaya

Drönare
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
2015 KTM Duke 690R
Ny här på forumet och tänkte presentera mig lite.

Är 25 till åren och går i MC tankar sedan 5 år tillbaka.
Ekonomin är inte direkt bra och håller på med Teorin nu.
Enda erfarenheterna av tvåhjuligt är den klassiska moppetiden då en Honda Mt5 fick vara min trotjänare.

Har B körkort sedan 1999 och kör bil nästan dagligen.

Nu funderar jag på att ta körningar på trafikskola, vilket är satans dyrt (ursäkta språket) Körlektion tung MC. 400:- dock står det inte hur lång tid det är, men antar att det är 30minuter.

Och om man är oerfaren som jag så går det nog på en slant.

Har inte möjligheten att övningsköra med någon annan på fritiden, farsan har A behörighet men vägrar att köpa hojj bara för att övningsköra med mig :huvet

Nu till frågan, vill köra tung MC (är inne på att kika på en CBR600) som första hojj. Men pengarna räcker inte riktigt till, är det då osmart att köpa en NSR 125 för ett antal tusenlappar billigare ? Den klassas juh som lätt MC, men kanske kan vara ett alternativ?

Men nu ska jag iaf klara teorin och sedan får jag se om jag klarar av att köpa större MC med min såkallade ekonomi :)

Tack för en bra sida!

/Micke

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Lägg inte pengarna på en 125'a om du inte måste. Köp hellre en hoj 500-750 ifrån mitten av 80 talet. Finns för runt 20'

Edit. Just ja, välkommen !

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Göran skrev:
2055912 Lägg inte pengarna på en 125'a om du inte måste. Köp hellre en hoj 500-750 ifrån mitten av 80 talet. Finns för runt 20'

Edit. Just ja, välkommen !

Håller med Göran!!

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Nilaya skrev:
2055874 Ny här på forumet och tänkte presentera mig lite.

Enda erfarenheterna av tvåhjuligt är den klassiska moppetiden då en Honda Mt5 fick vara min trotjänare.

Nu funderar jag på att ta körningar på trafikskola, vilket är satans dyrt (ursäkta språket) Körlektion tung MC. 400:- dock står det inte hur lång tid det är, men antar att det är 30minuter.

Har inte möjligheten att övningsköra med någon annan på fritiden, farsan har A behörighet men vägrar att köpa hojj bara för att övningsköra med mig :huvet

Nu till frågan, vill köra tung MC (är inne på att kika på en CBR600) som första hojj. Men pengarna räcker inte riktigt till, är det då osmart att köpa en NSR 125 för ett antal tusenlappar billigare ? Den klassas juh som lätt MC, men kanske kan vara ett alternativ?

Men nu ska jag iaf klara teorin och sedan får jag se om jag klarar av att köpa större MC med min såkallade ekonomi :)

Tack för en bra sida!

/Micke

hoj hoj, välkommen!

lektionerna som avses är nog dubbellektioner typ 70-80 min och det räcker med "en" mc (farsgubben kan sitta bakpådin när du kör) ska du köra upp privat så köp nåt som klarar kubikantalet för tung mc så slipper du hyra hoj oxo!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Argyle skrev:
2056357 Övningskör utan körkort, det gjorde jag =) HEHE

Dom flesta brukar övningsköra INNAN dom har tagit kortet! :tungan

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
hej o välkommen! jag gick me igår jag :)

kika lite på Suzuki GSF 1200 Bandit, det är en rolig och hållbar hoj som man kan få ganska billigt, finns från -95 tror jag. Inte de modernaste komponenterna kanske, men motorn brukar kallas skottsäker.

Jag köpte mig en bandit, tänkte att det är bäst med en tålig hoj när jag ska lära mig köra. Sen var den ju för jä-la fräck! :yoparty

lycka till med hojköpet, mvh martin

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Välkommen! :hej
Du måste nog skicka pappa på en handledarkurs numera om han ska vara handledare. Minns jag rätt så införde de det som krav efter nyår. Lycka till med kortet!!

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
David Lundin skrev:
2061574 Välkommen! :hej
Du måste nog skicka pappa på en handledarkurs numera om han ska vara handledare. Minns jag rätt så införde de det som krav efter nyår. Lycka till med kortet!!

Kurs för handledare gäller bara bilövningskörning.
Men man måste ansöka om handledarskap.
En lektion på körskolan där jag kör går loss på 1000:- och varar i 80min.

Välkommen!!

Nilaya

Drönare
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
2015 KTM Duke 690R
Vad trevligt med alla kommentarer :)

Ska övertala farsan om att bli handledare, dock har han inte kört MC på 20 år :D

Snackade med Magnus (wheelie.com) på körskolan häromdagen, och vi skulle nog komma överens om något bra.

Är det värt att gå en teorikurs 1 dag i veckan i 7 veckor ? Om jag inte minns allt för tokigt så var det rätt så bra att gå den när jag tog mitt B kort. Minns inte riktigt hur det var.

Ska åka in till stan imorgon och inhandla MC Boken iaf, så jag har någonting att öva på. Sen pratade han om några ark med 20st lösenord på som man kunde logga in på nån internetsida och göra frågor. Nån som vet något om detta ?

Ha en trevlig dag!

/M

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nilaya skrev:
2065509Är det värt att gå en teorikurs 1 dag i veckan i 7 veckor ? Om jag inte minns allt för tokigt så var det rätt så bra att gå den när jag tog mitt B kort. Minns inte riktigt hur det var.
Hej å välkommen! :hej

Jag skulle skippat den kursen, det tar åt skogen för lång tid, kostar säkert en massa och det är ganska enkla grejer man ska lära sig :)

Aragorn

Guest
Nilaya skrev:
2055874 Ny här på forumet och tänkte presentera mig lite.

Tack för en bra sida!

/Micke

Hej å välkommen!
Kul med en Skövdebo. Jag gick på Stens trafikskola, där körde vi enbart dubbellektioner (80 min á 800 kr).

Om du vill ha en billig (jämförelsevis) tung motorcykel kanske en begagnad Kawasaki ER-5 kan vara ett alternativ. 50 hk, 45 Nm, 179 kg torr. Kan få en för mellan 25000:- å 40000:- beroende på årsmodell. Definitivt ingen racer men kan vara en bra "förstahoj" som det heter. Är nöjd med min.

Lycka till med kortet, ses på vägen!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...