Motard utan kompromisser

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Sugen på att byta min Z1000 mot en motard, men vet inte vad jag bör sikta på. Har tittat på Husa 650, KTM 525, KTM 625, KTM 660.

Kan nån ge mig lite tips? Vad skiljer modellerna åt? Vad bör jag tänka på? Årsmodeller?

Att jag behöver serva ofta känns ok, men helst skall grejorna hålla.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
att jämnföra med din z1000 kommer du få serva hela tiden.

Dock lite mindre med ktm 660 men den är så stor och klumpig som motard tycker jag.

ska själv köpa motard. Ev ktm 525 yamaha 450 eller dyligt.
Ska titta på en honda 450 imorgon

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är inte motard just en kompromiss? Ska du ha mos är det Husa eller Husqvarna som gäller men då ska det servas ideligen + att kvaliteten är lite si och så. Med KTM och japanska märken är det mer busa än meka men tradeoffen är att det inte blir riktigt lika brutalt när man vrider på rullen.

Det absolut värsta jag kört i motardväg var svenska Highland V2 950, satan i gatan vad den gick :skrämd :rock

Kompisens Husa 650 (FE?) gick också ok...:tummenupp

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Kompromisslöshet och mängden skruvande etc. är ju alltid någonting relativt.

Kompromisslösaste motarden jag haft nöjet att köra är Vertematin men annars e ju Aprilian och Husan helt klart trevliga.

Beror en del på din plånbok med, vad du tänkt lägga etc.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ställ dig själv frågan hur kör jag :va

Visst en tex KTM 525 ,450 är lättare och säkert mer race och meck.

Husaberg ,endel meck.

KTM 625 och 660 skulle jag tro är ganska trevliga för gata och bus.

Annars har du nya KTM 690 smc ,lite längre serviceintervaller och skönare chassie än KTM 660

Last edited:

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Börjar luta åt en KTM 660 el. ev KTM 625... På husan skall ju motorn spräckas efter 100h och det orkar jag nog inte..

Ingen som vill byta?

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hade en KTM 660 -05.. Vibrationer!!!!!!!

Polarens 525a var en dröm i jämförelse, dessutom ett mycket bättre chassi.. Ventiljusteringen är en baggis när man fått lite rutin..

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Köpte en 620SC 2001 för två dagar sedan. Sjukt nöjd :) Gick i samma tankar som du innan. Vilken är bäst, vilken är värst, får man verkligen ut något av en 640/625/660 eller ska man satsa på en 525/650 osv. Nu vet jag inte hur mycket motard du har kört, men jag hade inte kört mycket alls innan jag köpte min. För mig duger den till både bus på gata/grus och vanlig körning lite längre sträckor. Serviceintervallerna är inte i närheten av intervallerna på en ren tävlingshoj likt 525,650 osv. Har vänsterkick och ingen elstart på min, men det är ju bara manligt :D
Ska dreva om den snart, men den går lätt upp på 1,2,3 nu med originaldrevning :) Tycker det finns kraft för att tillfredställa mig. Min polare kör en 525EXC -06, han tyckte denna vart bättre för den typen av körning vi håller på med, dvs lite längre sträckor gatbus. Hans 525a passar också givetvis, men det är mycket meck med den, och den gör sig givetvis bäst ute i skogen. Tycker du ska åka och prova några och bilda dig en egen uppfattning! Mina fem öre.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
De flesta som har ktm 660 osv byter upp sig till 525 efter ett tag. Det är stor skillnad och orkar du skruva lite är det kanonhojar!
Men jag skulle gärna prova på nya Aprilia SXV....

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Ktm 690 Smc

Var på KTM's Roadshow i Göteborg och provade hojar. Efter en runda med 690SMC på favoritvägen Backaplan <-> Säve var det svårt att in le fånigt när hjälmen åkte av. Jäklar vilken rolig hoj!!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy