Jag har sökt på forumet men inte hittat något om detta ämne. Finns det redan beskrivet så får ni gärna peka på någon bra länk.
Bakgrund: Jag har tillbringat hela mitt liv på hoj, har hyfsat med rutin, men då jag gärna vill leva så länge som livet är roligt så tänker jag efter före (ibland kan man undra men oftast så har jag marginalerna på min sida) vilket innebär att jag sällan kör över gränsen *på landsvägen* för vad jag klarar av. Vilket gör att jag heller inte kan utveckla mig speciellt mycket som pilot. Visst, jag kan få mer rutin, men då jag inte kör på gränsen så lär jag mig inte behärska hojen på gränsen, och har därför svårt att utveckla mina kunskaper om vad jag ska göra med hojen när det svänger.
Jag har därför funderat på att börja köra bana.
A. Det primära syftet är att bli en bättre hojåkare då jag vet att jag inte kan utveckla mig som åkare under säkra former med att köra på gatan.
B. Ett plus vore även om man hade roligt under tiden.
För att uppfylla ovanstående punkter så har jag funderat på att gå ihop med någon intresserad och köpa en billig importerad/kvaddad/bankörd 600:a och dela på denna hoj för banåkning. Hur seriöst detta kan bli vet jag inte då ekonomin är begränsad, men vill man så brukar det gå.
Men efter att jag talat med en kompis som jag lärt känna här på forumet, och han kläckte ur sig att man kanske skulle köpa en motard för att hålla nere priset (och alltså börja med att köra motard istället) så började jag fundera. Detta leder till en punkt till.
C. Jag ska ha råd att köra. Gärna mycket.
Jag har själv en känsla av att motardracing inte är så billigt med alla kolvbyten etc, men jag vet inte. Har sökt på forumet men inte hittat någon jämförelse mellan rr och motardracing. Och jag vet heller inte om de kunskaper som man får när man kör motard går att översätta till gatan. Jag har ingen aning om vilken klass man skulle bra köra i, eller om det ens är aktuellt att börja tävla (vill helst bara harva bana). Då jag saknar kunskap om både rr och motardracing så tänkte jag helt enkelt fråga er som vet.
Det är kanske en udda jämförelse, men vad säger ni om följande:
* Racing med motard är billigare än rr. Rätt/Fel? Varför?
* Det finns större möjligheter att köra motard runt sthlm, om man jämför med roadracing som man får flänga rätt långt för att köra. Rätt/Fel?
* Efter att ha kört bana med motard blir jag självklart en duktigare förare på landsvägen även när jag gränslar min retta. (Dvs jag behöver inte köra rr på bana för att bli bättre på landsvägen.) Rätt/Fel?
* Jag är ett speedfreak. Fortare=bättre. Men det spelar ju ingen roll när man kör motard, här får man lika mycket pump av adrenalin ändå, kanske till och med mer än om man kör rr. Rätt/Fel?
* Man får mer brudar om man kör motard. Rätt/Fel?
Utveckla gärna resonemanget Motard vs Racehoj, om det går att göra, så jag vet vad jag ska fantisera om inför nästa år.
Bakgrund: Jag har tillbringat hela mitt liv på hoj, har hyfsat med rutin, men då jag gärna vill leva så länge som livet är roligt så tänker jag efter före (ibland kan man undra men oftast så har jag marginalerna på min sida) vilket innebär att jag sällan kör över gränsen *på landsvägen* för vad jag klarar av. Vilket gör att jag heller inte kan utveckla mig speciellt mycket som pilot. Visst, jag kan få mer rutin, men då jag inte kör på gränsen så lär jag mig inte behärska hojen på gränsen, och har därför svårt att utveckla mina kunskaper om vad jag ska göra med hojen när det svänger.
Jag har därför funderat på att börja köra bana.
A. Det primära syftet är att bli en bättre hojåkare då jag vet att jag inte kan utveckla mig som åkare under säkra former med att köra på gatan.
B. Ett plus vore även om man hade roligt under tiden.
För att uppfylla ovanstående punkter så har jag funderat på att gå ihop med någon intresserad och köpa en billig importerad/kvaddad/bankörd 600:a och dela på denna hoj för banåkning. Hur seriöst detta kan bli vet jag inte då ekonomin är begränsad, men vill man så brukar det gå.
Men efter att jag talat med en kompis som jag lärt känna här på forumet, och han kläckte ur sig att man kanske skulle köpa en motard för att hålla nere priset (och alltså börja med att köra motard istället) så började jag fundera. Detta leder till en punkt till.
C. Jag ska ha råd att köra. Gärna mycket.
Jag har själv en känsla av att motardracing inte är så billigt med alla kolvbyten etc, men jag vet inte. Har sökt på forumet men inte hittat någon jämförelse mellan rr och motardracing. Och jag vet heller inte om de kunskaper som man får när man kör motard går att översätta till gatan. Jag har ingen aning om vilken klass man skulle bra köra i, eller om det ens är aktuellt att börja tävla (vill helst bara harva bana). Då jag saknar kunskap om både rr och motardracing så tänkte jag helt enkelt fråga er som vet.
Det är kanske en udda jämförelse, men vad säger ni om följande:
* Racing med motard är billigare än rr. Rätt/Fel? Varför?
* Det finns större möjligheter att köra motard runt sthlm, om man jämför med roadracing som man får flänga rätt långt för att köra. Rätt/Fel?
* Efter att ha kört bana med motard blir jag självklart en duktigare förare på landsvägen även när jag gränslar min retta. (Dvs jag behöver inte köra rr på bana för att bli bättre på landsvägen.) Rätt/Fel?
* Jag är ett speedfreak. Fortare=bättre. Men det spelar ju ingen roll när man kör motard, här får man lika mycket pump av adrenalin ändå, kanske till och med mer än om man kör rr. Rätt/Fel?
* Man får mer brudar om man kör motard. Rätt/Fel?
Utveckla gärna resonemanget Motard vs Racehoj, om det går att göra, så jag vet vad jag ska fantisera om inför nästa år.