Motard vs RR?

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Jag har sökt på forumet men inte hittat något om detta ämne. Finns det redan beskrivet så får ni gärna peka på någon bra länk.

Bakgrund: Jag har tillbringat hela mitt liv på hoj, har hyfsat med rutin, men då jag gärna vill leva så länge som livet är roligt så tänker jag efter före (ibland kan man undra men oftast så har jag marginalerna på min sida) vilket innebär att jag sällan kör över gränsen *på landsvägen* för vad jag klarar av. Vilket gör att jag heller inte kan utveckla mig speciellt mycket som pilot. Visst, jag kan få mer rutin, men då jag inte kör på gränsen så lär jag mig inte behärska hojen på gränsen, och har därför svårt att utveckla mina kunskaper om vad jag ska göra med hojen när det svänger.

Jag har därför funderat på att börja köra bana.

A. Det primära syftet är att bli en bättre hojåkare då jag vet att jag inte kan utveckla mig som åkare under säkra former med att köra på gatan.

B. Ett plus vore även om man hade roligt under tiden.

För att uppfylla ovanstående punkter så har jag funderat på att gå ihop med någon intresserad och köpa en billig importerad/kvaddad/bankörd 600:a och dela på denna hoj för banåkning. Hur seriöst detta kan bli vet jag inte då ekonomin är begränsad, men vill man så brukar det gå.

Men efter att jag talat med en kompis som jag lärt känna här på forumet, och han kläckte ur sig att man kanske skulle köpa en motard för att hålla nere priset (och alltså börja med att köra motard istället) så började jag fundera. Detta leder till en punkt till.

C. Jag ska ha råd att köra. Gärna mycket.


Jag har själv en känsla av att motardracing inte är så billigt med alla kolvbyten etc, men jag vet inte. Har sökt på forumet men inte hittat någon jämförelse mellan rr och motardracing. Och jag vet heller inte om de kunskaper som man får när man kör motard går att översätta till gatan. Jag har ingen aning om vilken klass man skulle bra köra i, eller om det ens är aktuellt att börja tävla (vill helst bara harva bana). Då jag saknar kunskap om både rr och motardracing så tänkte jag helt enkelt fråga er som vet.

Det är kanske en udda jämförelse, men vad säger ni om följande:

* Racing med motard är billigare än rr. Rätt/Fel? Varför?
* Det finns större möjligheter att köra motard runt sthlm, om man jämför med roadracing som man får flänga rätt långt för att köra. Rätt/Fel?
* Efter att ha kört bana med motard blir jag självklart en duktigare förare på landsvägen även när jag gränslar min retta. (Dvs jag behöver inte köra rr på bana för att bli bättre på landsvägen.) Rätt/Fel?
* Jag är ett speedfreak. Fortare=bättre. Men det spelar ju ingen roll när man kör motard, här får man lika mycket pump av adrenalin ändå, kanske till och med mer än om man kör rr. Rätt/Fel?
* Man får mer brudar om man kör motard. Rätt/Fel?


Utveckla gärna resonemanget Motard vs Racehoj, om det går att göra, så jag vet vad jag ska fantisera om inför nästa år.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Kör vanliga bandagar min din retta.... billigast.....

Sen om du känner att du har råd kan du köpa en ktm 640, 625 eller en Xr 650 som du även kan köra gata/bana med.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Håller med Fixx. Kör med R1. Den kan väl få duga så länge :)

Motard eller rr? Låt hjärtat bestämma. Lite flugvarning på Motard måste jag få säga. Skulle man bygga om en YZ eller CR på 80-talet, skulle många skaka på huvudet. Nu är det cool som fan. Många verkar hoppa-på. Har du kört lite enduro eller cross o gillar dessa hojars egenskaper och tycker att de känns sköna så är det nog din grej. Om inte, kan det vara en chansning som du ångrar.


Jag har gjort mitt 2a banåk. En sak tror jag att jag fattat. Man lär inte bli bättre hojåkare för att man kör på bana. Det är så extremt. Man blir bättre på rr. En possitiv grej kanske är att jag slutat med "teståken" på vägen. Det är för tråkigt helt enkelt. Skulle aldrig våga pressa på väg, som jag gör på bana. Så jag kanske är säkrare i trafiken av dettta skäl. Kör för att det är kul, häftigt o skönt istället.

Om du vill spara på R1an men vill komma billigt undan, hitta en "skithoj". Racehoj kanske är overkill om man är osäker. Men man vet ju bäst själv vad man vill ha och jag vill ha en MilleR om jag var rik. Nu kör jag på ett as med enstånka o har förnedrat allt i min väg :D Kanske en gammal standard 400 twin med lite däck + justering. Kan bli hur bra som helst. Det går att bli skitsnabb i de lägre grupperna på bana för 15k. Det behöver inte kosta mer.

De brudar man får är mest bimbos med färg o skit i håret.

/h
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
.. man kan inte lämna detta dorum en natt utan att det ska spåra ur..

:D

Sant, kanske ska omvärdera det där med att bli bättre förare på landsvägen.. Det jag egentligen vill är ju att skjuta på gränsen för hur mycket man kan blåsa på utan att åka av. Och dessa kunskaper kanske inte är de bästa att praktisera på vägen när man väl övat in dom på bana...

Ska ta mig en funderare över ifall jag ska skaffa en extra uppsättning fälgar till rettan (en uppsättning crashkåpor har jag nästan gjutit färdigt så snart är den redo att vurpas) och ett släp. Kanske blir den billigaste "pröva på"-metoden.

Eller om jag ska bygga om en gammal traktor till en banhoj, verkar rätt roligt det med. (No hard feelings Håkan ;) )
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Fartkänslan på en motard är inget vidare men du har rätt i att det är lättare att få "bantid" i Stockholm om man kör fruttmoppe.
När det gäller att bli säkrare i trafiken så är ju frågan vad som är det egentliga målet. Med en motard så kör du långsammare, den är lättare att hantera och den gör ingen automatisk hundrullning när det dyker upp lite grus, därför är den säkrare redan från fabriken. När man sen börjar köra bakhjul, framhjul och med ställ i kurvorna så faller hela idén. Då är man inte säker längre.
Det finns bara en lösning....

<===========


/HW
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bjorn N skrev:
Sant, kanske ska omvärdera det där med att bli bättre förare på landsvägen.. Det jag egentligen vill är ju att skjuta på gränsen för hur mycket man kan blåsa på utan att åka av. Och dessa kunskaper kanske inte är de bästa att praktisera på vägen när man väl övat in dom på bana...

Hur bra är du då? Du får helt enkelt ta en RR-licens och ge dig ut och mäta dig med de andra. Jag kan köra ifrån folk på gatan, men på bana är det som om jag parkerat. Hur mäter man förbättring på gatan? Överlevnad? I så fall verkar du ju vara hyfsad åtminstone, eftersom du sitter här och skriver fortfarande. Ge dig ut på banorna och tävla, det är det enda sättet att verkligen mäta sig. Motard må vara kul, men fort går det inte. Rookie 1000 är klassen för dig. Fixa till de där glasfiberkåporna och kör!
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
ska ta licens i veckan på åsen......................

Detta pga att jag i somras först åkte på Bogesund och det första jag såg var ett kors i vägkanten. Sen åkte jag nyligen på Slingerbulten och såg Grottis´hög med blommor........
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Bjorn N skrev:
.. man kan inte lämna detta dorum en natt utan att det ska spåra ur..

:D

Sant, kanske ska omvärdera det där med att bli bättre förare på landsvägen.. Det jag egentligen vill är ju att skjuta på gränsen för hur mycket man kan blåsa på utan att åka av. Och dessa kunskaper kanske inte är de bästa att praktisera på vägen när man väl övat in dom på bana...

Ska ta mig en funderare över ifall jag ska skaffa en extra uppsättning fälgar till rettan (en uppsättning crashkåpor har jag nästan gjutit färdigt så snart är den redo att vurpas) och ett släp. Kanske blir den billigaste "pröva på"-metoden.

Eller om jag ska bygga om en gammal traktor till en banhoj, verkar rätt roligt det med. (No hard feelings Håkan ;) )

Jag vet inte om du varit alls och kört. Men billigaste "pröva på"-metoden just nu är 21, 22, 23 juli Gelleråsen för 300:- endast. Ta bågen, o åk dit.

http://www.karlskogamotorstadion.com/bikeweek/bikeweek.htm

Jag o särring åkte på traktorn :tummenupp 30 mil till Kinnekulle. Man ser till att inte vurpa så kommer man hem också. Lite soppa- o matpengar pluss basic verktyg(tejp) Mer är det inte.

Lycka till

/h
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Motarden är ju en fantastiskt rolig leksak och det ÄR inte så farligt med service som det pratas så mycket om! Visst är det täta oljebyten och justeringar, för att hålla den i bra skick och hålla borta rasen så länge som möjligt, men man kör trots allt mer än man skruvar...

Motarden är också ruskigt tolig på VISSA RR-banor och en el motardförare jag känner kan verkligen piska det mesta med sina hojar, så länge det rör sig om tekniska bansträckningar med inte alltför många och långa raksträckor... Rena motardbanor är det ont om och även om vi får köra på gokartbanor och i hallar, så räcker det inte till om man verkligen vill träna.

Med din Retta kan du ju vimsa runt på alla typer av stora banor och behöver inte fundera på om du har pulver nog och skulle du tycka att du vill ha en mer lätthanterlig hoj, så får du väl se till att bli lite tjenis med nå'n som har en motard som du kan prova på bana! Själv har jag vansinnigt kul med min moppe på bana!

/ Veronica



håkanolsson@ Du kom ju aldrig fram och hälsade på Åsa och mig på Kinnekulle i fredags, eller?!?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top