Haha! Du är rolig du.
Förra våren höll jag på och jobbade lite på en bana i Stockholm.
Jag började med att läsa Stockholms idrottspolitiska program. Det gav mig en ganska bra inblick i hur Stockholm planerar att utveckla idrotten i Stockholm.
Jag kom fram till att enda chansen "vi" hade att få bidrag var om vi rekryterade handikappade invandrartjejer. Då hade vi en chans... I övrigt så var det chanslöst att få stålar till motorsport.
Ok, tänkte jag. Dom har nog bara fokuserat på "allmän" idrott (fotboll och sånt) så jag frågar politikerna. Jag skrev en långt men kort mail med information om vår idrott och frågade om det fanns några planer eller möjligheter.
Jag mailade ca 50 politiker. Jag fick 3 svar. 2 sa att jag hade mailat fel person. Det var dock en kille som faktiskt läste mitt mail och svarade. Han svarade att han inte hade en aning om att sporten existerade och var tacksam för att jag hade informerat honom. Han berättade även att det är upp till varje kommun att bygga en bana osv. Tyvärr så har kommunerna inga pengar (as usual) så det blir för dyrt för en enskilld kommun med ett sådant projekt. Dessutom hade han, tyvärr, inget med idrotten i Stockholm att göra...
Det jag dock lyckades få reda på via en person här på SH var att det fanns planer och funderingar på att ett par kommuner skulle gå ihop och satsa på en motorbana av någon typ där SM kanske kunde få vara med på ett hörn. Jag har inte hört vad som hände med det projektet dock.
Ok, plan B. Jag kontaktade 3 mx-klubbar. Min tanke var att om vi kunde få klubbar intresserade så skulle man kunna ta in en massa medlemar i klubben, går till politikerna och säga "vår klubb vill ha bidrag".
Det gick inte så bra. Botkyrka var väldigt korta i sina svar men lovade att ta upp ämnet på årsmötet. När jag försökte få svar efter årsmötet så var det tyst.
Barkarby svarade att dom var intresserade. Men dom håller ju på och blir av med sin bana (det har pågått sen 1986 typ) så dom kan inte riktigt satsa på SM just nu (då). Men dom ordnade ju en tävling förra året och har ju åtminstånde visat intresse.
Den tredje klubben har jag för mig var Arninge MK. Dom svarade aldrig.
Så kontentan blev, politiker skiter i motorsport så vida man inte kommer som handikappad invandrartjej och ber om stålar (yasha borde väl iofs kunna kvalificera sig?
).
MX-klubbarna har svårt att hjälpa oss då dom dels har det tufft ekonomiskt och dels är nedläggningshotade hela tiden.
Sen blev det säsong och jag körde hoj istället för att sitta i tfn eller maila.
/Lucky9