Moto Guzzi - en föregångare för ALLA märken

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Klippt ur dagens nätupplaga av Expressen:

Moto Guzzi California
1400 Touring
En legendarisk klassiker som kommer i en ny och ännu mäktigare version. Motorn, en v-twin på 1 380 cc ger 97 hk. California har funnits i cirka 1 000 år och är den givna polishojen i många länder. Den är dessutom en av marknadens läckraste touringbjässar. Pris: 165 900 kronor.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Nej nej, romarna levde för 2000 år sedan!! Skärpning! Däremot hade Vilhelm Erövraren med sig några Moto Guzzi California under slaget vid Hastings år 1066, och med dem skrämde han slag på saxarna!

Det där är ju välbekant och dessutom förhistorien till Ivanhoe, men det förvånar mig att de tycks vara ute ur leken då några år senare, de är i alla fall inte med i filmen. Men de kanske inte höll så bra kvalitet då heller...?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Det känns mer som att de anställda på Expressen Motor är 1000 år, i alla fall 60+. Tristare lista på "årets 10 hetaste" har jag nog aldrig skådat.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Appropå Ivanhoe så är det från Californian tornerspelen utvecklades. Under det tidiga 1000-talet när det inte fanns så många bikercafén att samlas vid (det var iaf långt mellan dem) så samlades istället alla Moto Guzzi-förarna på en åker och tävlades om att åka runt och putta av varandra från sin hoj med ett slipon påträtt på änden på en lång pinne. Namnet tornerspel kom ur namnet på Moto Guzzin, California 1400 Touring

Allt eftersom tiden gick och vägverket drog in pengar på vägunderhåll så övergick många till att använda häst. Och idag vet vi ju alla hur vägarna ser ut.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO