Moto Morini, bra eller...?

• Thread starter Thread starter mickelin
  • Start date Start date
Undrar om det är samma Morini som sålde motorer till Monark? När man körde 125:a (länge sen...) fanns Monarken med både Morini och Sachsmotor. Sachsen gick utav h-e, körde tom ifrån RD LC, Morinin däremot hade inte riktigt samma klipp.

Alla känner väl till Morini?

Herregud, aldrig hört talas om Morini!
De har funits på den svenska marknaden sen början på 80-talet. I och för sig ganska trista maskiner med en luftkyld, stötstångs, luftkyld, 90-graders v-twin på 350 och 500 cc. I början av 90-talet så uppdaterades maskinen rejält och såg ut som en lillesyster till Ducati Paso (hette Dart).
De maskiner som florerar på bilder nu, är helt nykonstuerade och bara namnet är gemensamt med tidigare Morini.

Svenska Monark sålde faktiskt en tuff landsvägs 125:a i mitten på 70-talet med Morinimotor som hette 125 TS.
Trevlig maskin med ett karakteristiskt insugsljud.

Fist Woman skrev:
Herregud, aldrig hört talas om Morini!
De har funits på den svenska marknaden sen början på 80-talet. I och för sig ganska trista maskiner med en luftkyld, stötstångs, luftkyld, 90-graders v-twin på 350 och 500 cc. I början av 90-talet så uppdaterades maskinen rejält och såg ut som en lillesyster till Ducati Paso (hette Dart).
De maskiner som florerar på bilder nu, är helt nykonstuerade och bara namnet är gemensamt med tidigare Morini.

Svenska Monark sålde faktiskt en tuff landsvägs 125:a i mitten på 70-talet med Morinimotor som hette 125 TS.
Trevlig maskin med ett karakteristiskt insugsljud.
Exactemunde. Nya Morini är ett nystartat företag som köpt rättigheterna till namnet.

Fist Woman skrev:
...
...
Efter att ha snabbläst genom lite artiklar verkar det faktiskt som det är Morini familjen som tillsammans med Berti familjen (låter som en riktig Mafioso film :hihi) har starta om företaget, så lite gemensamt har de med ursprunget. Men man förstår att det inte gick så bra om man kikar på "Excalibur"

Darten liknar ju Pason rätt mycket, men 500:an längst ned ser ju helt OK ut, var faktiskt själv spekulant på en sån en gång för länge sen...

Bifogat

• 350Excalibur.jpg
    350Excalibur.jpg
    19.8 KB · Visningar: 81
  • dart350.jpg
    dart350.jpg
    19.4 KB · Visningar: 100
  • 80_500S.jpg
    80_500S.jpg
    19.7 KB · Visningar: 126
HansJ skrev:
Efter att ha snabbläst genom lite artiklar verkar det faktiskt som det är Morini familjen som tillsammans med Berti familjen (låter som en riktig Mafioso film :hihi) har starta om företaget, så lite gemensamt har de med ursprunget. Men man förstår att det inte gick så bra om man kikar på "Excalibur"

Darten liknar ju Pason rätt mycket, men 500:an längst ned ser ju helt OK ut, var faktiskt själv spekulant på en sån en gång för länge sen...

Den där Dart:en var en Cagiva Freccia 125 med istoppad v-twin från Morini. Polarn mekade lite med en sådan. Dessutom är Moto Morini den enda mc-fabrik som ägts av en kvinna!

/Dave

Mkt möjligt de hade en 125:a som såg ut sån, men den på bilden är en 350.

1988 350 Dart

Twin cylinder 4 stroke
Bore 62mm, Stroke 57mm, capacity 344cc
Compression 11:1
Max power 37hp at 7800 rpm
6 speed gearbox
25mm carburettors
12Volt electrics
Dry Weight 190Kg
Max speed 150Km/h

Likasnygg/ful som Pason i alla fall...

MOrini var mina tiders strykpojke då man körde 125:a
Den 125:an jag hade (se annan plats) var en Monark och de kunde antingen fås med Moto Morini eller Sahcs motorer.

Morinin var som en trött humla instängd i en glasburk, bara mumlade lite svagt och var allmänt dizzy.
De eldsprutande hysteriskt skrikande och aldrig upphörande accelererande Sachsarna var nåt HELT annat det! ;)

Men visst har morini gjort bra grejer!!
Många bra motorer, och den där ser som sagt cool ut!

HansJ skrev:
Mkt möjligt de hade en 125:a som såg ut sån, men den på bilden är en 350.

1988 350 Dart

Twin cylinder 4 stroke
Bore 62mm, Stroke 57mm, capacity 344cc
Compression 11:1
Max power 37hp at 7800 rpm
6 speed gearbox
25mm carburettors
12Volt electrics
Dry Weight 190Kg
Max speed 150Km/h

Likasnygg/ful som Pason i alla fall...
De stoppade faktiskt in 350-motorn (sedermera 400) i chassiet från Freccia 125.
12142_0_1_2_125%20c%2010%20freccia_Image%20credits%20-%20johan.jpg

Dr.Bike skrev:
MOrini var mina tiders strykpojke då man körde 125:a
Den 125:an jag hade (se annan plats) var en Monark och de kunde antingen fås med Moto Morini eller Sahcs motorer.

Morinin var som en trött humla instängd i en glasburk, bara mumlade lite svagt och var allmänt dizzy.
De eldsprutande hysteriskt skrikande och aldrig upphörande accelererande Sachsarna var nåt HELT annat det! ;)

Men visst har morini gjort bra grejer!!
Många bra motorer, och den där ser som sagt cool ut!

Tragiskt att behöva börja sin MC-karriär på en 125 TS.
Ja då förstår jag plötligt hur en Honda kan framstå som en bra och spännande motorcykel.
Själv så började jag med CB 125 B6 och det har väl oxå satt sina spår...
Att vara tjej på en otillförlitlig apslö fyrtakts 125:a ingav inte direkt respekt bland de tuffa grabbarna...

David P. skrev:
Den där Dart:en var en Cagiva Freccia 125 med istoppad v-twin från Morini. Polarn mekade lite med en sådan. Dessutom är Moto Morini den enda mc-fabrik som ägts av en kvinna!

/Dave

Appappapp! BMW ägs idag av en kvinna, de tillverkar ju motorcyklar.
-Eller?

Pebl skrev:
Appappapp! BMW ägs idag av en kvinna, de tillverkar ju motorcyklar.
-Eller?
BMW är ett AB där majoriteten av aktierna är ute för fri handel. Näst största aktieägeren är dock en kvinna.

.

Jag är imponerad av er samlade kunskap och att det inte varit något drygt inlägg än! Jag tackar för hjälpen och meddelar hur en provkörning gick, nu är det tillräckligt intressant, tack vare er som svarat...

mickelin skrev:
Jag är imponerad av er samlade kunskap och att det inte varit något drygt inlägg än! Jag tackar för hjälpen och meddelar hur en provkörning gick, nu är det tillräckligt intressant, tack vare er som svarat...
Får du tag på 9 1/2:an för en provkörning så skulle det vara intressant, den ser ju rätt läcker ut också :tummenupp

Moto Morinis Corsaro 1200 och 9 1/2 har inga föregångare och har inte funnits ute på marknaden för att de ska gå att säga nått om tillförlitlighet osv. Men de är säkert helt ok.

Corsaron verkar riktigt grym dock. Alla tester jag läst av den har varit väldigt väldigt postiva. Den kritik som funnits har varit mot insprutningsproblem på de för-serieexmplar som testats, något som nog åtgärdas.

Motorn ska vara extremt kortslagig och ha ett grymt register, plus att hojen ska ha ett fint chassi med bra geometri.
Chassit är väldigt kompakt då de sparat in några centimeter på att sätta cylindervinkeln till 87 grader istället för 90.

Vad man skall tänka på är att dessa hojar är byggda i en mkt liten serie utan att ha någon tidigare teknik att falla tillbaka på.
Att beteckna som prototyper alltså.
Man överlåter alltså till första generationens ägare att göra sluttestet, vilket man får han i beräkningen om man köper en sån här hoj.
Tror att det kan bli väldigt mycket tid på verkstaden med en sån här hoj, men den är fin att titta på.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick