Moto2-maskiner i sitt första officiella kval

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Från crash.net:

Moto2 bikes built by LaGlisse and BQR have taken part in practice and qualifying for the CEV 1000cc Extreme (Superbike) event at Albacete.

Moto2 machines, which feature 600cc four-stroke engines and a prototype chassis, were originally expected to replace 250GP from 2011, but a 2010 debut was 'announced' during last weekend's Qatar Grand Prix. Next season thus looks set to be a transition year, with both types of machine on the grid.

By putting the Moto2 machines on track in officially timed sessions, against known rivals, Dorna - which promotes both MotoGP and CEV (Spanish Championship) - is trying to gauge how fast the Moto2 bikes will be relative to 250GP competition.

In Albacete qualifying, the Moto2s beat everyone except the Extreme front row of Ivan Silva (Kawasaki), Carmelo Morales (Yamaha), Kenny Noyes (Kawasaki) and Javier del Amor (Yamaha).

LaGlisse Yamaha rider Angel Rodriquez claimed fifth place, 1.344sec from Silva, with BQR (Blusens) Honda's Daniel Rivas just 0.091sec slower.

To put those times into perspective, at the three tracks where both CEV Extreme and 250GP race - Catalunya, Jerez and Valencia - the Extreme bikes are generally around one second a lap faster than 250GP.

The two Moto2s were using Dunlop tyres - as are most CEV frontrunners, with the exception of Silva and Noyes, who are on Michelins. The present 250cc World Championship grid all use Dunlop tyres, although it is not a single-tyre class.

It was recently announced that Moto2 will be a single-engine class, with powerplants supplied by a to-be-announced manufacturer.

At least one or other of the Moto2 bikes on track at Albacete will thus have to accommodate a new engine before next season - both if the rumours of a Kawasaki supply are confirmed - although the inline four-cylinder format (as used by the Supersport road-based engines in the BQR and LaGlisse Moto2s) is expected to remain.

The Moto2 machines will not race at Albacete.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Då står sig vad jag kan förstå de "trimmade standardmotorerna" i prototypchassin bra mot GP250 cyklarna! Är Moriwaki med och testar tro?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det var som tusan! Snabbare än 250:eek:rna!

Vad jag tycker är spännande med detta är att det tydligen går ganska snabbt o lätt att bygga chassin som man kan stoppa vanliga 600-supersport-motorer i och som är snabbare än supersporthojarna. Visar ju tydligt att det finns utvecklingspotential bland gat-600kubikarna.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad jag tycker är spännande med detta är att det tydligen går ganska snabbt o lätt att bygga chassin som man kan stoppa vanliga 600-supersport-motorer i och som är snabbare än supersporthojarna. Visar ju tydligt att det finns utvecklingspotential bland gat-600kubikarna.

Exakt!!! Säga vad man vill om frånvaron av spjutspetsteknologi och "fanvadtråkigtdetärmedenlasssomharenmassabegränsningar" men någonting säger mig att detta kommer att ge sanslöst bra racing!:banana

Vet man vad de hojar som redan kommit fram väger?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Exakt!!! Säga vad man vill om frånvaron av spjutspetsteknologi och "fanvadtråkigtdetärmedenlasssomharenmassabegränsningar" men någonting säger mig att detta kommer att ge sanslöst bra racing!:banana

Vet man vad de hojar som redan kommit fram väger?

Ja precis. 2-taktsmotorer har ju ändå inte haft någon rasande utvecklingstakt de senaste 20 åren. Så i stället för att bara några få team får tillgång till motorer som går att vinna med, får hela startfältet det. Sen är det upp till var och en att få ordning på vettiga chassin. Tror det kommer bli strålande det här!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl föga förvånande att dom är snabbare när dom har motorer med 140% mer kubik och dubbelt så många cylindrar. Mer effekt och ett nästan oändligt brett effektregister jämfört med en 250.

400-or på 2-4 cylindrar skulle ha varit bättre ersättare. Helst med fri trimning
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Detta är inte racing. Detta är inte racing. Detta är inte racing...... Jag kan bara inte få det ur huvudet. Generationer av människor som hållit på med racing vrider sig i gravarna. Detta är inte racing. Var är progressen, framåtskridandet, utvecklingen, utmaningen? Det här är inget annat är underhållning, tivoli, cikus, tombola, bingo, lotto, what ever. Jag ogillar det här sjuka publikfrieriet med att vingklippa deltagarna för att framkalla en artificiell spänning, ett onaturligt tillstånd där de bästa tvingas bli sämre och de sämsta tillåts bli bättre, allt bara för att stryka en okunning publik medhårs, allt i kapitalismens goda namn där inkomst är viktigare än innehåll, kärnans värde urhålkas för att kunna blåsa bubblan större.

Hemma på nattduksbordet ligger boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Jag letade rätt på den på ett Antikvariat efter att Lahi här på forumet tipsat om den. Tack Lahi! Alla som gillar racing borde läsa den och drömma sig tillbaka till en progressivt 30-tal.

Jag ber om ursäkt för att jag kommer här och pissar på er parad, men håll med om att resonemanget är bakvänt, logiken brister. 2-T brukar anklagas för gammal teknink, båtmotorer, gräsklippare, bakåtsträvande o s v. Vari ligger framåtskridandet i att cementera utvecklingen med en standardmotor?
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Vari ligger framåtskridandet i att cementera utvecklingen med en standardmotor?

Håller med.
Om de nu vill ha 600 kubik så kör då vidare på samma typ av regler som innan.
dvs alla tillverkare får vara med och leka.

Ogillar dessutom att det blivit enhetsdäck i moto-gp.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vari ligger framåtskridandet i att cementera utvecklingen med en standardmotor?

Håller med.... men säger "Fuck framåtskridande!" Det är close racing av de bästa utövarna vi vill se!!! Med fria klasser blir det för dyrt för att få fulla startfält. Formel 1 höll på att gräva sin egen grav och införde därför begränsningar och plötsligt är det en mer spännande klass.
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.
Tror du kommer att få rätt men jag förstår även Teddy.

Det här med om man ska ha spjutspetsteknik eller standard är en svår avvägning och hur man än gör blir det aldrig helt rätt. NASCAR är troligtvis världens största motorsportserie som älskas av miljontals amerikaner och där har man som bekant gjort - och gör - allt man kan för att racen ska bli så täta som möjligt. Jag tycker det är skittrist.

I F1 lät man de med störst budget leka fritt under många år vilket resulterade i suveräna bilar men racen var spännande i 1-2 varv, sen visste man vem skulle vinna och de gjorde det teamet sedan nästan hela året. Skittrist.

Lösningen är väl något mitt i mellan men det blir som sagt aldrig helt rätt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag ber om ursäkt för att jag kommer här och pissar på er parad, men håll med om att resonemanget är bakvänt, logiken brister. 2-T brukar anklagas för gammal teknink, båtmotorer, gräsklippare, bakåtsträvande o s v. Vari ligger framåtskridandet i att cementera utvecklingen med en standardmotor?

Äh, bra skrivet men jag kan inte hålla med dig. Hur mycket spännande utveckling har hänt med 250-motorerna under din livstid? Det är väl otroligt mycket mer spännande att se duktiga förare i bra race, där alla duktiga förare får chans att visa vad dom kan.

Dessutom tror jag vi kommer få se mycket bra teamjobb då det gäller att ta fram bra chassin. Skit samma vilka motorer dom har bara det går fort. MotoGP finns om man vill se coola prototypmotorer. Denna klassen är för förarna!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Äh, bra skrivet men jag kan inte hålla med dig. Hur mycket spännande utveckling har hänt med 250-motorerna under din livstid?

Men om det nu inte har hänt så mycket, så borde väl de team som inte tillhör toppen ha kunnat hämta in det försprånget sedan länge?!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Äh, bra skrivet men jag kan inte hålla med dig. Hur mycket spännande utveckling har hänt med 250-motorerna under din livstid? Det är väl otroligt mycket mer spännande att se duktiga förare i bra race, där alla duktiga förare får chans att visa vad dom kan.

Dessutom tror jag vi kommer få se mycket bra teamjobb då det gäller att ta fram bra chassin. Skit samma vilka motorer dom har bara det går fort. MotoGP finns om man vill se coola prototypmotorer. Denna klassen är för förarna!

Spännande och spännande, det är samma principer som gäller sen explosionsmotorerna uppfanns. Oavsett om det är fyrtakt eller tvåtakt.
Utvecklingen har inte stått still på någon sida, körbarhet och effekt har förbättrats extremt de senaste 30 åren.

Det som är lite tråkigt är att chassiutveckling är väldigt beroende på motorn. Kolla ducatis lösning kontra honda yamaha i motogp exempelvis..
Här sitter nu samma motor i alla moppar och kommer förmodligen tvinga alla att bygga väldigt lika lösningar.
Iofs, ska man väl ändå säga att race-chassin knappt ändrats de sista 20 åren i 250, det är i stort sett samma geometri som gäller, sen har ju dämpare och flex laborerats väldigt mycket mer med.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Men om det nu inte har hänt så mycket, så borde väl de team som inte tillhör toppen ha kunnat hämta in det försprånget sedan länge?!

Klart att det alltid går att göra allting liite bättre, men om man nu ska bry sig om tekniken alls, så är det väl spännande tekniska lösningar vi vill se. Att någon lyckas krama ur 3 häst till ur en tvåtakt gör väl ingen förutom det lyckligt lottade teamet något gott.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Klart att det alltid går att göra allting liite bättre, men om man nu ska bry sig om tekniken alls, så är det väl spännande tekniska lösningar vi vill se. Att någon lyckas krama ur 3 häst till ur en tvåtakt gör väl ingen förutom det lyckligt lottade teamet något gott.

Dom motorerna som kommer användas i Moto2 och även dom som används i MotoGP har en grundkonstruktion som användes i produktion 1929. Så om du räknar grundkonstruktion så har du rätt att 2-taktarna har en mycket nyare konstruktion från slutet av 1970-talet och som dessutom inte är lika färdigutvecklad som 4-taktarna.

Aprilias RSA125 som kom för 2 år sen har ca 4 hk mer än tidigare modell. Det är 7% effektökning. Konstruktionen av 2-taktarna i GP har enligt mig gjort mycket större tekniska nykonstruktioner än vad man gjort med 4-taktarna där.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Äh, bra skrivet men jag kan inte hålla med dig. Hur mycket spännande utveckling har hänt med 250-motorerna under din livstid?

QUOTE]

Utan att veta Teddys ålder exakt men tror han e en bit äldre än mig själv. Stämmer det inte ser han i alla fall gammal ut :arsele

När Teddy påtänktes kördes det med singel fyrtakts250 ihop med twinnar och yamaha hade börjat med tvåtaktstwinnar. Effekten låg väl på lite styvt 35 hästar kanske.

De makalösa yamaha tvåtakts V4or hade genom reglementsändring just uteslutits, så också hondas raka fyrtaktsexor.

Några år senare var fyrtaktarna döda, det var vattenkylda tvåcylindriga motorer som gällde. Yamaha var privatföraralternativet men det fanns även annat. Nu nosade man väl runt femtiostrecket vad gällde effekten.

I mitten/slutet av åttiotalet exploderade det, effekterna ökade med cirkus 5 hästar om året och närmade sig 90 kusar.

Sedan har effektökningen inte varit dominerande, man har ökat det körbara registetret för mer lättkörda hojar.

Ingen utveckling från 30 hästar till +100 ?:rolleyes:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Blir det bra racing kan mycket förlåtas. Ska det bara vara materialet så kan väl acceleration, toppfart, bromsförmåga samt max kurvhastighet mätas m.h.a. maskiner?
Om de tänder varje eller bara varannan gång kolven går i topp ses varken på TV eller på läktaren.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top