Motocross-Skydd på väg

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
funkar å funkar.. jag skulle aldrig vilja ha en på mig vid en närkontakt med asfalten, då är det bara skinn som gäller.
dock för gruskörning eller skogskörning fungerar den alldeles ypperligt.

Trust me!! har både kraschat och blivit påkörd med och utan skinställ.:brinnerup

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag har en liknande fast från alpinestars... Jag for i marken i 50-60 och gled en bit. Plasten på armbågsskyddet (som värkar vara robust) bara försvann.
Om detta händer i 50-60, tänk dig då vad som händer i 100-150?

Till åkning på asfalt är det skinn eller alt "textil" som gäller!
I endurospåret eller crossbanan, funkar "skydds jackan" däremot perfekt!

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
xs400 Cafe
Om MC-jackan är för varm på sommaren, när ska du ha den på dig?

På våren och hösten är den kanon men har ju haft den på mig i somras också..dock skulle jag vilja ha något svalare alternativ..

Men får skrota planerna på crossskydd då hehe..trodde man kunde ha det och en t-shirt över bara. :)

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Såg riktigt billig och bra ut. Jag kör med liknande väst när jag ska ta kortare turer, den och sporthojtröjan över.. Funkar skitbra och kan varmt rekommenderas. Något jag dock aldrig kör utan är handskar och stövlar (Hjälm är självklart).. Men köra 5min till polaren och klo film så kliver jag helst inte i mig helstället och sitter och lökar i soffan... Kan även tillägga att jag har ett par goretex-kevlar-tjohejsan byxor att komplettera med inkl skydd för knän och höfter..

Men när det kommer till 100km/h så hade jag alla gånger kört med skinnställ (om alternativet finns för dig), annars, köp skinnställ först! :)
Andra saker att tänka på om man ska jämföra är att skydden inte alls sitter lika bra som på ett ställ, rör sig inte direkt om du krashar, förutsatt att du har ett tajt ställ..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Såg riktigt billig och bra ut. Jag kör med liknande väst när jag ska ta kortare turer, den och sporthojtröjan över.. Funkar skitbra och kan varmt rekommenderas. Något jag dock aldrig kör utan är handskar och stövlar (Hjälm är självklart).. Men köra 5min till polaren och klo film så kliver jag helst inte i mig helstället och sitter och lökar i soffan... Kan även tillägga att jag har ett par goretex-kevlar-tjohejsan byxor att komplettera med inkl skydd för knän och höfter..

Men när det kommer till 100km/h så hade jag alla gånger kört med skinnställ (om alternativet finns för dig), annars, köp skinnställ först! :)
Andra saker att tänka på om man ska jämföra är att skydden inte alls sitter lika bra som på ett ställ, rör sig inte direkt om du krashar, förutsatt att du har ett tajt ställ..

Jajädrar, en sådan väst, med tjocktröja över, blir mer ett bekymmer för de som skall pilla smält nylon ur köttet när man kraschar, än ett skydd.

Vurpa på asfalt - nötningsskydd prio 1. PunGt.

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Vad är det för jacka du har på sommaren? Goretex fullfodrad!? Man ska svettas, det hör till ;) Ge fan i att köra utan skydd bara! En sådan väst är bättre än ingenting, men absolut inget att rekommendera utanför stan, och att bli påkörd i stan med den under kan leda till att skydden flyttar på sig då dem inte sitter lika bra som på ett skinnställ..

Jag använder min till kortare turer inom stan till och från vänner när jag inte vill träska i mig skinnstället och sitta näck hos polaren, men även om man blir påkörd i 50km/h så kan man glida, och skrapa upp kött som inte skyddet komplett skyddar.. Så som tidigare talare sa, skinn är prioriterat, det är det första som du borde köpa innan du ger dig på komplement..

Jämför bara när du var liten och cykla, och lägg på lite mer hastighet, så vet du hur skönt det var att slå i knän, eller skrapa sidan av magen (där det inte finns några hårda skydd på västen)...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha