MotoGP 2021 #18: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Ja, det är verkligen fascinerande. Hans framgångar på banan är förvisso otroligt imponerande, men har ju någonting mer, som både Doohan och Marquez inte hade/har på samma sätt. Något som engagerar, och jag kan inte helt sätta fingret på vad det är, men det är något speciellt med honom. Och, trots att han sa att inte gråter mycket (apropå en fråga från en journalist) så blev han allt lite blank i ögonen när de fem fansen fick berätta sina historier.

Sen fick jag faktiskt känslan av att han är lite trött nu. Inte som i trött på motogp, utan bara allmänt trött. Det är som han inte _riktigt_ var där hela tiden. Och det gäller nästan hela denna säsongen för övrigt.
Nej jag håller med, han kanske är ledsen inombords för att resan håller på att ta slut och att han faktiskt börjar inse att han inte är 25 längre.

Helst av allt hade han nog velat vara 25 och tävla i 15 år till.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det blöta föret var det nog inte någon som räknat med.
Kändes lite som att många bara var ute för sakens skull.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nej jag håller med, han kanske är ledsen inombords för att resan håller på att ta slut och att han faktiskt börjar inse att han inte är 25 längre.

Helst av allt hade han nog velat vara 25 och tävla i 15 år till.
Jag tror han är besviken över att det inte blev en tionde titel, för att säkra sin get-status lite längre.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror han är besviken över att det inte blev en tionde titel, för att säkra sin get-status lite längre.

Ja, man får lite känslan av att hade han tagit den tionde titeln 2015 så hade han lagt hjälmen på hyllan efter det och varit nöjd så. Någon här på SH sa då att det var hans sista chans och att det inte skulle bli fler titlar. Jag trodde inte det då, och hade man inte bytt till enhets-ECU och Michelin-däck så hade kanske ändå gått men nu blev det som det blev, och Rossi kämpade sedan dess mot en stadigt nedåtgående formkurva vilket till slut blev årets totala magplask.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det blöta föret var det nog inte någon som räknat med.
Kändes lite som att många bara var ute för sakens skull.

Återstår att se hur det blir imorgon och på söndag. Har bott i Valencia och det kunde vara både +10 och regn likväl som över tjugo grader och sol i november (sista gången på stranden var i slutet av oktober). Prognosen för banan i Cheste verkar dock lovande, med växlande molnighet och runt 20 grader, med mycket liten risk för regn.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ja, det är verkligen fascinerande. Hans framgångar på banan är förvisso otroligt imponerande, men har ju någonting mer, som både Doohan och Marquez inte hade/har på samma sätt. Något som engagerar, och jag kan inte helt sätta fingret på vad det är, men det är något speciellt med honom. Och, trots att han sa att inte gråter mycket (apropå en fråga från en journalist) så blev han allt lite blank i ögonen när de fem fansen fick berätta sina historier.

Sen fick jag faktiskt känslan av att han är lite trött nu. Inte som i trött på motogp, utan bara allmänt trött. Det är som han inte _riktigt_ var där hela tiden. Och det gäller nästan hela denna säsongen för övrigt.
Snackade om Rossi med en kompis som är halv italienare/halv amerikan, boendes i Italien och Sverige. Han hävdar med bestämdhet att vi svenskar inte förstår hur stor han eg. är i Italien. ”Min mamma gillar Rossi och hon kan INGET om motGp eller motorcyklar, hon tycker inte ens om att JAG kör hoj!”

Han är störst! Utan jämförelse med forna idoler som Ago, Saarinen, Kent Andersson etc. En personlighet med karisma och utstrålning!
Jag såg själv honom live på Estoril -00, sista året med 500gP(?) en av mina största idoler! Moto gP blir inte detsamma utan doktorn.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Quartararo ramlade omkull igen. Två gånger idag. Försöker kanske slå personligt rekord.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ja jag hoppas verkligen att han får nyaste maskinen. Inte för att det verkar vara nåt större fel på 21an
Det är visst stora skillnader till nästa år på Duccen… Banjo o Miller som precis fått koll på -21:an…
Hoppas det blir bra.
Trots ett massivt ducatihjärta är jag lite tveksam till så många Duccar som det verkar bli på gridden nästa år.
Hade gärna sett 2 zuckor eller ännu hellre 2 två kawor i motogp version…

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är visst stora skillnader till nästa år på Duccen… Banjo o Miller som precis fått koll på -21:an…
Hoppas det blir bra.
Trots ett massivt ducatihjärta är jag lite tveksam till så många Duccar som det verkar bli på gridden nästa år.
Hade gärna sett 2 zuckor eller ännu hellre 2 två kawor i motogp version…
Två till Suzuki har vi väl alla drömt om länge! :)
Även om Kawasaki gjort det grymt bra i WSBK är nog startsträckan lång för dem.
Men håller med om att det hade livat upp gridden! :tummenupp

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Rossi avslutar och lämnar över till den nye mästaren! Banjon på den röda hästen! En ny italienare som kommer vara 0,2sek före alla andra hela tiden kommande säsong! Bam! Sanna mina ord (arja sauma)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Kollade precis på den och presskonferensen, mäktigt!

Fick lite tårar faktiskt, svårt att ta in hur stor han är och vad han gjort för sporten.
Ofta är det något folk slänger ur sig, vad någon "gjort för sporten".
Vad har han gjort för sporten skulle du säga?

VR46-academy är ju en stor grej, så klart.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Han har varit en fixstjärna och ansiktet utåt för sporten i många år. Han har gjort det genom att vara snabb och sprida glädje bland sina fans. Det har gjort att publiken kommit för att se honom och betalat inträde vilket gynnar organisationen.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
”Allting har en ände, men körven den har två”

Slut för i år snart, dags att längta till mars av fler anledningar än vädret i Sverige.

söndagspallen:
Mir
Zarco
Bagnaia

moto2
R Fernandez
Lowes
A Fernandez
(Gardner DNF)

::
Ska Petrucci köra Dakarrally för KTM?? ??
Eller vad sa Herve P. Nyss?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aleix på Aprilian snabbast efter FP 1 2 3 !
VR tar sig direkt till Q2 efter legat bakom Bagnaia i slutet av FP3 !
Hoppas Pol klarat sig någorlunda skadefri ur den highsidern i FP3.
Ett MotoGP / Honda offer till ? Hoppas inte.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Ska inte vara elak men du verkar inte riktigt förstått hur idrott fungerar idag!

Visst om du är fantastiskt bra och talangfull i rätt sport kan du tjäna pengar i tex fotboll(båda varianterna) basket mm

Dock det som verkligen betalar sig är ditt marknadsföringsvärde i kombination med prestation. Tom Brady, Roger Federer och Conor McGregor tar in 10-30% i lön och resterande i spons mm. Vad har detta att göra med din fråga undrar du?
Den sista (och enda)motogp förare som varit på listan över de 100 idrottare som tjänar mest är VR vilket är ett bevis på hur igenkänd han var vid den tiden.

Det han har betytt för Dorna och sporten i marknadsföring är ovärderligt.

Att han sen säkrat att Italiens digra racinghisoria fortsätter i mgp kan ju inte räknas bort heller.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ska inte vara elak men du verkar inte riktigt förstått hur idrott fungerar idag!

Visst om du är fantastiskt bra och talangfull i rätt sport kan du tjäna pengar i tex fotboll(båda varianterna) basket mm

Dock det som verkligen betalar sig är ditt marknadsföringsvärde i kombination med prestation. Tom Brady, Roger Federer och Conor McGregor tar in 10-30% i lön och resterande i spons mm. Vad har detta att göra med din fråga undrar du?
Den sista (och enda)motogp förare som varit på listan över de 100 idrottare som tjänar mest är VR vilket är ett bevis på hur igenkänd han var vid den tiden.

Det han har betytt för Dorna och sporten i marknadsföring är ovärderligt.

Att han sen säkrat att Italiens digra racinghisoria fortsätter i mgp kan ju inte räknas bort heller.
Jag hörde för något år sedan att det såldes mer 46-merchandise än vad alla de andra förarna gjorde tillsammans. Skulle inte förvåna mig om det fortfarande är så.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin