Undrar om Yamaha vet något som vi inte vet. För detta indikerar för mig att de antingen är beredda att släppa FabiQ för att ha Rossi kvar om han nu vill det.
Alternativt har de fått någon info från Rossi som inte vi känner till och känner på så sätt sig lugna med att ingen annan kniper FabiQ. I min värld vore det konstigt om de vore beredda att släppa honom för att behålla Rossi. Oavsett hur stor han är inom sporten så måste det ju vara Yamahas absoluta målsättning att vinna mästerskapet igen.
Alternativt har de fått någon info från FabiQ som gör att de håller sig lugna. För om de skulle förlora sin nästa potentiellt stora stjärna till ett annat fabrikat för att de prioriterat Rossi ett år eller två extra så vore det riktigt pinsamt enligt mig.
Hur som helst tycker jag att det känns rätt av Yamaha att satsa på Viñales och även rätt av Viñales att stanna hos Yamaha.
Hade jag varit rookie och trivs med hojen så hade jag nog stannat hos Stigefelt och hans team, efter det här året så är det nog inte svårt att hitta sponsorer och resurser. Materialet han får köra på är säkert inte alls långt ifrån alla factory teamet. Fabio kanske kan hänga i satellitteamet ett tag till tills Rossi lagt gula hjälmen på hyllan, och som du säger, lite segt att låta Rossi bestämma när han vill sluta och inte att Yamaha vågar bestämma.
Ingen vill ju ta det med Rossi "jo du är ju himla duktig och så, men vi måste säga upp dig" hehe
Det haglar säkert erbjudanden i Fabios inkorg, som skräppost haha
Jag tror på Vinalez i år, han har haft några år med ups and downs, i år kommer han prestera!