MotoGP/Superbike - vad skiljer?

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Alltså, kan någon lite enkelt förklara det här med de olika klasserna som finns. Har nyligen börjat intressera mig lite smått och kollat en del på Viasat och Eurosport. Jag fattar att MotoGP har högst status och att Moto2 och Moto3 är "lättare" klasser, men vart kommer Superbike in i bilden och vad är skillnaden mot ovanstående klasser där? Vad händer t.ex. med en kille som blir världsmästare i Superbike, kan han välja och vraka bland kontraktsförslagen från de olika teamen i MotoGP, eller vad blir hans nästa karriärsteg?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
MotoGP skulle kunna jämföras med F1 - prototyphojar som ej går att köpa. WSBK är rejält trimmade produktionshojar (CBR/GSXR/R1) osv. Moto 2 och moto 3 är också prototyphojar med mindre motorer. Ingen lan välja och vraka efter att denne vunnit en klass, allt beror på vem teamet vill signa. Skulle lika gärna vara vem som helst men WSBK är en bra inkörningsport till motogp, och även nationella mästerskap (superstock) osv.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
moto3 = 250cc prototyphojar
moto2 = 600cc prototyphojar
motoGP = 1000cc prototyphojar

Superbike = trimmade produktionshojar (gathojar)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vinnaren av Moto2 har ofantligt mycket större chanser till en bra styrning i MotoGP jämfört med vinnaren av WSBK.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns också hyfsat gott om exempel på chaufförer som gjort bra ifrån sig i WSBK och floppat (eller åtminstone inte klarat sig så värst bra) i MotoGP.
Toseland var väl en, Ben Spies en annan.

Men din fråga är bra för jag anser fortfarande att MotoGP är en enda röra och saknar röd tråd:

MotoGP: prototyper där forna CRT, numera Open kan köra gatmotorer. Chassit ska alltid vara en prototyp.
Moto2: Prototypchassin men alla ska köra Miniblade-motorer. Därför hittar du inga Yamahas eller Kawasakis här.
Moto3: Återigen fritt, liknar mer MotoGP

Ska man vara extra kritisk är Moto2 600cc medan MX2 är 250cc
Moto3 är 250cc medan MX3 är större än 450cc. Man har inte gjort det lätt för de halvintresserade att följa med.

(och MX är motocross alltså)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Moto3 är 250cc medan MX3 är större än 450cc. Man har inte gjort det lätt för de halvintresserade att följa med.

Aja?!
Kollar man FIM Wold Championship så är forna MX1 (250 2-t till 450 4-t) nu döpt till MXGP samt att MX2 klassen består av 125 2-t till 250 4-t.
MX3 finns väl inte internationellt som klass?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Aja?!
Kollar man FIM Wold Championship så är forna MX1 (250 2-t till 450 4-t) nu döpt till MXGP samt att MX2 klassen består av 125 2-t till 250 4-t.
MX3 finns väl inte internationellt som klass?

Säger du det så är det väl så. Då är de åtminstone närmare varandra.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Ramlat in en del svar medan jag varit ute och gasat i sommarvärmen ser jag :tummenupp

Om man skulle rangordna klasserna efter prestige, hur skulle en sådan lista se ut?

1. MotoGP
2.
3.
4.
5.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag skulle sätta WSBK efter Moto3.. Ena klassen är britter & avdankade GPförare medans Moto3 är framtidens storstjärnor.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det finns också hyfsat gott om exempel på chaufförer som gjort bra ifrån sig i WSBK och floppat (eller åtminstone inte klarat sig så värst bra) i MotoGP.
Toseland var väl en, Ben Spies en annan.

Men din fråga är bra för jag anser fortfarande att MotoGP är en enda röra och saknar röd tråd:

MotoGP: prototyper där forna CRT, numera Open kan köra gatmotorer. Chassit ska alltid vara en prototyp.
Moto2: Prototypchassin men alla ska köra Miniblade-motorer. Därför hittar du inga Yamahas eller Kawasakis här.
Moto3: Återigen fritt, liknar mer MotoGP

Nån som kan förklara vad de här sakerna är för nåt?: CRT, Open, Miniblade

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nån som kan förklara vad de här sakerna är för nåt?: CRT, Open, Miniblade

CRT, gammal klass i klassen MotoGP för att fylla ut startleden.
Open, en ny klass i klassen MotoGP, lite samma som CRT, men ändå olika.
Förutom CRT och numera Open (och Ducati/Suzuki) finns också Factory, där yamaha och honda kör.
Factory är den striktaste regeluppsättningen, med undantag för programmeringen av styrsystemet.
Miniblade, CBR600RR

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
CRT, gammal klass i klassen MotoGP för att fylla ut startleden.
Open, en ny klass i klassen MotoGP, lite samma som CRT, men ändå olika.
Förutom CRT och numera Open (och Ducati/Suzuki) finns också Factory, där yamaha och honda kör.
Factory är den striktaste regeluppsättningen, med undantag för programmeringen av styrsystemet.
Miniblade, CBR600RR
Skönt att man har tänkt på oss svagbegåvade och inte komplicerat till det allt för mycket.

:död

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om man skulle rangordna klasserna efter prestige, hur skulle en sådan lista se ut?

Min personliga åsikt just nu:

1. MotoGP
2. Moto2
3. Moto3
4. WSB
5. BSB
6. WSS
7. CEV Moto2
8. CEV Moto3
9. RBR
10. FIM SST
11. CIV SBK
12. CEV SBK
13. IDM SBK
14. AMA SBK
15. FIM EWC
16. J-GP2
17. J-GP3
18. JSB 1000

...och sen orkar jag inte fundera längre. Övriga nationella mästerskap får rankas helt och hållet utifrån vem som gästspelar för dagen. Intressanta "bubblare" på denna lista skulle kunna vara de Moto2 och Moto3 mästerskap som startas upp i Sydostasien. Dessa skulle kunna kliva uppåt på denna lista i mycket rask takt.

Sedan finns det ju ett antal enskilda race som i vissa kretsar rankas högre än mästerskapsvinster. Alla spanjorer vill någon gång vinna Jerez GP och att göra det utan en mästerskapsvinst rankas högre än att vinna VM utan Jerez GP. Samma sak med italienare och Mugello GP, engelsmän och Donington GP (därför är Scott Redding redan sir, lord och odödligförklarad) eller australiensare och ön. Och alla som kör någon av GP-klasserna vill förr eller senare vinna det mest anrika GP:t av alla - Assen. Du är inte en riktig man förrän du vunnit Assen TT...

Dessutom finns det ju race som inte ingår i något av ovanstående mästerskap. Det finns många som gladeligen skulle ge bort sin högra hand och vilket mästerskap som helst för att ta hem en vinst på Isle of Man och frågar du en japan eller en äldre generationens Superbike-förare så ligger det gigantisk ära i att vinna Suzuka åttatimmars.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Skönt att man har tänkt på oss svagbegåvade och inte komplicerat till det allt för mycket.

:död

Jo. Det är lite detta jag syftade på lite högre upp.
CRT stod för Claiming Rule T-nånting. Prototypchassin med gatmotorer. Vill minnas man fick trimma motorerna ganska fritt. Mao lite som Moto2 fast man fick köra med vilken motor man ville, maxgräns på hur många motorer man förbrukade under en säsong (betydligt färre än för Superbike har jag för mig. Märkligt).
Tror konkurrerande team tvingande kunde köpa mötorn för en fastställd summa pengar, däraf namnet Claiming Rule.

Numera kan man leasa en "riktig" motor från vem man vill (Open-klassen) men är tvungen att använda standard-ECU från Magneti Marelli eller vad det heter. Prototypchassi. Då får man använda 24 liter soppa.

Factory-klassen får modifiera hej vilt men får som straff bara använda 20 liter soppa.

Ducati som haft problem sedan Casey Stoner slutade sladda omkring besten bestämde sig för att köra enligt Open-reglementet, troligen för kunna laborera friare med de punkter de anser sig behöva jobba på.

Eftersom MotoGP styrs av grinpellar som inte kan stå för sina reglementen har man plötsligt sagt att ifall en Open-maskin kommer på pallen får den bara köra med 22 liter soppa i fortsättningen.
Kommer den på pallen två gånger eller vinner en gång ska det vara 20 liter som gäller.

Miniblade i Moto2 är att alla kör med CBR600RR-motorn, lottas ut i plomberat skick av Honda. Alla ska vara indentiska.
Har mig veterligen aldrig monterats i chassi från Yamaha, Suzuki, Kawasaki, KTM eller någon annan än Honda förutom rena chassibyggare som Suter, Kalex m.fl.

Risk för fel här och var men jag tror det blir lite lättare att följa lingot nu va?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Eftersom MotoGP styrs av grinpellar som inte kan stå för sina reglementen har man plötsligt sagt att ifall en Open-maskin kommer på pallen får den bara köra med 22 liter soppa i fortsättningen.
Kommer den på pallen två gånger eller vinner en gång ska det vara 20 liter som gäller.

...

Det känns ju helt logiskt. Lite som att tvinga det lag som leder SHL att spela med oslipade skridskor första matchen och sedan med skydden på, eller det lag som leder allsvenskan att spela med skor utan dobbar första matchen och sedan barfota... :dummer

Fast så här kanske det blir när man blandar klasser med olika förutsättningar i samma startfält. Samma öde kanske drabbar Speedster Cup. Efter att en tusing har vunnit över en 125:a första racet så kommer de på att tusingar bara får starta med 3 liter bensin i tanken... :rolleyes:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Jo, men varför har man olika klasser i en och samma klass? Varför "open" och "factory"? Är det bara för att fylla ut startleden, som skulle vara allt för tunna utan dessa klasser?

Yep. Kawasaki och Suzuki drog sig som bekant ur.
KTM är inte med i stora klassen.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Jo, men varför har man olika klasser i en och samma klass? Varför "open" och "factory"? Är det bara för att fylla ut startleden, som skulle vara allt för tunna utan dessa klasser?

Jag har uppfattat det som att fabriksteamen - främst Honda och Yamaha eftersom Ducati nu kör som open - för att kunna motivera sina satsningar på MGP vill utveckla ordentligt påkostade prototyper, vars teknik i nån omfattning slutligen ska nå andra gathojar. Det är inte många team som har råd att göra detta, men eftersom det vore rätt sövande att ha ett startfält bestående av en handfull hojar har man fört in olika klasser. För att jämna ut det hela lite är det beslutat att alla team ska köra med gemensam enhetselektronik fr o m 2016, vilket fått Honda att ifrågasätta om det är värt att fortsätta vara med då.

Kort sagt: det är en kompromiss mellan de stora elefanternas vilja att utveckla teknik och de mindre aktörernas ekonomi.

Ytterligare en skillnad mellan klasserna är att enhetsdäcken som alla team har finns i olika hårda blandningar. Fabriksteamen får använda hårda och mellanhårda däck medan open-teamen får använda mjuka och mellanhårda däck.

Slutligen är en positiv notis att Suzuki planerar att återkomma till nästa säsong och att det även talas om att Aprilia ska ansluta 2016.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Jag har uppfattat det som att fabriksteamen - främst Honda och Yamaha eftersom Ducati nu kör som open - för att kunna motivera sina satsningar på MGP vill utveckla ordentligt påkostade prototyper, vars teknik i nån omfattning slutligen ska nå andra gathojar. Det är inte många team som har råd att göra detta, men eftersom det vore rätt sövande att ha ett startfält bestående av en handfull hojar har man fört in olika klasser. För att jämna ut det hela lite är det beslutat att alla team ska köra med gemensam enhetselektronik fr o m 2016, vilket fått Honda att ifrågasätta om det är värt att fortsätta vara med då.

Kort sagt: det är en kompromiss mellan de stora elefanternas vilja att utveckla teknik och de mindre aktörernas ekonomi.

Ytterligare en skillnad mellan klasserna är att enhetsdäcken som alla team har finns i olika hårda blandningar. Fabriksteamen får använda hårda och mellanhårda däck medan open-teamen får använda mjuka och mellanhårda däck.

Slutligen är en positiv notis att Suzuki planerar att återkomma till nästa säsong och att det även talas om att Aprilia ska ansluta 2016.

...och just jag hoppas verkligen man går tillbaka till ett mer fritt reglemente så det blir prototyper igen.
Går man mot enhetsjunk blir det snart Superstock++

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...