Skönt att man har tänkt på oss svagbegåvade och inte komplicerat till det allt för mycket.
Jo. Det är lite detta jag syftade på lite högre upp.
CRT stod för Claiming Rule T-nånting. Prototypchassin med gatmotorer. Vill minnas man fick trimma motorerna ganska fritt. Mao lite som Moto2 fast man fick köra med vilken motor man ville, maxgräns på hur många motorer man förbrukade under en säsong (betydligt färre än för Superbike har jag för mig. Märkligt).
Tror konkurrerande team tvingande kunde köpa mötorn för en fastställd summa pengar, däraf namnet Claiming Rule.
Numera kan man leasa en "riktig" motor från vem man vill (Open-klassen) men är tvungen att använda standard-ECU från Magneti Marelli eller vad det heter. Prototypchassi. Då får man använda 24 liter soppa.
Factory-klassen får modifiera hej vilt men får som straff bara använda 20 liter soppa.
Ducati som haft problem sedan Casey Stoner slutade sladda omkring besten bestämde sig för att köra enligt Open-reglementet, troligen för kunna laborera friare med de punkter de anser sig behöva jobba på.
Eftersom MotoGP styrs av grinpellar som inte kan stå för sina reglementen har man plötsligt sagt att ifall en Open-maskin kommer på pallen får den bara köra med 22 liter soppa i fortsättningen.
Kommer den på pallen två gånger eller vinner en gång ska det vara 20 liter som gäller.
Miniblade i Moto2 är att alla kör med CBR600RR-motorn, lottas ut i plomberat skick av Honda. Alla ska vara indentiska.
Har mig veterligen aldrig monterats i chassi från Yamaha, Suzuki, Kawasaki, KTM eller någon annan än Honda förutom rena chassibyggare som Suter, Kalex m.fl.
Risk för fel här och var men jag tror det blir lite lättare att följa lingot nu va?