MotoGP/Superbike - vad skiljer?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Trist med en massa luddiga regler i världsmästerskap (som dessutom verkar ändras beroende på vad märkena sätter för krav), vem är det som avgör att det nuvarande "regelverket" är mest rättvist för alla aktörer? Är det likadant i Formel 1 eller har man inga restriktioner där? Tänker främst på motorer, bränsle och däck osv.? :va
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trist med en massa luddiga regler i världsmästerskap (som dessutom verkar ändras beroende på vad märkena sätter för krav), vem är det som avgör att det nuvarande "regelverket" är mest rättvist för alla aktörer? Är det likadant i Formel 1 eller har man inga restriktioner där? Tänker främst på motorer, bränsle och däck osv.? :va

Formel 1 är väl den racingklassen med absolut mest restriktioner över huvudtaget? De har iaf enhetsdäck, restriktioner på vad de får ha för motorer, vikt och allt möjligt annat.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Formel 1 är väl den racingklassen med absolut mest restriktioner över huvudtaget? De har iaf enhetsdäck, restriktioner på vad de får ha för motorer, vikt och allt möjligt annat.

Men det gör det samtidigt lättare för fansen när alla lag på banan styrs av samma regelverk. Samma för alla eller inga alls tycker jag, inte olika reglementen som dessutom är godtyckligt variabla när de kör på samma gång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det gör det samtidigt lättare för fansen när alla lag på banan styrs av samma regelverk. Samma för alla eller inga alls tycker jag, inte olika reglementen som dessutom är godtyckligt variabla när de kör på samma gång.

Ja, det håller jag väl med om. MotoGP är lite knepigt med flera olika uppsättningar regler, plus lite flytande specialregler för factory-men-ändå-inte. Och ryggradslösa typer som bestämmer reglerna som krälar framför honda så fort de blir lite upprörda.
Det fånigaste med motogp är ju ändå att det ska föreställa en prototypserie, men kör man i factory får man inte ändra något alls på motorerna från start. Vad är det för jävla prototypande? :va
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top