MotoGP's presskonferenser (pinsamt dåliga)

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
I alla år jag sett MotoGP, sedan 00-01, så har jag endast sett den korta presskonferensen efter podium-ceremonierna. Den där förarna säger ett par meningar var och där tv-sändningen efteråt tar slut.
Kommer speciellt ihåg den värdelösa MC:n som Dorna hade när MotoGP sändes på Eurosport. Hans engelska var horribel.

Nu efter Mugello såg jag för första gången en hel presskonferens, den efter racet med Marc Marquez, Jorge Lorenzo & Valentino Rossi (jag har dock alltid vetat om att presskonferenserna fortsätter även efter det att tv har slutat sända), och jag måste fråga er som är vana...är MotoGP's presskonferenser alltid så här misskötta och pinsamt dåliga?

Jag kan bara jämföra med Formel 1 och Nascar där jag sett ett par hundra presskonferenser. Där går det proffsigt till, MC:n ställer allt som oftast relevanta och intelligenta frågor och lämnar sedan åt frågor från golvet.
Där får reportrar ta vid och fråga förarna om vad som helst. Reportrarna introducerar alltid sig själva vid namn och publikation, om de kommer från en tidning eller hemsida osv.

MC:n som MotoGP/Dorna nu använder sig av, talar förvisso oklanderlig engelska, men frågorna han ställde var knappt bättre än en damfotbolls-reporter på SVT.
"Hur kändes det?" "Vad kände du då?"
Och vissa frågor var inte ens frågor.
"Marc, that's the toughest race of the season."
"Marc, now you have six victories." "Marc, it's a home race for you next." :3freak

När MC:n sedan lämnade över till golvet blev jag chockad, minst sagt.
Inte en enda reporter introducerar sig, varken vid namn eller publikation !?!
Bara direkt börjar ställa en fråga. Oproffsigt, fullkomligt anonymt, men framförallt oförskämt!

Vilka är dem liksom? :gnissla
MC:n ska ju vara den som låter folk tala och han ska vara den som bestämmer ordningen och låna ut micken om det skulle behövas. Här satt han tyst i sin stol längst fram i 20+ minuter.

Och vilka frågor de ställer sen. Hälften är totalt dravel och tillför absolut ingenting.
Många reportrar kan heller knappt göra sig förstådda.

27 minuter lång var race-presskonferensen, nästan lika långt som hela racet tog! (41min).
Alldeles för långt och utdraget, ta bort de meningslösa och ogenomtänkta frågorna som allför många "reportrar" ställde och det skulle gott räcka med en presskonferens på max 10-15 minuter. Förarna måste ju vilja skjuta skallen av sig när det närmar sig en halvtimme och de bara får hjärndöda frågor.

Jag låter som en gnällk*k, jag har inget emot en bra presskonferens. Jag älskar att höra vad förarna har att säga, men det får inte bli så här utdraget.
Förarna måste ju få gå till ingenjörerna någon gång och arbeta inför nästa helg.

Det syns tydligt att Dorna har försökt och även lyckats med att skapa en proffsig miljö, i form av en fin studio, bra kamera-arbete / regissör, en påkostad bakgrund med talarbord, mickar och en ställning för prisbucklorna och förarnas hjälmar (just detta är högst originellt och nytänkande),
så varför sköts det så otroligt dåligt i framförandet?
Pinsamt. Som min uppkörningslärare sade, "gör om, gör rätt".

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Som inte spanska eller italienska har med saken att göra....

Att de blir "usla" beror väl till stor del på att de som är huvudpersonerna vid presskonferenserna inte pratar bättre engelska än vad många lågstadielever gör här och i Nederländerna!

Barnen har mer flyt i tugget än både t.ex Robolenzo eller Rossi...:rolleyes:

Förutsättningarna för presskonferens med lite schvung i är väl inte de bästa så länge Crutchlow, Hayden, Edwards, Parkes, Smith, Redding, Laverty inte får eller kan vara med. :tungan Tills dess får vi väl nöja oss med någon sorts bruten "latinvariant". :gnissla Fast sist, vilket är rätt länge sen, så pratade inte ens Crutchlow sitt vanliga tugg utan nån sorts tillrättalagd euro-english... Han låter rätt annorlunda när han intervjuas av/pratar med engelsktalande! :confused:

F-n Guy Martin till MotoGP!:Bugar Tänk om...
Sickna presskonferenser det skulle bli! What?, say again. Could you please repeat that?....:rofl

Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Att de blir "usla" beror väl till stor del på att de som är huvudpersonerna vid presskonferenserna inte pratar bättre engelska än vad lågstadielever gör här och Nederländerna!

Barnen har mer flyt i tugget än både t.ex Robolenzo eller Rossi...:rolleyes:

Förutsättningarna för presskonferens med lite schvung i är väl inte de bästa så länge Crutchlow, Hayden, Edwards, Parkes, Smith, Redding, Laverty inte får eller kan vara med. :tungan Tills dess får vi väl nöja oss med någon sorts bruten "latinvariant". :gnissla
Jag försökte att undvika att klanka ned på förarnas engelska i denna tråd, det var inte därför jag tyckte presskonferensen var misskött.

Det är inte förarnas jobb att bli grymma på engelska, att dem försöker sitt bästa räcker gott.
Harada/Katoh ville ju inte ens försöka.

Men pressfolket och reportrarna har som jobb att arbeta med språket, och de borde ha bättre kunskaper.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag försökte att undvika att klanka ned på förarnas engelska i denna tråd, det var inte därför jag tyckte presskonferensen var misskött.

Det är inte förarnas jobb att bli grymma på engelska, att dem försöker sitt bästa räcker gott.
Harada/Katoh ville ju inte ens försöka.

Men pressfolket och reportrarna har som jobb att arbeta med språket, och de borde ha bättre kunskaper.

Klanka och klanka...men med mindre än att det språkliga fungerar-oavsett vilket språk som används-i alla fall någotsånär så är resten inte mycket värt. Sen om man fixar det med tolk eller egna kunskaper spelar iofs ingen roll. Och det är relevant oavsett om man är förare eller reporter.

Men visst, du har en poäng i det att det verkar lite B med organisation och presentation.
Jag tror trots det, att underhållningsvärdet på något med Guy Martin är väl värt sina pengar.

Sen skulle väl några med kända undantag som t.ex Rossi och Marquez behöva gå hos någon charmkonsult eller nåt.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hahahaha, Guy Martin i en presskonferens....det lär vara varje journalists mardröm. Å andra sidan lär ju det som kommer ut, och är någorlunda förståbart, vara guldgruva... :hihi

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
och detta berättar du för oss för att?
sök jobbet och ändra på detta...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så jobbigt är det inte att förstå Guy Martin.
Han pratar bara oerhört fort och körtar ner orden.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag minns en press konferensen när antingen Spies eller Crutchlow (har glömt exakt vem det var) förklarade en situation som var jobbig och han specifikt sa att han nu hade förklarat situationen och inte ville få frågor på det mera. Trotts det var det 2 reportrar som frågade om det direkt efter, och då frågade de exakt samma sak som varandra och som han precis redan berättat! (Vilket resulterade i ganska lite kärlek från föraren)

Man undrar ju hur de reportrarna blev inbjudna till en internationell press konferens :huvet

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
För de av er som tycker Guy Martin är så lätt att förstå och vill ha något att bita i:
Jag hörde
Killen: When I sleep with some dames I'll tell you what happens..
Tjejen: but it's there is it? nånting nånting nånting did there?
Good then, went back with some gutnoggin (good for nothing?), gonna say to him
you finally got the balls to have one not two lassies. It's clear *svordomar* nånting daughter
Honestly, and do you know why? What's the point. And you're gonna have it on in the next couple
of days...

Ja, det får räcka så.

eV1Te skrev:
Man undrar ju hur de reportrarna blev inbjudna till en internationell press konferens
Det jag reagerar starkast på är att inga reportrar / journalister presenterar sig!
Det är kutym i en presskonferens att man säger sitt namn och arbetsgivare, så att förarna, tv-tittarna och de andra i rummet vet var dem kommer ifrån (tv-station, hemsida, tidning osv).
Man ställer inte bara en fråga rakt ut i luften som en fullkomligt anonym person.
Det är oförskämt och oprofessionellt.

Last edited:

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Appropå sköna snubbar. Kommer aldrig glömma en presskonferens med John Mc Guinness från Isle of man där han förklarade varför det inte gick så snabbt.
Anledningen var att skinnstället skavde så mycket i kuken så han hade svårt att koncentrera sig:rofl
Liiite för ärlig snubbe, MC:n sa thats a little bit too much information John, eller nåt.
Höll på att dö i skratt!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Apropå vårdat språk så har jag räknat till att ordet "dem" förekommer tre gånger hittills i denna tråd, samtliga borde varit "de".

Var ser man dessa presskonferenser någonstans? Är det på motogp.com då tro?
Jag visste bara om de korta och de är ball de gånger Rossi eller Crutchlow är med.

"Jess, fåtjåårr"

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå vårdat språk så har jag räknat till att ordet "dem" förekommer tre gånger hittills i denna tråd, samtliga borde varit "de".

Var ser man dessa presskonferenser någonstans? Är det på motogp.com då tro?
Jag visste bara om de korta och de är ball de gånger Rossi eller Crutchlow är med.

"Jess, fåtjåårr"

Japp, brukar dyka upp en pre race press conference och en post race press conference under videos.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Appropå sköna snubbar. Kommer aldrig glömma en presskonferens med John Mc Guinness från Isle of man där han förklarade varför det inte gick så snabbt.
Anledningen var att skinnstället skavde så mycket i kuken så han hade svårt att koncentrera sig:rofl
Liiite för ärlig snubbe, MC:n sa thats a little bit too much information John, eller nåt.
Höll på att dö i skratt!
Förhuden hade åkt tillbaka
http://youtu.be/xAexXyzPdg0

Fick mig att tänka på en skön kommentar från Colin Edwards för något år sedan, kan ha varit från ett "After The Flag"-avsnitt?
Reportern undrade vad en handgest Colin hade gjort betydde.
Som den här:
the_shocker_decal.jpg

Colin tittade in i kameran och gjorde gesten en gång till och svarade;
"It means two in the goo, one in the poo." :hihi

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ja just det, var ju förhuden som hade åkt bak!
Så grymt skön och aningen för ärlig snubbe han är.
Edwards är ju jävligt skön han med, synd bara att man inte har fått höra honom mer på presskonferenser efter race.

Tror det var inför silverstone för ett par år sen som han var på scen och blev intervjuad och snackade skit om alla, bla Ben Spies var gay.
Ska tilläggas att han var hög från smärtstillande :crash

Men nu kanske det är lite OT...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll