Motor Exc 125 ?

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Exc 125 ?

Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?
Eller om de satt en lite snällare motor så man inte behöver byta kolv lika ofta som vanliga crossen. Annars kan ja väll tänka mej att dom är olika drevade.
Är de någon som som har en exc 125 o kör lagom lungt kan ni ju svara hur ofta ni kolvar om :tungan

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jacke25 skrev:
2564523 Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?
Eller om de satt en lite snällare motor så man inte behöver byta kolv lika ofta som vanliga crossen. Annars kan ja väll tänka mej att dom är olika drevade.
Är de någon som som har en exc 125 o kör lagom lungt kan ni ju svara hur ofta ni kolvar om :tungan
1 ja det är samma motor men avgasrrör å tändning skiljer för att få bättre botten. Bärgren kör lugnt på vägen, flatout utanför (vilket han verkar va 90% av tiden.) för mig han körde 340 mil innan han bytte dvs en halv sesong. Inte så blodigt. Annars kan du köpa min :D

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
-
jacke25 skrev:
2564523 Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?

Norrköping :yoparty

600 mil per kolv har jag hört ska vara en bra riktlinje, men det beror ju på lite hur du kör den med, kör du den drevad för acceleration och ork och varvar mycket (cross stil) så dröjer det inte många timmar innan du får byta kolv, 15 eller nåt sånt, eller har jag fel? :confused:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jag kör med snälla drev på min sen motorbromsar jag aldrig m.m m.m så jag har satt upp 700 mil som riktmärke :)

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
-Rosen- skrev:
2564700 okej jag slår aldrig av helt utan att koppla och ge lite gas okej ;)

Samma här, låter som den ska skära och sen går det inte lika fort som om man skulle ge fullt :rolleyes:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
Förgararen ger tillräckligt med bensin/oljedimma på tomgångsläge för att smörja ordentligt vid motorbroms dvs högre varv.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jösse skrev:
2564837 Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
Förgararen ger tillräckligt med bensin/oljedimma på tomgångsläge för att smörja ordentligt vid motorbroms dvs högre varv.
Ja på en gathoj ja. Exc är ingen gathoj i den bemärkesen det är en tävlingshoj som man får köra på vägen med, glömmer man det blir man fattig.

Edit: säger inte att jag vet bättre eller så men bara att man inte ska tro att det är en touringhoj...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Jösse skrev:
2564837 Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
nä för om jag slår av helt så stryps bensintillförseln alldeles för mycket för att motorn ska må bra

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
-Rosen- skrev:
2565118 nä för om jag slår av helt så stryps bensintillförseln alldeles för mycket för att motorn ska må bra
Skruva upp tomgången då till 2500rpm:p

(elr bara koppla och bromsa, gör som ni vill) :tungan

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
zpeppy skrev:
2565592 Skruva upp tomgången då till 2500rpm:p

(elr bara koppla och bromsa, gör som ni vill) :tungan
har inget alls med tomgången att göra då den är bra, det är mer att nålens läge stryper tillförseln. detta för att få ut max varv :yoparty

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Okej okej nu har ja fått lite svar, tänkte köpa en sådan o leka me över vintern:yoparty . Så nu undrar ja om de finns tändningslås, hastighetsmätare och styrlås på dom ? Några andra nackdelar med dom ?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
jacke25 skrev:
2565825 Okej okej nu har ja fått lite svar, tänkte köpa en sådan o leka me över vintern:yoparty . Så nu undrar ja om de finns tändningslås, hastighetsmätare och styrlås på dom ? Några andra nackdelar med dom ?
styrlås finns, hastighetsmätare finns, tändningslås får du fixa själv

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
på min har jag ca 25-30h som riktmärke:gnissla kör ganska hårt så det behövs nog, har min drevad för axx 14/45 + motardfälgar så man liggar ganska mkt på vrav med den.

Mirt40

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
03 CRF 450
Motor

är det nån som kan fixa 125 manual åt mej, behöver till min koppling till min 125 ktm cross men jag har inte lyckats hitta någon manual:(

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
-Rosen- skrev:
2565806 har inget alls med tomgången att göra då den är bra, det är mer att nålens läge stryper tillförseln. detta för att få ut max varv :yoparty

Ställ in den ordentligt istället..

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Hoj
2010 Triumph Street Triple
på rm:en är det 18tim:huvet men man kan köra några tim till utan att de spelar roll... men ett kolvkitt till en ktm går på 900 så de sprollar ju, har man råd med ktm:en har man nog råd med kolvbyten :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning