Motor lägger av vid frikoppling

Rickard_

Ny medlem
Gick med
19 May 2024
Hoj
KTM 990 Superduke
Hej!

Behöver lite råd angående min KTM 990 superduke 2009.

Den har den sista tiden börjar dö när man frikopplar vid högre varvtal och högre växlar.

Varvar jag ur på tex 5ans växel och kopplar, lägger i 6an och håller kvar kopplingen någon sekund så dör motorn. Varvmätaren ramlar i bott och oljelampan tänds. Växlar jag snabbt hinner inte motorn dö. Felet är bara på högre varv och verkar bara inträffa på 5 och 6ans växel.
Cykeln har gått 1800 mil och är servad enligt bok. Original förutom yoshimura slipon.

Tips mottages gärna!
Tack så länge!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan väl inte vara en kombination av
Vibrationer vid de här varvtalen ?
och
Stödkontakten ?
Som gör att när du släpper kopplingen bryter Stödkontakten ?

Enklast att åtgärda är att hojen har glappande polskor. Kan ge just varvtalsberoende stopp.
Kontrollera, vid behov dra åt polskorna på batteriet.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gissar på för lågt tillflöde av bensin till förgasaren. Funkar på tomgång vid stillastående men när du har legat på fullgas är nivån i flottörhuset lite för låg och då dör den.
Om detta är felet så går hojen kroniskt snålt på full belastning vilket är riktigt dåligt för kolv/ventiler så lös problemet.

Tankventilation och bränslefilter är det första jag skulle kolla.

edit: eller är det sprut redan på -09? Nåja, lågt bränsletryck kan det ändå vara pga samma orsaker.

Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Varför kopplar du ur när du varvat ur femman och håller kopplingen urkopplad?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För att man ska kunna göra det om man vill på en relativt ny 2009. Något är fel, men det är väl insprut på en sån ny hoj och då känns det som elfel med någon brytkontakt i kretsen typ fotstöd eller annat som slår på när det inte ska.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
För att man ska kunna göra det om man vill på en relativt ny 2009. Något är fel, men det är väl insprut på en sån ny hoj och då känns det som elfel med någon brytkontakt i kretsen typ fotstöd eller annat som slår på när det inte ska.
Man skall även kunna koppla ur och fortsätta hålla full gas. Men jag fattar fortfarande inte varför någon vill göra det.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man skall även kunna koppla ur och fortsätta hålla full gas. Men jag fattar fortfarande inte varför någon vill göra det.
Skulle inte tro att någon kör på det viset, men om han råkat ut för det vid något tillfälle (ångrat växling eller dylikt) så fortsätter han säkert testa att o varför fenomenet uppstod. Annars hade det inte blivit någon tråd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det kan ju vara så enkelt att man måste tvärnita, då är det ganska normalt att hålla in kopplingen, och då vill man inte ha en död twin och få låst bakhjul när man släpper kopplingen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skulle börja med att kolla om TPS:en har rört sig.
Googla på TPS adjustment KTM så får du en massa tips. Är du obekväm med att göra det så fixar en verkstad det åt dig.

Rickard_

Ny medlem
Gick med
19 May 2024
Hoj
KTM 990 Superduke
Misstänkte att frågan skulle komma, jag märkte felet när jag skulle växla till 6an och petade en extra gång på växeln för att försäkra mig om att jag verkligen låg på 6an. Vi pratar alltså om att hålla in kopplingen en sekund ”extra” mot en vanlig växling.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Misstänkte att frågan skulle komma, jag märkte felet när jag skulle växla till 6an och petade en extra gång på växeln för att försäkra mig om att jag verkligen låg på 6an. Vi pratar alltså om att hålla in kopplingen en sekund ”extra” mot en vanlig växling.
Hade samma fenomen på en Aprilia Falco. Det uppstod när motorn var kall och man började gasa iväg, då kunde den lägga av om man höll kopplingen inne lite för länge när man växlade. Fenomenet upphörde så fort motorn var genomvarm. Provade dock inte att varva ur när motorn var kall. Kanske något liknande fenomen?
:)
Göran

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för tomgång när hojen är kall/varm?

Rickard_

Ny medlem
Gick med
19 May 2024
Hoj
KTM 990 Superduke
Hade samma fenomen på en Aprilia Falco. Det uppstod när motorn var kall och man började gasa iväg, då kunde den lägga av om man höll kopplingen inne lite för länge när man växlade. Fenomenet upphörde så fort motorn var genomvarm. Provade dock inte att varva ur när motorn var kall. Kanske något liknande fenomen?
:)
Göran
Okej på min verkar det vara tvärtom, när motorn är riktigt varm uppenbarar sig problemet. Har iofs inte varvat ur den kall så låter det vara osagt.
Vad har du för tomgång när hojen är kall/varm?
Är lite lätt svajig, speciellt kall men vill minnas att den alltid varit sådan. Haft en annan twin innan och den kändes lite ojämn den med.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år