Motor Skriker (Kawasaki 80cc)

olldon

Wannabee
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
8-)
Har en Kawasaki 80 kubikare -90.
Och har bytt vev, kolv, cylinder och det mesta motorväg.
Har börjat köra in det hela och har nästan kört upp en hel tank.
När jag nu kom in efter lite körning, så började motorn att "skrika" lite. Det gniker likt en fläktrem ungefär.
Så jag dödade den direkt och kickade igång igen, då lät den som vanligt, sen när jag kört 100m och växlat upp någon växel så började det låta igen.
Lät den stå ett tag, och sen gick det att köra som vanligt. Men när jag sedan gasade upp den på lite högre varv började det låta igen. :gnissla

Vad kan det vara?
Tack på förhand!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Märkligt. Åttiokubikare är ju annars kända för en lugn motorgång och låga varv:rolleyes: :tungan

olldon

Wannabee
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
8-)
Ja, mycket märkligt.
Ännu märkligare är att när den precis var ihopplockad efter lite drygt en timmes körning så hade hälften av all olja försvunnit :confused:
Så vi fyllde på 0.7l igen, och nu, efter lika lång körning till så är det även den här gången hälften av oljan kvar..
Förmodligen en packbox som har gått.
Kan det vara kopplingen eller något som får för lite olja då och börjar låta?
För det är mest oljudet som gör mig lite skakig.
:huvet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja, mycket märkligt.
Ännu märkligare är att när den precis var ihopplockad efter lite drygt en timmes körning så hade hälften av all olja försvunnit :confused:
Så vi fyllde på 0.7l igen, och nu, efter lika lång körning till så är det även den här gången hälften av oljan kvar..

Vxllådoljan på en KX80 kan ju inte direkt försvinna förutom ut genom pboxen till utgående axeln så har du skjutit ut 3dl olja därigenom på 1h är något generalslut och det är nog bara att plocka ner låda+koppling och tillse att de överlevde.

Pboxen är för övrigt kroniskt otät så det är bara att acceptera att Kawasakis tekniker byggde in scottoiler från fabrik...

Märkligt. Åttiokubikare är ju annars kända för en lugn motorgång och låga varv:rolleyes: :tungan

Det är ju ändå alltid pappa som betalar vevarna så att tappa en tiondel för att man faller ur effektregistret är otänkbart.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ja, mycket märkligt.

Inte så vanligt med packninge mellan blockhalvorna, oftast bara limmad. Men om det är packning så kan det både vissla och dra olja om packningen går sönder.

Mats

olldon

Wannabee
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
8-)
Problemet löst.
Det var en packbox som hade vikt sig när motorn sattes ihop, den byttes och sattes dit ordentligt.
Nu funkar allt prima!

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
RG 125f
hehe, har gjort exakt samma på en kx80 för många år sen, då var hela bakskärmen svart istället för grön efter en stund, samt att de kändes att några pållar sprungit bort.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!