Motor tänder inte riktigt, Reiju MRT -18.

Luddepudde

Ny medlem
Gick med
28 May 2022
Hoj
Rieju mrt 2018
Nu är det såhära att min rieju mrt 2018 vill inte tända riktigt, skippar massor med tändningar.
Den dör på tomgången ibland och när jag smågasar lite så brukar den misstända och skippa massor med tändningar och därefter dö. Den har blivit lite svårare att starta också.
Har kollat och rengjort ecukabelhärvan och använt stålborste på tändstiftet. Har haft detta problem flera gånger innan. Det har kommit och gått. Haft problemet i några dagar och sedan har det försvunnit i några månader och sedan kommit tillbaka. När det har hänt har jag tästat att köpa nytt tändstift och gjort rent tanken och soppakranen. Har dessutom tagit förgasaren i ultrljudstvätten för att vara säker på att jag har gjort rent den. Men problemet försvinner några dagar efter rengöringen och sedan återkommit igen.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag vet inte ens vad det är för plattform, vad är det för motor? Misständer denna bara när den är kall eller även med varm motor?

Jag höll också på med stålborste i moped/125-åldern men kom på att en mässingsborste är mildare för stiftet och lite tryckluft ..
Dock hörde jag ganska nyligen från Maskingurun Allen Millyard att (enl honom) att det är inte bra med metallisk borste överhuvudtaget på tändstift. Efterlämnar metallrester=dåligt för gnistan. Låter vettigt.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Troligtvis är det ett bränsleproblem….och det kan påverkas av förgasaren i första hand, men även tjuvluft. Tjuvluft kan komma från, vevaxelpackboxarna, blockpackning, cylinderfotspackning, insugsrör. Men även reedventilen om den är sprucken eller otät påverkar bränsleblandningen.
Äär kolven i prima skick? Är det trimmat? … eller någonting annat som är modifierat?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping