Motorbana/stadion Stockholm

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag tänkte göra en namninsamling på nätet och skrivit ihop en text för detta. Är inte världens bästa skribent och har svenska som andra språk. Så tänkte lägga upp texten här och se ifall jag kan få lite hjälp med att finslipa denna text så bra som möjligt.

Kommer att uppdatera texten i första inlägget efter varje råd/tips jag får ifall andra är eniga om det som tipsas om. Så ju fler + poäng ett inlägg med råd/tips ju enklare för mig att veta vad ni andra tycker.

Jag är inte intresserad av diskussioner om nåt annat än det som rör sig om hjälp till att förbättra texten, finns en annan tråd för de som vill diskutera ang. om just en bana i sthlm eller ej så ta det gärna där.

All hjälp hur man ska gå tillväga eller få denna dröm att bli sann är välkommet genom PM eller om ni vill ta det i tråden.

Hoppas att ni respekterar detta.

Det enda jag hittat på nätet där jag kan skapa en egen namninsamling är på http://namninsamling.se/
Vad tycker ni ska jag köra på det eller ska jag fixa en egen domän adress och försöka få tag i nån som kan slänga ihop en namninsamling som man lägger upp där?


Stockholm är en stor stad som har flest invånare i Sverige, olycksstatistiken på motorfordom är högre här och bland dessa förare är det oftast hojåkare + personer som pysslar med streetrace eller bara vill köra av sig lite, men tyvärr utsätter sig själva samt andra för stor fara.

Jag har varit en av dessa som pressat min motorcykel till max på både landsväg och motorväg, kört på 1 hjul i trafiken och allt annat som inte hör hemma där.
Tack vare en vän som drog med mig på körningar på motorbanor runt om i Sverige för att jag skulle bli en bättre förare och även för det är riktigt kul fick mig att ändra min syn om riskerna som finns ute på vägarna.
Det var en roligare och större utmaning att köra av sig på en motorbana med avåkningszoner, utan mötande trafik, diken, träd, djur och andra trafikanter på alla sätt.
Detta har gjort att jag inte ens längtar till att åka ute på allmänna vägar då man insett hur snabbt det kan vända och olyckan är framme, många vänner, syskon, pappor och mammor har vi förlorat på grund av risken med att åka på gata på detta sätt.
Vi gör inte det för vi vill dö, utan för detta är en hobby livsstil och tillåter inte arbetet, ekonomin, familjen m.m en att åka långa vägar för en spontan upplevelse så är det enklare att rulla ut hojen från garaget och ta sig till sin närmaste favoritväg.
Motorsporten kostar redan massa pengar, däck, inköp av fodonet, service, reservdelar osv. så att även fixa övernattning, resekostnad, släp m.m. gör att allt för många blir hindrade att utöva sin hobby på rätt ställe.

Många som bor i dessa utsatta område är trötta på oss, kastar ut grus, placerar ut kvistar/hinder för att vi ska sluta åka där, men ibland överlever vi inte ens för att komma i det stadiet som jag är i idag och ta sitt sunda förnuft och göra nåt åt saken.

Runt om Europa har de stora städerna en motorbana, som både räddar folks liv, och drar in pengar för staden genom stora mästerskap som lockar till sig turister och intresserade.

Många har fått käppar i hjulen redan från start när de velat byggt en motorbana för folk omkring klagar på ljudnivån och miljökrav.
Förra året åkte jag 1600 mil med min motorcykel, i år på bana har jag max kört 100mil vilket är mest skadligt för naturen? Ljud/bullernivån är 92dB på alla banor runt Sverige och även ute på vägarna, på banorna får man inte köra om den överstiger 92dB och blir utan ersättning för man inte får köra så man blir tvungen att följa det, men ute på vägarna bryr sig förarna inte. I nyheterna sa de "de kör i trafiken mellan bilarna som bålgetingar" så hellre på en motorbana under kontrollerade former och max 92dB än ute bland folk utan ljuddämpare.


Finns en motorstadio nära Stockholm (Enköping) som kämpat sen 1998 att få slå upp dörrarna för motorintresserade men än idag så har de bara möt motgångar och ännu inte fått öppna upp på grund av alla personer som jobbar emot dem som politiker inom kommunen eller liknande.

Vi hade en plats på Barkarby flygfält för ca 2år sen som vi motorcyklister fick leka av oss på och busa mindre på gatan, men det satte våra kära Poliser stopp för, trotts att det var mycket populärt och välbesökt av både åskådare samt körsugna. Anledningen var att vissa busade på gata ändå, men ska den lilla skaran människor förstöra för en större målgrupp?
Då varande Vägverket, SMC och polisen arrangerade detta tillsammans, alla var nöjda med resultatet men inte polisen. Och för nån vecka sen gjorde de en insats på de populära vägarna för att stoppa busande mcförare, men nästa vecka var de tillbaks. Att prioritera viktigare grejer än motarbeta oss verkar inte vara så intressant, det kostar bara oss skattebetalare massa pengar.
Polsen hade ca. 7st bilar varav 2st skåpbilar, helikopter i luften, mc poliser och fyrhjuling på plats och inte på tal om deras löner som ska betalas också så ser jag inte vad allmänheten fick för resultat. De åkte därifrån besvikna då de inte fick tag i de som de var där för.

Vi är vanliga människor som är någons bror, syster, sambo, far, mor, pojkvän eller flickvän och är inte kriminella som mcknuttar som visas i filmer eller på nyheterna i andra länder.

Så se till att inte låta en liten skara förstöra för oss andra och få slippa oss på allmäna vägar.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Mycket bra att du har gått ett steg till.
Men jag tycker att du skall skippa partietet om golfbanor. Det kan uppfattas som lite sandlåda, "dom får men inte vi" .
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att satsa 20-30 tusen på en andel i ett projekt.
Det gäller bara att hitta någon som kan sitta ideellt till en början och samla intressenter. En motorbana skulle ju trots allt vara intressant även för massa bilklubbar. :)
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Några stavfel och särskrivning
Motorfordon
mött
dåvarande

Sen som sagt skippa golfen och polisen, det låter bara bittert. Brevet får inte ha en negativ ton:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu börjar det likna nåt. :tummenupp
Jag ¨håller med vad dom säger, klanka inte ner på myndigheter och golfbanor.

Lägg fram det sakligt och tala för din/vår sak så ska du se att det blir bra.
:)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag förstår inte riktigt tanken med ditt brev/text? Vad är intentionen? Vill du få loss kommunal mark för banbygge? Just nu blir det lite "men vi har ju ingen lokal" över texten. Tikki är redan inne på det spåret.

Sympatiserar med dej i mycket av det du skriver, men om det är något brev där du vill anmoda om mark eller vad det nu handlar om så tror jag det gäller att fylla texten med fakta om det tilltänkta projektet och mindre om gatbusande. Om det ska rädda liv, hur, och hur många? Hur ska det väckas intresse för projektet, finansiering? etc.

Kanske har jag missat hela poängen med vad du vill med din namninsamling. I så fall ber jag om ursäkt och undrar vad namninsamlingen handlar om?!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, det känns som vi vill ha ett ställe att leka av oss på, och det kommer aldrig att hända. Dels finns det inga pengar i sånt, och dels finns det ingen som vill stödja en skate-park, fast för motorcyklar. Ska det finns ekonomiskt intresse så ska de gå att hålla tävlingar och bandagar som drar in pengar och kan betala av investeringarna, och ska det finnas politiskt intresse ska det gå att hålla utbildning, kanske forskning mm. Att bara säga att vi vill kunna leka av oss där istället för på bulten kommer aldrig att hålla. All form av lek är ändå förbjuden på banor, den som slangar åker ju ut tex.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Några grejer då man skriver ett officiellt brev.

1. Skippa det där om street race och köra av sig. Ta upp fakta om sthlm och motorsport istället.

2. Skriv om diversiteten mellan motorcyklister. Dvs många har barn och kommer från alla olika typer av arbeten.

3. Nämn din upplevelse så som du gjort om bankörning. Tona dock ner att du kört som en outlaw tidigare.

4. Stycket med folk som kastar ut grus etc. är mycket bra även nästa 2 stycken.

5. Skippa golfbanor

6. Strunta i polisen insatser försök istället få fram vad motorsporten betyder för staden i form av intäkter och jobb tillfällen. Ta upp SMC jobb och lugnande inverkan på förare då de faktiskt är med som instruktörer.

7. Du kommer inte ha en chans att få gehör på åsikten om att en bana skulle minska buskörningar på gata. Så tona ner den biten.

Lycka till och ett i övrigt bra råtext.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Som sagt, det känns som vi vill ha ett ställe att leka av oss på, och det kommer aldrig att hända. Dels finns det inga pengar i sånt, och dels finns det ingen som vill stödja en skate-park, fast för motorcyklar. Ska det finns ekonomiskt intresse så ska de gå att hålla tävlingar och bandagar som drar in pengar och kan betala av investeringarna, och ska det finnas politiskt intresse ska det gå att hålla utbildning, kanske forskning mm. Att bara säga att vi vill kunna leka av oss där istället för på bulten kommer aldrig att hålla. All form av lek är ändå förbjuden på banor, den som slangar åker ju ut tex.
Mycket sant.

Bully, ta o prata med SMC, dom bör ju veta behovsbilden där nere och har väl rätt vägar att gå?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Håller med ovanstående. Ta bort eller skriv om sådana luddiga "fakta" ur texten som:

"Många har fått käppar i hjulen redan från start när de velat byggt en motorbana för folk omkring klagar på ljudnivån och miljökrav."

(Hur många, vilka då? 1-3-5st är inte "många", det är "enstaka")


Golfbanorna, dom har säkert miljötänk, använder "miljöbränsle" osv, blir ett snedspår som kommer diskuteras.

Enköping - "de bara möt motgångar och ännu inte fått öppna upp på grund av alla personer som jobbar emot dem som politiker inom kommunen eller liknande."

Dom har väl faktiskt rätt bra stöd från kommunen men eftersom det finns grannar som helst vill slippa ha banan "just där dom bor" så är det en process att gå igenom med tillstånd och överklaganden. Ute hos oss ville någon anlägga en fiskdamm ute på en åker, var lika mycket strul med den om jag minns rätt, och nu är den igengrävd igen.


Efter att ha läst texten ett par gånger så ser jag bara gnäll och klagomål, inte något TYDLIGT mål med vad skribenten egentligen vill komma fram till. Det närmaste jag kan tolka det som är att skribenten vill att de individer som försöker stoppa Enköpingsbanan skall ge upp och låta oss motorintresserade få bygga den ifred. Om det är syftet med texten så borde det budskapet formuleras tydligare. "Vi vill att Enköpingsbanan skall byggas klart SNARAST för att....fyll på dina argument från texten här..." t.ex.

En annan namninsamling jag skulle skriva på är:
Vi vill skapa en motorklubb där medlemmarna äger och driver banan på samma sätt som en golfklubb, dvs insats och årsavgift. Upplåt mark nära Stockholm där verksamheten kan få tillstånd att drivas permanent och vi fixar resten.


Jag minns när jag var snorunge runt 1975 och var ute och reste med föräldrarna. Oavsett vilket land man var i så var det alltid det första någon sade när man var från sverige - Ahh, sweden, RONNIE PETERSON!!

Man kan lägga miljoner på att någon kunglighet skall gifta sig och argumentera för att det är internationellt intresse och marknadsföring för sverige, men vad skulle det inte vara värt för varumärket "Sverige" om vi hade en bana av internationell klass nära huvudstaden?
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
vänta tills efter valet? ingen lär vilja ta i det här ens med tång dessförinnan?

kommersiellt syfte och säkerhetsaspekten är nog det som faller i bäst jord.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Engagera kungen och hans grabb som gillar att leka med bilar på bana, rika polare har dom ju uppenbarligen som lånar ut båtar och flygplan till hans ungar att leka med. Prinsessan har väl bränt motsvarande en bana eller två bara senaste månaderna. Dvs rätt människor med rätt pengar för att dra igång en bana lär ju finnas bara man kan få tag på en plats och tillstånd. Kan ju vara så att man måste infiltrera några politiska partier innan det blir möjligt...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Några stavfel och särskrivning
Motorfordon
mött
dåvarande

Sen som sagt skippa golfen och polisen, det låter bara bittert. Brevet får inte ha en negativ ton:tummenupp

Var så jäkla trött igår när jag slängde ihop texten så jag försökte få med det som snurrade runt i mina tankar.

Det med golfbanorna är borttaget. Om du orkar kan du väl kopiera texten och rätta och ändra det du är ute efter.

Sen tycker jag man ska våga säga ifrån ifall myndigheter, polisen eller golfare har en fördel, man ska inte vara rädd för att sticka ut hakan, speciellt vid en namn insamling så de som skriver på ska veta hur vi har det, för detta är inget jag hittar på utan det är ju så det är mer eller mindre.

Detta är inget brev som ska skickas till statsministern, kungen eller liknande utan en text som påpekar hur det ligger till för att få folket att förstå oss.

Blir bara förvirrad av allas tips och skulle uppskatta all hjälp jag kan få så om ni orkar kopiera texten. ändra och skriva in så som ni menar gör det mycket enklare.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Engagera kungen och hans grabb som gillar att leka med bilar på bana, rika polare har dom ju uppenbarligen som lånar ut båtar och flygplan till hans ungar att leka med. Prinsessan har väl bränt motsvarande en bana eller två bara senaste månaderna. Dvs rätt människor med rätt pengar för att dra igång en bana lär ju finnas bara man kan få tag på en plats och tillstånd. Kan ju vara så att man måste infiltrera några politiska partier innan det blir möjligt...

först vill jag få en namninsamling, när man fått många som visat intresse och skrivit på listan kan man försöka få med kungen, oljeshejkar och andra investerare.

Har några kontakter och det bor en oljeshejk nära mig, samt ett par släktingar som bor i Dubai. Så den biten får man lösa sen.

Fixade en oljeshejk en enorm moské i Sverige för 400 0000kr så ska vi nog kunna fixa detta.

Investerade hittar man alltid, samt får väl försöka investera själv så gott jag kan men så länge våra politiker inte godkänner ett bygge så blir det frustrerande att stå där med en massa investerare och inte få utföra detta.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sen tycker jag man ska våga säga ifrån ifall myndigheter, polisen eller golfare har en fördel, man ska inte vara rädd för att sticka ut hakan, speciellt vid en namn insamling så de som skriver på ska veta hur vi har det, för detta är inget jag hittar på utan det är ju så det är mer eller mindre.

Problemet är att det blir ett generellt gnäll. Peka på exakt vart dom lämnar fördel om du nu absolut ska ha med det.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Problemet är att det blir ett generellt gnäll. Peka på exakt vart dom lämnar fördel om du nu absolut ska ha med det.

Ska jag ensam fixa all fakta, utbilda mig till en som vet hur man för fram sin åsikt genom skrift/text på bästa sätt så måste jag säga upp mitt jobb och satsa på detta om dagarna.

Vet du, eller vet hur det ska formuleras godtas din hjälp mer än gärna, det var därför jag la upp texten här. För gör detta för mina hojbröder och systrars skull, så kan ni hjälpa gör gärna det :)

Jag har skrivit texten på den nivån och info jag besitter, vet ni mer eller liknande så shoot.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Det är ett bra initiativ vilket bara gör att jag känner mig än sämre när jag säger att texten inte håller måttet. Den stjälper förmodligen mer än den hjälper.

Det enda rätta vore att en person (eller organisation) med starka känningar inom kommunalpolitiken får hjulen att snurra. Projekt som mer eller mindre skall finansieras och auktoriseras per kommunala krafter sker inte i en handvändning. Förmodligen skulle hjulen rulla snabbare om en hojåkare och banfantast sökte anställning där idag och arbetade med ett dylikt banprojekt i tio år.

Starka lobbyister med garanterade investerare är vad som krävs. Möjligen lite bestickning.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är ett bra initiativ vilket bara gör att jag känner mig än sämre när jag säger att texten inte håller måttet. Den stjälper förmodligen mer än den hjälper.

Det enda rätta vore att en person (eller organisation) med starka känningar inom kommunalpolitiken får hjulen att snurra. Projekt som mer eller mindre skall finansieras och auktoriseras per kommunala krafter sker inte i en handvändning. Förmodligen skulle hjulen rulla snabbare om en hojåkare och banfantast sökte anställning där idag och arbetade med ett dylikt banprojekt i tio år.

Starka lobbyister med garanterade investerare är vad som krävs. Möjligen lite bestickning.


Självklart! men jag gör vad jag kan och testar denna väg. Bidrar med det jag kan eller känner att jag har råd och tid med.

Ex. från Södertälje till norra sidan av stockholm bor det 1.989.955 personer. Om man får en namninsamling med 30% av dessa så är det rätt bra tycker jag. Ja kanske inte alla 30% bor i stockholm men folk och mc förare från andra städer får också skriva på så ett stort intresse för en motorbana kan de inte bara säga nej till. Eller så skriver inte många på, men det får visa sig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ska jag ensam fixa all fakta, utbilda mig till en som vet hur man för fram sin åsikt genom skrift/text på bästa sätt så måste jag säga upp mitt jobb och satsa på detta om dagarna.

Vet du, eller vet hur det ska formuleras godtas din hjälp mer än gärna, det var därför jag la upp texten här. För gör detta för mina hojbröder och systrars skull, så kan ni hjälpa gör gärna det :)

Jag har skrivit texten på den nivån och info jag besitter, vet ni mer eller liknande så shoot.
Du behöver ju inte utbilda dig, men fakta kan du ta reda på. Det du har skrivit antyder ju till att du vet något, att då ta reda på fakta måste väl gå?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu börjar det likna något, men med tanke på att din text ska användas för en namninsamlingslista så bör nog texten vara positiv och kort för att fånga intresset.

Det räcker kanske med några få rader typ.

Hej vi är en förening som vill förverkliga en dröm, vi vill bygga en motorbana i Stockholm, skriv på denna lista så hjälper du oss.

MVH Stockholm Race Way
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kastade ihop ett litet förslag i brist på annat att fördriva dagen med... :rolleyes:

Stockholmsregionen är Sveriges folktätaste och folkrikaste region med stora resurser för i princip alla hobbys, sporter och intressen. Det enda som idag saknas är en motorsportarena.

För många associeras motorsport med buller, miljöpåverkan och stora personskador. Tyvärr är det en myt som fortfarande lever kvar för många. Idag är bullerkraven extremt hårda, i många fall hårdare än för vanliga trafikanter. Branschen jobbar mycket hårt både för att skapa säkrare utrustning för förarna och för att bygga säkrare anläggningar, där ett misstag inte ska leda till fysiska skador på utövarna. Miljöpåverkan ställs det också höga krav på, påverkan på närmiljön ska vara minimal.

Varje vecka kommer det nyhetsinslag om buskörning på vägarna, både med motorcykel och med bil. Ibland skadas ingen, ibland blir det både allvarliga skador och även dödsfall. Det här handlar inte om att motorintresserade i regionen inte har någonstans att vara, och därför behöver någonstans att leka av sig. Redan idag håller bland annat SMC kurser för alla typer av motorcyklar, men även specialkurser för sporthojar på banor runt om i Sverige. Genom de kurserna försöker man dels förändra kursdeltagarnas förhållande till risker och riskmedvetenhet, och dels lära ut hur man hanterar sin motorcykel i olika situationer. Med en bana i Stockholmsregionen skulle man nå ut till en mycket större grupp människor som enklare skulle kunna gå kurser och få den kunskapen.

Att minska olyckorna i trafiken är något vi alla vill, därom råder ingen tvekan. Men vägen dit finns det många olika åsikter om. Att bara sänka hastighetsgränser och införa nya lagar kommer aldrig att hindra den som inte förstår varför det inte är lämpligt att köra fortare, eller inte kan hantera sitt fordon i en given situation. Körkortet i sig innebär inte att man är en perfekt fordonsförare, det ger dig bara rätt att fortsätta träna på egen hand. Genom en bana i Stockholmsregionen kan kurser hållas året runt för alla trafikanter som vill bli säkrare i trafiken. Ihop med en attitydsförändring skulle det gynna trafiksäkerheten mer än något annat!

Sverige har i många år varit en stor motornation, där Ronnie Peterson kanske är den störste och mest kände. Vi har haft F1-lopp, TT-lopp och många andra stora tävlingar i Sverige, som har lyft fram oss internationellt. Förutom alla svenska serier skulle internationella tävlingar locka både turister och investerare till Sverige. En bana i Stockholmsregionen skulle dels nå många inhemska besökare, men även utländska tack vare alla goda kommunikationer och god hotellmöjligheter. Det skulle ge stora ekonomiska intäckter, både på kort och lång sikt.

Men en motorsportanläggning skulle inte bara vara utbildning och tävling. Idag jobbar alla på att skapa framför allt bilar som är miljövänliga och snåla. En bana skulle kunna ha ett forskningscenter som aktiv jobbar med transport, bränsle, säkerhet och miljöfrågor, en marknad där det finns stora pengar att tjäna, och där Sverige inte har råd att komma efter.

Med den här namninsamlingen vill vi försöka få politikers och investerares förståelse för behovet och nyttan med en motorsportsarena i Stockholmsregionen.

Starka lobbyister med garanterade investerare är vad som krävs. Möjligen lite bestickning.
Sveriges Trafikskolors Riksförbund borde ju vara den givna bundsförvanten, dom kan ju lobba för, och få igenom, precis allt! Det är ju killarna som skulle kunna lobba igenom att USA skulle införa islam som officiell religion...
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top