Motorbana/stadion Stockholm

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Bra initiativ! Motorklubb med insats och årsavgift är något jag skulle kunna tänka mig! Vi är ju inte sämre än golfarna.
För att få mer namn på listan är det bra och klistra tråden på tex Smcs forum och kanske något bilforum som sysslar med motorsport.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bana för SMC-typen av kurser är ju redan på gång vid Arlanda, men där kommer ju vad jag förstått gränsen gå för "bandagar för mc", dvs inte fri körning/träning. Men den täcker ju upp behovet som formulerades ovan om trafikövningar och är man nöjd med att köra på den nivån är det bara att sitta och vänta på att kurserna skall bli bokningsbara...

Det jag vill skriva under för är tillstånd för en stockholmsnära motorsportbana tillgänglig för allmän åkning/träning på valfri nivå, helst moto gp/F1 godkänd så att man lyfter sig lite från landet-lagom-mentaliteten som så ofta råder på våra breddgrader.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bra initiativ! Motorklubb med insats och årsavgift är något jag skulle kunna tänka mig! Vi är ju inte sämre än golfarna.
För att få mer namn på listan är det bra och klistra tråden på tex Smcs forum och kanske något bilforum som sysslar med motorsport.

Jag tror helt klart att vi hojåkare bör gå ihop med bilfolket för en sån här grej. Vet hur mkt folk som helst som släpar sina sunkiga bilar land och rike runt för att smiska dem på bana. Ju fler vi är desto bättre. Och det verkar ju fungera på t ex Gotland ring.

Det är även intressant att du tar upp det där med motorklubb.

Känns som att någon klubb/förening behöver stå bakom, driva och ta ansvar för en sån här anläggning. Då menar jag en seriös förening/klubb och inte potatoes, bikerboys eller liknande (som snarare skulle få motsatt effekt).

Det går inte att skicka in massa namn och hoppas på att "någon annan" ska driva anläggningen medans vi bara kommer dit och kör. (även om jag givetvis tycker att initiativet är bra)

För att t ex ta golfklubbar (ja jag är med i en), så funkar det ju ofta så att man betalar en insats, normalt sett är den väl 10-30k på normala banor, och sedan en årsavgift på ett par tusen. Sen tas även en avgift ut för icke medlemmar som vill spela på banan. Så medlemmarna finansierar banan, tillsammans med sponsorer och gästspelare givetvis.

Skulle jag gissa på något så tror jag att störst chans att lyckas få till en bana är att man kör en namninsamling i SMC's regi, och att de går ihop med nån motsvarande bilorganisation och utövar lobbyverksamhet och påtryckningar på rätt ställen (vilket de kanske redan gör). De har ju trots all redan kontakt med politiker.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag kastade ihop ett litet förslag i brist på annat att fördriva dagen med... :rolleyes:

Stockholmsregionen är Sveriges folktätaste och folkrikaste region med stora resurser för i princip alla hobbys, sporter och intressen. Det enda som idag saknas är en motorsportarena.

För många associeras motorsport med buller, miljöpåverkan och stora personskador. Tyvärr är det en myt som fortfarande lever kvar för många. Idag är bullerkraven extremt hårda, i många fall hårdare än för vanliga trafikanter. Branschen jobbar mycket hårt både för att skapa säkrare utrustning för förarna och för att bygga säkrare anläggningar, där ett misstag inte ska leda till fysiska skador på utövarna. Miljöpåverkan ställs det också höga krav på, påverkan på närmiljön ska vara minimal.

Varje vecka kommer det nyhetsinslag om buskörning på vägarna, både med motorcykel och med bil. Ibland skadas ingen, ibland blir det både allvarliga skador och även dödsfall. Det här handlar inte om att motorintresserade i regionen inte har någonstans att vara, och därför behöver någonstans att leka av sig. Redan idag håller bland annat SMC kurser för alla typer av motorcyklar, men även specialkurser för sporthojar på banor runt om i Sverige. Genom de kurserna försöker man dels förändra kursdeltagarnas förhållande till risker och riskmedvetenhet, och dels lära ut hur man hanterar sin motorcykel i olika situationer. Med en bana i Stockholmsregionen skulle man nå ut till en mycket större grupp människor som enklare skulle kunna gå kurser och få den kunskapen.

Att minska olyckorna i trafiken är något vi alla vill, därom råder ingen tvekan. Men vägen dit finns det många olika åsikter om. Att bara sänka hastighetsgränser och införa nya lagar kommer aldrig att hindra den som inte förstår varför det inte är lämpligt att köra fortare, eller inte kan hantera sitt fordon i en given situation. Körkortet i sig innebär inte att man är en perfekt fordonsförare, det ger dig bara rätt att fortsätta träna på egen hand. Genom en bana i Stockholmsregionen kan kurser hållas året runt för alla trafikanter som vill bli säkrare i trafiken. Ihop med en attitydsförändring skulle det gynna trafiksäkerheten mer än något annat!

Sverige har i många år varit en stor motornation, där Ronnie Peterson kanske är den störste och mest kände. Vi har haft F1-lopp, TT-lopp och många andra stora tävlingar i Sverige, som har lyft fram oss internationellt. Förutom alla svenska serier skulle internationella tävlingar locka både turister och investerare till Sverige. En bana i Stockholmsregionen skulle dels nå många inhemska besökare, men även utländska tack vare alla goda kommunikationer och god hotellmöjligheter. Det skulle ge stora ekonomiska intäckter, både på kort och lång sikt.

Men en motorsportanläggning skulle inte bara vara utbildning och tävling. Idag jobbar alla på att skapa framför allt bilar som är miljövänliga och snåla. En bana skulle kunna ha ett forskningscenter som aktiv jobbar med transport, bränsle, säkerhet och miljöfrågor, en marknad där det finns stora pengar att tjäna, och där Sverige inte har råd att komma efter.

Med den här namninsamlingen vill vi försöka få politikers och investerares förståelse för behovet och nyttan med en motorsportsarena i Stockholmsregionen.


Sveriges Trafikskolors Riksförbund borde ju vara den givna bundsförvanten, dom kan ju lobba för, och få igenom, precis allt! Det är ju killarna som skulle kunna lobba igenom att USA skulle införa islam som officiell religion...

Tack för att du la ner din tid för att skriva ihop denna text.

Ni som tycker denna text har det som krävs för att ge folk en bra bild och vilja skriva under denna namninsamling tycker jag ska klicka + på Hoztics inlägg.

Personligen tycker jag texten var mycket bra, men den tar inte upp nåt som får folket att tycka detta är även för deras fördel att de slipper oss swichande förbi/mot dem i trafiken. Eller har jag fel? jag tycker denna text inte ska bara ta upp fördelar för oss mc och bil intresserade utan även allmänheten. För det är alltid allmänhetens åsikt som verkar vara den viktiga tyngden i ex. reportage som visas på nyheterna eller likande.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för att du la ner din tid för att skriva ihop denna text.

Ni som tycker denna text har det som krävs för att ge folk en bra bild och vilja skriva under denna namninsamling tycker jag ska klicka + på Hoztics inlägg.

Personligen tycker jag texten var mycket bra, men den tar inte upp nåt som får folket att tycka detta är även för deras fördel att de slipper oss swichande förbi/mot dem i trafiken. Eller har jag fel? jag tycker denna text inte ska bara ta upp fördelar för oss mc och bil intresserade utan även allmänheten. För det är alltid allmänhetens åsikt som verkar vara den viktiga tyngden i ex. reportage som visas på nyheterna eller likande.

Nu kommer jag säkert att låta som sura Sixten, men nåväl..

OM man ska lägga fram ett förslag som ska tas på allvar av en offentlig myndighet, bör man använda därtill lämplig svenska. Jag kan ta på mig att renskriva en föreslagen text, men innan så sker bör vi ha vissa detaljer på det torra;

1. Samtliga fakta eller omständigheter vilka åsyftas eller hänvisas till i texten måste undersökas och bekräftas. Allt måste verklighetsförankras.
2. Texten bör vara genomgående upplysande och argumentativ. Det räcker inte med en allmän skrift eller lösryckta påståenden.

Mitt förslag är att, om något reellt resultat eftersträvas, göra all form av research först, finna samarbetspartners och sedan tillsammans formulera ett starkt case fullt av fakta som talar till vår fördel. En tanke kanske vore att börja med en intresseanmälan, se hur många som faktiskt är intresserade av en bana i Stockholm och kan tänka sig bidra med varsin liten del (t.ex. tala med potentiella partners, göra research som att jämföra med andra städers banor, effekter på ekonomi eller dylikt), och sedan arbeta sig vidare därifrån.

Tanken är god och insatserna det också, men ett seriöst förslag måste bära mer tyngd än en förvisso välskriven insändare.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra


Det enda jag vill just med denna tråd innan man går vidare med viktigare saker är en text som personen som ska skriva under på en namninsamling för en bana i sthlm regionen ska få en uppfattning eller "vakna upp" klocka i huvudet och tycka det är en bra sak att skriva under denna namninsamling på. Att de ska se en fördel även för dem som inte är motorintresserade att skriva under.

när man lyckats få tillräckligt många namn på listan kan man börja arbeta vidare.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det enda jag vill just med denna tråd innan man går vidare med viktigare saker är en text som personen som ska skriva under på en namninsamling för en bana i sthlm regionen ska få en uppfattning eller "vakna upp" klocka i huvudet och tycka det är en bra sak att skriva under denna namninsamling på. Att de ska se en fördel även för dem som inte är motorintresserade att skriva under.

när man lyckats få tillräckligt många namn på listan kan man börja arbeta vidare.

Vart ska jag skriva under.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Det jag känner rent spontant är att man kan elaborera lite kring hur det finns en massa gokartbanor och crossbanor i stockholm men fortfarande ingen storbana... sån jävla skillnad kan de väl ändå inte vara?

Ds. en bana som är tillgänglig för "allmänheten".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för att du la ner din tid för att skriva ihop denna text.

Ni som tycker denna text har det som krävs för att ge folk en bra bild och vilja skriva under denna namninsamling tycker jag ska klicka + på Hoztics inlägg.

Personligen tycker jag texten var mycket bra, men den tar inte upp nåt som får folket att tycka detta är även för deras fördel att de slipper oss swichande förbi/mot dem i trafiken. Eller har jag fel? jag tycker denna text inte ska bara ta upp fördelar för oss mc och bil intresserade utan även allmänheten. För det är alltid allmänhetens åsikt som verkar vara den viktiga tyngden i ex. reportage som visas på nyheterna eller likande.
Tackar :)

Fjärde stycket tar ju upp vikten av utbildning och attitydsförändring i trafiken. Tyvärr tror jag inte att buskörningen på allmän väg kommer att försvinna med en bana. Dels vill inte alla lägga dom pengar det kostar med bankörning, dels måste man ju ha skinnställ, får inte slanga och det blir inte samma gruppkörningshybris på en bana, så att säga att buskörningen och olyckorna på bla bulten kommer att försvinna med en bana är bara hyckleri, tyvärr. Visst, jag tillhör dom som taggade ner rejält på gata efter att ha fått smak för bana, men fortfarande tror jag det är dumt att lyfta fram oss som notoriska buskörare som måste ha en bana för att inte utgöra en fara för allmänheten. Då blir det mer en kumlabunkersvariant för oss med motorintresse, och den bilden vill jag inte ska målas upp för massorna!
 

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Precis som psxcare skrev så är Arlandabanan bara för SMC och polisen. Men, jag bor i kommunen och vet att vårt komunalråd (Anders Johansson) är ganska öppen av sig. Så frågan är om du, som nu verkar ha en hel del energi och kanske finns fler, orkar dra några repor med honom.
Men som alla har konstaterat gäller det ju att veta vad man vill, hur man vill gå tillväga osv innan. Det gäller att ha funderat ut en plan och en struktur innan.

Det som är bra med Anders är att han ser utifrån kommuninvånarnas perspektiv ekonomisk. Vilket detta skulle kunna ge. Te x arrangeras det bandagar så innebär det att det krävs boende (hotellverksamhet som gör en enkonomisk vinning), matintag (resturanger som gör en enkonomisk vinning), osv osv. Samt att kommunen, som är en turiststad får en ny form av verksamhet på kartan. DET gillar Anders. Han gillar nytänkande, att kommunen syns i olika sammanhang, aktivitet och fritid, ungdomsverksamhet, företagsamhet. Så som sagt, jag tror inte han är omöjlig att få lite hjälp ifrån.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10

Jag håller med dig i stort. Tror det är meningslöst att ta upp busåkat. Dock tycker jag att man kan ta upp faran som hojåkare utsätts för på populära hojvägar. Det vill säga grus som kastas ut i kurvor etc. för det drabbar ju alla hoj-åkare inte bara de som busar. Sen tycker jag att man skall sätta som mål att få hit nåt stort lopp som wsbk, motogp, F2 eller liknande. Med Sthlm strategiska läge med färjor, 3st flygplatser skulle det vara en uppsving för turismen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med dig i stort. Tror det är meningslöst att ta upp busåkat. Dock tycker jag att man kan ta upp faran som hojåkare utsätts för på populära hojvägar. Det vill säga grus som kastas ut i kurvor etc. för det drabbar ju alla hoj-åkare inte bara de som busar. Sen tycker jag att man skall sätta som mål att få hit nåt stort lopp som wsbk, motogp, F2 eller liknande. Med Sthlm strategiska läge med färjor, 3st flygplatser skulle det vara en uppsving för turismen.
Men folk kommer aldrig sluta åka på dom populära hojvägarna. Efter åtskilliga dagar på tex bulten med kameran så är det allt från raceputtar som jagar "varvtider" till Rune 67 som puttrar runt på sin Enfield WD/C 350 sidventilare som han har putsat upp i nyskick. Visst skulle många fortåkare flytta en del av sin körning till en bana, men aldrig att Rune skulle lasta hojen på släp och bara puttra runt Stockholm Ring.

Jag tror det är viktigt att belysa vad vi skulle vinna på en bana, inte hur farligt det är utan den nu. Det är trots allt ett lyxproblem vi har, förutom möjligheter till utbildning och forskning, och att då belysa hur farlig vår hobby är utan en bana känns som helt fel väg att gå! Att säga att det där 1x1m stora hålet mitt på E4'an är farligt och måste lagas är viktigt och får stöd, men att säga att det där 1x1m stora hålet på golfbanan är farligt, så det måste kommunen gå in och laga känns inte som att är på samma nivå, om du ser min poäng? :)

Linis har ju en bra lead där, med någon förstår att det finns pengar att tjäna på en bana, inte bara för banägaren, utan för hela regionen! :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Men folk kommer aldrig sluta åka på dom populära hojvägarna. Efter åtskilliga dagar på tex bulten med kameran så är det allt från raceputtar som jagar "varvtider" till Rune 67 som puttrar runt på sin Enfield WD/C 350 sidventilare som han har putsat upp i nyskick. Visst skulle många fortåkare flytta en del av sin körning till en bana, men aldrig att Rune skulle lasta hojen på släp och bara puttra runt Stockholm Ring.

Jag tror det är viktigt att belysa vad vi skulle vinna på en bana, inte hur farligt det är utan den nu. Det är trots allt ett lyxproblem vi har, förutom möjligheter till utbildning och forskning, och att då belysa hur farlig vår hobby är utan en bana känns som helt fel väg att gå! Att säga att det där 1x1m stora hålet mitt på E4'an är farligt och måste lagas är viktigt och får stöd, men att säga att det där 1x1m stora hålet på golfbanan är farligt, så det måste kommunen gå in och laga känns inte som att är på samma nivå, om du ser min poäng? :)

Linis har ju en bra lead där, med någon förstår att det finns pengar att tjäna på en bana, inte bara för banägaren, utan för hela regionen! :tummenupp

80% av min vänner som jag busat en hel del med på gata villl lägga ner gatåkningen och och bara köra bana då de är helt sålda och känner sig inte alls trygga längre att köra som de gjorde på gata.

ni tror inte på detta med att denna verksamhet bedrivs redan under okontrollerade former och bland folk som inte har nåt val utsätts för den.

resten håller jag med er. men tycker politikerna ska ta sitt ansvar och man inte ska behöva lägga fram saker svart eller vitt utan det finns gråzoner också som de inte längre kan blunda för.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ok Hoztic tar din text som första alternativ som det ser ut idag. Har du lust eller tid över så kan du väl kika på den igen bara för säkerhets skull eller om du kommer på nåt mer att lägga in.

Medans köper jag en webhotel/adress och letar reda på nån som kan koda en namnlist insamling som man kan lägga upp.

Skulle vara uppskattat ifall man kan och orkar, eller känner nån som kan hjälpa till med detta att koda en namninsamlings sida hojtar till.

eller tycker ni vi hellre ska lägga upp namninsamlingen på http://www.namnlista.se/
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top