Motorbyte - Regler

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lägger frågan här hos er som moddar era hojar.

Jag är på gång att byta motor i min Speed Triple 955i och har blivit intresserad av att använda en Daytona 955i istället för original. Motorn är i stort samma men har lite mer HK och annat register (interna skillnader). Ram och infästningar ska vara samma på modellerna så det är i princip frågan om plug and play.

  • Går det att komma genom besiktningen med ett sådant skifte?
  • Blir det frågan om att registrera som ombyggd mc?
  • Vilka papper behövs på motorn? Lutar åt att beställa från England pga större utbud, antar att detta blir detsamma oavsett om jag använder Daytona eller Speed Triple rova.

Något mer att tänka på?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle bara besiktiga den som vanligt, sannolikt upptäcker de inget.
Så har jag gjort.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Lägger frågan här hos er som moddar era hojar.

Jag är på gång att byta motor i min Speed Triple 955i och har blivit intresserad av att använda en Daytona 955i istället för original. Motorn är i stort samma men har lite mer HK och annat register (interna skillnader). Ram och infästningar ska vara samma på modellerna så det är i princip frågan om plug and play.

  • Går det att komma genom besiktningen med ett sådant skifte?
  • Blir det frågan om att registrera som ombyggd mc?
  • Vilka papper behövs på motorn? Lutar åt att beställa från England pga större utbud, antar att detta blir detsamma oavsett om jag använder Daytona eller Speed Triple rova.

Något mer att tänka på?

Det är ganska plug&play.
Beror på årsmodell.

Vilken åsrmodell på S3 har du?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag skulle bara besiktiga den som vanligt, sannolikt upptäcker de inget.
Så har jag gjort.
Jo, har nog tänkt göra så. Försöker bara förbereda mig lite. Frågar man nämligen Murphy så säger han att man kommer att få en Triumphfanatiker som besiktningsman som genast ser någon minimal skillnad. "Hallå där, den där skruven finns normalt inte på Triple. Har du bytt motor?" :gnissla

Att sedan sitta med en hoj man lagt en hel del pengar på utan att kunna registrera in den skulle vara lite surt.

Det är ganska plug&play.
Beror på årsmodell.

Vilken åsrmodell på S3 har du?
Det är en 03. Hoppas på att Daytona hela vägen mellan 02-06 passar. Större utbud då.
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jo, har nog tänkt göra så. Försöker bara förbereda mig lite. Frågar man nämligen Murphy så säger han att man kommer att få en Triumphfanatiker som besiktningsman som genast ser någon minimal skillnad. "Hallå där, den där skruven finns normalt inte på Triple. Har du bytt motor?" :gnissla

Att sedan sitta med en hoj man lagt en hel del pengar på utan att kunna registrera in den skulle vara lite surt.

Okej, ser ut som S3 med nyare motorn.

Det du måste göra är att mappa om insprut/tändning.

Motorerna är exakt likadana på utsidan. Motornumret är enda skillnaden.

Kan vara så att grenrören skiljer också. Eventuellt kylaren.

Daytonamotor 02 -06 skall passa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man nu vill eller tvingas ändra i papperen så kan man regga den med bytt motor. Vad jag minns säger då reglerna att den nya motorn inte får vara mer än 10% starkare än den urspungliga. Men detta är ju enkelt att ordna hos en auktoriserad bromsbänksoperatör (dvs en sådan firma som tex får mellanklassa hojar) mha trottelstopp eller delgas. Man fixar alltså så att man bara tar ut strax under 110% av ursprungeffekten. Intyget med effektmätningen från en sådan firma räcker.

Men jag kan minnas fel, isf kommer säkert ngn rätta mig. Eller så ringer du bilprovningen.

/J
Jo, har nog tänkt göra så. Försöker bara förbereda mig lite. Frågar man nämligen Murphy så säger han att man kommer att få en Triumphfanatiker som besiktningsman som genast ser någon minimal skillnad. "Hallå där, den där skruven finns normalt inte på Triple. Har du bytt motor?" :gnissla

Att sedan sitta med en hoj man lagt en hel del pengar på utan att kunna registrera in den skulle vara lite surt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Okej, ser ut som S3 med nyare motorn.

Det du måste göra är att mappa om insprut/tändning.

Motorerna är exakt likadana på utsidan. Motornumret är enda skillnaden.

Kan vara så att grenrören skiljer också. Eventuellt kylaren.

Daytonamotor 02 -06 skall passa.
Låter bra. Vill dessutom kunna använda så mycket som möjligt från min gamla motor. Rent mekaniskt så vet jag att oljekylaren är annorlunda/har andra anslutningar, så den kan behöva bytas ut. På Daytona 05 så tror jag inte insprutningen har någon retur men jag hoppas att det går att använda S3ans delar. Osäker på hur det ser ut med grenrören.

Om man nu vill eller tvingas ändra i papperen så kan man regga den med bytt motor. Vad jag minns säger då reglerna att den nya motorn inte får vara mer än 10% starkare än den urspungliga. Men detta är ju enkelt att ordna hos en auktoriserad bromsbänksoperatör (dvs en sådan firma som tex får mellanklassa hojar) mha trottelstopp eller delgas. Man fixar alltså så att man bara tar ut strax under 110% av ursprungeffekten. Intyget med effektmätningen från en sådan firma räcker.

Men jag kan minnas fel, isf kommer säkert ngn rätta mig. Eller så ringer du bilprovningen.

/J
Daytonan ligger på cirka 25% mer, så det låter som ett alternativ. Frågan då är vilka papper som behövs. Ska ringa runt lite och höra.

Känns som att lite förarbete kan vara värt besväret så man inte står med rumpan bar i slutändan.
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Låter bra. Vill dessutom kunna använda så mycket som möjligt från min gamla motor. Rent mekaniskt så vet jag att oljekylaren är annorlunda/har andra anslutningar, så den kan behöva bytas ut. På Daytona 05 så tror jag inte insprutningen har någon retur men jag hoppas att det går att använda S3ans delar. Osäker på hur det ser ut med grenrören.


Daytonan ligger på cirka 25% mer, så det låter som ett alternativ. Frågan då är vilka papper som behövs. Ska ringa runt lite och höra.

Känns som att lite förarbete kan vara värt besväret så man inte står med rumpan bar i slutändan.

Jag är också osäker på grnerören. På de gamla hojarna, alltså innan 01,
så är de olika. Möjligen är de lika på de nyare hojarna.
Kylarna skiljer ju som du redan sett. Kanske går med S3 kyl. Det är nog kapaciteten som är avgörande.

Har tänkt göra en liknande operation. Jag skall sätta en 02-06 motor i min gamla Daytona. Det blir lite mer jobb, kylare,grenrör. Luftburken passar inte direkt under min tank etc. Men på det stora hela förväntar jag mig inga större problem.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är också osäker på grnerören. På de gamla hojarna, alltså innan 01,
så är de olika. Möjligen är de lika på de nyare hojarna.
Kylarna skiljer ju som du redan sett. Kanske går med S3 kyl. Det är nog kapaciteten som är avgörande.

Har tänkt göra en liknande operation. Jag skall sätta en 02-06 motor i min gamla Daytona. Det blir lite mer jobb, kylare,grenrör. Luftburken passar inte direkt under min tank etc. Men på det stora hela förväntar jag mig inga större problem.
Hoppas på att oljekylaren ska vara det enda vad det gäller motorn och att det bara ska vara att ladda upp rätt programvara sen.

Och så är det väl frågan om instrumenteringen/varvräknaren och om den kan bytas rakt av med det befintliga kablaget. Vet inte om det har någon funktionell betydelse men det kan vara skönt att ha rätt varvtalsvisning om inte annat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har hört talas om en hoj (osäkra andrahandsuppgifter) som besiktades med en annan motor år efter år, det stod Suzuki på motorn men Kawazaki på tanken och i registreringsbeviset och varje gång han besiktade så frågades det på besiktningen.

Varje gång det fördes på tal sa bara killen som besiktade "Jo dom hade ju ett samarbete där 79" och besiktningen nöjde sig med det.
Dock la han omkull cykelt så oturligt att Suzukikåpan på motorn blev skrapad, och då den ändå skulle svetsas och fräsas till så fräste dom in Kawazuki i kåpan

Efter det var det aldrig något problem.

Jag är osäker på om det är en skröna, men jag ger mig fan på att det skulle funka.
Trots att besiktningsmännen har sett en miljon hojar av varje märke så tror jag inte att dom håller alla modeller/motorer i huvet.

Min LandRover hade den lilla 4cylindriga orginaldieseln utbytt mot en Volvo Penta MD32 sexa som var så lång att hela fronten var bytt till en mycket nyare för att rymma motorn, och den gick igenom år efter år utan att besikta in motorbytet...

Då stod det ändå Volvo Penta överallt på motorn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har hört talas om en hoj (osäkra andrahandsuppgifter) som besiktades med en annan motor år efter år, det stod Suzuki på motorn men Kawazaki på tanken och i registreringsbeviset och varje gång han besiktade så frågades det på besiktningen.

Varje gång det fördes på tal sa bara killen som besiktade "Jo dom hade ju ett samarbete där 79" och besiktningen nöjde sig med det.
Dock la han omkull cykelt så oturligt att Suzukikåpan på motorn blev skrapad, och då den ändå skulle svetsas och fräsas till så fräste dom in Kawazuki i kåpan

Efter det var det aldrig något problem.

Jag är osäker på om det är en skröna, men jag ger mig fan på att det skulle funka.
Trots att besiktningsmännen har sett en miljon hojar av varje märke så tror jag inte att dom håller alla modeller/motorer i huvet.

Min LandRover hade den lilla 4cylindriga orginaldieseln utbytt mot en Volvo Penta MD32 sexa som var så lång att hela fronten var bytt till en mycket nyare för att rymma motorn, och den gick igenom år efter år utan att besikta in motorbytet...

Då stod det ändå Volvo Penta överallt på motorn.

Sist jag besiktigade hojen var besiktningsmannens ord när han klev av:
"Vilket jäkla vrid det är i en sportster 1200:a, otroligt!"
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Hoppas på att oljekylaren ska vara det enda vad det gäller motorn och att det bara ska vara att ladda upp rätt programvara sen.

Och så är det väl frågan om instrumenteringen/varvräknaren och om den kan bytas rakt av med det befintliga kablaget. Vet inte om det har någon funktionell betydelse men det kan vara skönt att ha rätt varvtalsvisning om inte annat.

Men du har väl den nyare digitala redan(instrumented alltså)? Då skall det vara samma.

Det går att ladda i mappningen för en daytona i din ecu.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sist jag besiktigade hojen var besiktningsmannens ord när han klev av:
"Vilket jäkla vrid det är i en sportster 1200:a, otroligt!"

Han gick inte på 883 dekalen på tanken då? :hihi

Du skulle ha talat om att du hört talas om en 1300cc trimsats, men att du inte riktigt törs prova en sån på den klena orginalramen....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Han gick inte på 883 dekalen på tanken då? :hihi

Du skulle ha talat om att du hört talas om en 1300cc trimsats, men att du inte riktigt törs prova en sån på den klena orginalramen....

Det är ju svårt att bevisa sånt där. jag kan ju lika gärna ha köpt ett par S&S cylindrar med 3.5" borr, samt åka med 3 13/16" vev plus S&S-toppar på en HD OEM-bottendel. Då kommer ju motorn se exteriört ungefär likadan ut som nu fast ngt lägre (ca 6 mm) Och då är den ju på 1200cc helt plötsligt. Fast nu är den på 4" i borr och slag, och då är det 1640.

Jag tror att många besiktningsmän tycker att HD är lite motorkultur. Så i mitt fall tycker de nog outtalat att så länge det iaf är en sportstermotor så är det en tyst acceptans. Jag tror att det är när man byter till en helt annan motorfamilj (tex V-rod motor i en sportster) , alternativ sätter på en turbo på hojen, som de tycker att det är dags att dra i snöret.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men du har väl den nyare digitala redan(instrumented alltså)? Då skall det vara samma.

Det går att ladda i mappningen för en daytona i din ecu.
Tänkte på att varvräknaren på speedyn har rödmarkering på 9500 och bottnar ur vid 11K, när Daytona har rödmarkering på 11500. Är det däremot bara den visningen som felar och allt annat fungerar som det ska så får den gamla sitta kvar. Huvudsaken är att den visar någorlunda rätt över skalan.

Annars kan man ju göra som den här killen och operera lite. :)
http://www.genmay.com/frontpage/index.php?p=vB798652
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Tänkte på att varvräknaren på speedyn har rödmarkering på 9500 och bottnar ur vid 11K, när Daytona har rödmarkering på 11500. Är det däremot bara den visningen som felar och allt annat fungerar som det ska så får den gamla sitta kvar. Huvudsaken är att den visar någorlunda rätt över skalan.

Annars kan man ju göra som den här killen och operera lite. :)
http://www.genmay.com/frontpage/index.php?p=vB798652

Jag är övertygad om att den kommer visa rätt. Eventuella rödmarkeringar
etc. stämmer ju inte längre men det får du leva med.
Eller byt display.

Edit: Vilket jobb han la ner på bara displayen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är övertygad om att den kommer visa rätt. Eventuella rödmarkeringar
etc. stämmer ju inte längre men det får du leva med.
Eller byt display.

Edit: Vilket jobb han la ner på bara displayen.
Då får den gamla sitta. Går ju alltid att byta i ett senare skede om jag nu skulle vilja det.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top