Motorcykel för den långa?

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Så vare dags att köpa hoj då. Men vad ska man satsa på för hoj när man är 195cm? Har provsuttit GSXR 01 å uppåt, men på den var knävinkeln så skarp att jag nästan kunde slicka mig på hälen när jag satt ner.. samma sak med cbr900rr. Jag vet att sporthojar ska va sporthojar, men någon modell som är snällare mot kroppen måste ju finnas.
De som kan berätta hur en CBR600F(S) är, eller som har något annat tips får mer än gärna skriva!

Ha de gött!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Shiznit skrev:
2311597 Så vare dags att köpa hoj då. Men vad ska man satsa på för hoj när man är 195cm? Har provsuttit GSXR 01 å uppåt, men på den var knävinkeln så skarp att jag nästan kunde slicka mig på hälen när jag satt ner.. samma sak med cbr900rr. Jag vet att sporthojar ska va sporthojar, men någon modell som är snällare mot kroppen måste ju finnas.
De som kan berätta hur en CBR600F(S) är, eller som har något annat tips får mer än gärna skriva!

Ha de gött!

Jag är 195 och har en Suzuki RF600R. Tycker att den funkar bra!
Lite vänligare i knävinkeln.

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Zx9r kan rekomenderas. Eller varför inte en Blackbird.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Shiznit skrev:
2311597 Så vare dags att köpa hoj då. Men vad ska man satsa på för hoj när man är 195cm? Har provsuttit GSXR 01 å uppåt, men på den var knävinkeln så skarp att jag nästan kunde slicka mig på hälen när jag satt ner.. samma sak med cbr900rr. Jag vet att sporthojar ska va sporthojar, men någon modell som är snällare mot kroppen måste ju finnas.

Ha de gött!

Håller med, det är ont om roliga hojar för långa ben! Läste att det var ställbara fotpinnar på Ducce 999, även om det bara är 1 - 2 cm kanske det gör hela skillnaden?

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Jo har läst att rf ska va bra för den långa, men den tilltalar mig tyvärr inte.
ZX9r däremot, det va ett bra tips. Ska leta rätt på en sådan för provkörning.

Om än ducce 999 är en löjligt fin hoj så känns det lite matigt att börja med en sådan :)

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Fick höra att det såg ut som man körde omkring på en minimoto...kör R1:a och är 190 lång! Sitter bra i övrigt. :tummenupp

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Shiznit skrev:

Ha de gött!

Polaren köpte en CBR600F och var nöjd. Han är 193cm och normalt långa ben för sin egen längd. Har själv provkört den och hade inga problem. Upplevde samma sak som du med knävinklar och annat elände på en mängd andra sporthojar. Antingen slog knäna i kåpan eller så var sittställningen ohållbar resdan efter 5 minuter.

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Mina 197cm passare hyffsat bra på R1an.
Visst blir det lite jobbigt i knäna efter 15-20mil men de får man helt enkelt leva med.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
är själv 192 cm lång och har en gsxr 1000 -04. sitter kanon på den. åkt 30 mila turer utan några som helst bekymmer. att tänka på är att du skall köra hojen och inte bara provsitta.

de flesta R maskiner sitter man som lång väldigt illa på i stillastående läga men när man kommer ut å åker lite aktivt och börjar röra på sig i sadeln så sitter man oftast itne så pjåkigt.

har provat gsxr 1000, 929, r1 och tycker jag sitter helt ok på alla dom..

hade en vtr innan och den satt jag nog bättre på vid långturer då styret är aningen högre på den och sittställningen inte lika extrem.

har även provsuttit en mille factory 04 och även den sitter man bra på.

kort och gott, mitt råd är att ut å provkör. de är först då du känner om du kan aceptera ställningen eller om de blir tok fel.m läste mycket själv på sh men de går itne läsa sig till om man sitter bra. alla har så olika kroppsbyggnader.

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Tack för alla svar.. nu har jag lite att jobba med.
Däremot vet jag inte om jag borde ha en första hoj på 1000cc.. finns risk för att man inte klarar av kraften som rookie..

MikkE

Guest
Shiznit skrev:
2325583 Tack för alla svar.. nu har jag lite att jobba med.
Däremot vet jag inte om jag borde ha en första hoj på 1000cc.. finns risk för att man inte klarar av kraften som rookie..
Du får gasa mindre bara :tummenupp

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
som sagts tidigare så åker man riktigt bra på dom flesta sporthojar även om man är lång... jag är 2m och kör r1-03

det enda som kan va lite lurigt i början är att hitta bra sätt att hålla sig fast utan att hänga på styret för mycket vid hårda inbromsningar men efter lite övning så går det oxå hyfsat...

ut o provkör, du kommer bli förvånad hur bra du sitter! det blev iaf jag

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Robban skrev:
2311644 Zx9r kan rekomenderas. Eller varför inte en Blackbird.
Skojar du? :va

Jag kör för tillfället en zx9r -00 och sitter väldigt högt/illa med benen, och jag är ändå bara ca 185cm :(

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
kaZmur skrev:
2325625 Skojar du? :va

Jag kör för tillfället en zx9r -00 och sitter väldigt högt/illa med benen, och jag är ändå bara ca 185cm :(
jag ägde en x9a för en massa år sen. en 99a var det, är 186cm och satt som en gud på den. kunde åka riktigt långt utan besvär.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
blom skrev:
2325651 jag ägde en x9a för en massa år sen. en 99a var det, är 186cm och satt som en gud på den. kunde åka riktigt långt utan besvär.
Jaså?

Jag tycker man får upp benen alldeles för högt, nästan över tanken.
men jaja, smaken är som röven, klöven :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
När du är ny på en sporthoj kommer den kännas ruskigt obekväm oavsett längd! Tog mig goda 50-100 mil att känna mig bekväm i den sitt ställningen.. Det är en vanesak!! Ge det lite tid så kommer nog alla sporthojjar bli bekväma :tummenupp

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
kaZmur skrev:
2325662 Jaså?

Jag tycker man får upp benen alldeles för högt, nästan över tanken.
men jaja, smaken är som röven, klöven :)

Håller med. Är två meter lång och tillverkade egna "tillbakaflyttade fotpinnar" till min (fd) ZX9 -98, för att få in knäna i tankinbuktningen. R1 är nog den sporthoj, enligt mej, som lämpar sig bäst för långbenta.

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Håller med. Är två meter lång och tillverkade egna "tillbakaflyttade fotpinnar" till min (fd) ZX9 -98, för att få in knäna i tankinbuktningen. R1 är nog den sporthoj, enligt mej, som lämpar sig bäst för långbenta.

Håller med....har en Yamaha YZF 1000 nu och den är perfekt... hade en CBR innan och den kändes som en mini hoj o jag såg gigantisk:banana ut och knäna satt under hakan....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...