Myten lever fortfarande....
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp
Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning.
För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.
Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.
Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.
Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”
Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.
Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.
Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.
Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.