Motorcyklar och hastigheter

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Rent allvarligt så tycker jag att en tung MC skulle få hålla högre hastighet än en bil.

30 och 50 väg undantagna men 20 snabbare på övriga vägar. Mindre risk för påkörningsolyckor bakifrån då bilister tenderar att hålla ett kortare avstånd till en MC än till en personbil. Lastbilar och bussar håller de mycker bra avstånd till.

Även om en MC kör 20 km snabbare än en personbil så har den ändå betydligt kortare bromssträcka även om man inkluderar reaktionstiden.

Dessutom tycker jag att man är alertare och mer observant om man kör lite snabbare än övriga trafikanter.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
nicke30 skrev:
Dessutom tycker jag att man är alertare och mer observant om man kör lite snabbare än övriga trafikanter.

Absolut...jag kan vara helt frånvarande när jag såsar i 80-90.
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Även vägverket håller med om detta faktist.

När jag hade min uppkörning tyckte kontrollanten att jag körde för långsamt i trafiken (tog de väldigt lungt då högerhanden gärna vrider lite för mycke). Iallafall så påstod hon att en motorcykel i alla situationer ska hålla högre hastighet än bil då man sitter högre o har större överblick. Även när jag påpekade att ett misstag på mc o du kan ligga som en våt fläck i ett dike så gäller samma sak, mc kan hålla högre hastighet än bil. Dock nämde hon inget om att köra för fort (tyvärr)
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Kul o försöka få det lagstadgat, Men visst är det en norm att mc håller högre hastighet, Har ni testat ligga o masa i 200+ och sen taggat ner till 90. Då käns det faan som at kräla :D
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
nicke30 skrev:
Så är det även om man kör bil...


Men i bilen så slår man på Michel Bolton och bara glider som på en räksmörgås och har det bra. Medans man på hoj bara lider....
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
bolton

michael bolton lider man väl av i bilen med?
eller det kanske e någon ny konkurrent till yoshimura?
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
nicke30 skrev:
Även om en MC kör 20 km snabbare än en personbil så har den ändå betydligt kortare bromssträcka även om man inkluderar reaktionstiden.
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Myten lever fortfarande.... :huvet

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp


Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning.

För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.

Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.

Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.



Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”

Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.

Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.

Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.

Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
rapidgeek skrev:
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek

appp appp.. nästan sant, "en modern bil" är ett väldigt stort begrepp. det är väl inte lämpligt att jämföra en S80 med en säg gsx 750...
ABS förlänger bromssträckan. så är det. men man kan svänga, det är bra.

även få bilister kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation.
summa sumarum, de flesta bilar idag har längre bromssträcka än en MC har.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
rapidgeek skrev:
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek

Det är en myt ja! Visserligen väger en hoj mycket mindre (lägre röresleenergi), men har betydligt mindre gummi som gör motstånd när det ska bromsas!
Läs och begrunda: http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp
20kmh högre fart ger dessutom betydligt längre bromssträcka, oavsett fordon! :fakta
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Fluxir skrev:
appp appp.. nästan sant, "en modern bil" är ett väldigt stort begrepp. det är väl inte lämpligt att jämföra en S80 med en säg gsx 750...
ABS förlänger bromssträckan. så är det. men man kan svänga, det är bra.

även få bilister kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation.
summa sumarum, de flesta bilar idag har längre bromssträcka än en MC har.
Har man bara kraft nog att trycka bromspelle i botten stannar bilen skapligt fort. En duktig hojförare på en bra hoj stannar kanske fortare men skillnaden är teoretisk. Om det är panik tror jag "medelsnittshojföraren" antingen bromsar långsammare, eller bromsar omkull hojen. Kåpor har dålig friktion så alternativ 2 ger låång bromssträcka.

/geek
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Jo

Och om man lät Aprilian köra före bilen så skulle bilen smetat över MC:n ännu mer, men om Aprilian fått hålla 20 km högre hastighet så borde det ge bilen en lite större chans att hinna stanna, sedan ligger man väl aldrig med en MC så pass nära bakom ett annat fordon än man är säker på att man hinner stanna vid en eventuell paniksituation.
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
nicke30 skrev:
Jo

Och om man lät Aprilian köra före bilen så skulle bilen smetat över MC:n ännu mer, men om Aprilian fått hålla 20 km högre hastighet så borde det ge bilen en lite större chans att hinna stanna, sedan ligger man väl aldrig med en MC så pass nära bakom ett annat fordon än man är säker på att man hinner stanna vid en eventuell paniksituation.
20% högre hastighet ger nästan 50% längre bromssträcka. Paniksituationer har den otäcka vanan att komma hastigt och oväntat och då är 50% längre bromssträcka klart obra. Eftersom du kör 20% snabbare än framförvarande bil är det ju dessutom ganska svårt att hålla avståndet...

/geek
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top