Motorcyklist allvarligt skadad

Danny

Highspeed cruising...
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
CBR600
[SMEDJEBACKEN] Dalarna
Vid niotiden på onsdagskvällen inträffade en kollision mellan en bil och en motorcykel i korsningen Sätervägen och Frejgatan i Smedjebacken. Bilen körde rakt ut i korsningen utan att se motorcyklisten som körde mot Säter. Motorcyklisten fördes till Falu lasarett ochh uppges vara allvarligt skadad. De två som färdades i bilen fördes till Ludvika lasarett.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Huga. :skrämd Där åkte jag ett par timmar innan. :(

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Danny skrev:
[SMEDJEBACKEN] De två som färdades i bilen fördes till Ludvika lasarett.

Lasarett? Mer riktigt hade varit att skicka det jävla aset åt helvete! "De två som färdades i bilen fördes till Helvetet". :finger

KAN DOM SE SIG FÖR NÅNGÅNG, JÄVLA BILISTER!!??! :mad: :mad: :mad:

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Re: Re: Motorcyklist allvarligt skadad

Benjamin skrev:
Lasarett? Mer riktigt hade varit att skicka det jävla aset åt helvete! "De två som färdades i bilen fördes till Helvetet". :finger

KAN DOM SE SIG FÖR NÅNGÅNG, JÄVLA BILISTER!!??! :mad: :mad: :mad:

Vad är det för fel på dig människa?!
Vet du hur fort mc'n körde? Tänk om motorcykeln körde i 200 km/h (inte alls ovanligt), då var det ju inte så lätt för bilen att se den... eller hur!

Då kanske vi skulle säga tvärt om... Skicka två oskylldiga till lasarettet.

Skaffa lite mer info nästa gång. Ganska ofta är det ju dock så att vi på mc är vållande till olyckorna som sker pga att vi kör för fort eller vårdlöst.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Re: Re: Re: Motorcyklist allvarligt skadad

Skeebum skrev:
Vad är det för fel på dig människa?!
Vet du hur fort mc'n körde? Tänk om motorcykeln körde i 200 km/h (inte alls ovanligt), då var det ju inte så lätt för bilen att se den... eller hur!

Då kanske vi skulle säga tvärt om... Skicka två oskylldiga till lasarettet.

Skaffa lite mer info nästa gång. Ganska ofta är det ju dock så att vi på mc är vållande till olyckorna som sker pga att vi kör för fort eller vårdlöst.

Väjningsplikt ÄR väjningsplikt. Sedan så kvittar det vilken hastighet den andra höll. Basta. :fakta
Och det säger både polisen och lagen oxå. Polaren frågade när han planterade hojen i en volvo. Han frågade polien om det spelade roill vilkenhastighet han höll, och det kvittar sa de.

Men, en sak håller jag med om. många motorcykliser kör för fort i tät trafik. och det är svårt att se dem när man sitter i bilen.
Jag har själv mc, jag kör mycket bil men ändå, fast jag tittar en extragång så händer det att man (nästan) missar en MC, bara för att han kör så in i helvete fort.

Blev omkörd av en GIXXER/TLR (han fan inte se, men blå/vit suka färger var det) i tisdags, han kom så fort att jag höll på att trilla av hojen av förvåning!!!
Fan, jag höll 100 på en 70väg, han måste hållt minst det dubbla! Och det är lite väl fort, imho...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Väjningsplikt är väjningsplikt förvisso. Men hur många struntar i det och kör istället alternativt inte vet vad för regler som gäller?

Vi vet inte om motorcyklisten körde väldigt snabbt eller om det i detta fall var bilistens fel
Dock så skall man inför varje korsning och ja, överallt vara beredd att kunna bromsa utifall någon struntar i väjningsplikt, stopplikt eller dyl.

Man ska inte lita på någon alls i trafiken!
Ha bromsberedskap!

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Re: Re: Re: Re: Motorcyklist allvarligt skadad

PutteLiten skrev:
Väjningsplikt ÄR väjningsplikt. Sedan så kvittar det vilken hastighet den andra höll. Basta. :fakta

Själklart har du rätt, men det jag försöker säga är att man inte ska ta det för givet att det var bilens fel.
Det är väldigt ofta den här typen av olycka händer. Man måste ju se det från bilistens sida oxå. En mc som kör alldes för fort hinner ju en sträcka på väldigt kort tid!!!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
för ett antal år sedan var det en kille i kumla som körde ihjäl sig när bussen körde ut framför honom. det är dålig sikt i korset så det är inte lätt att se när man ska köra ut. att det dessutom enligt tidningen fanns bromsspår som bevisade att mc'n hade körts i minst 150 på 50-väg inne i staden gör ju inte saken bättre.

vems är felet? busschauffören som kör ut trots väjningsplikt eller killen på mc som bevisligen kör mer än tre gånger så fort som tillåtet?

ps. det är dålig sikt men håller alla hastigheten någolunda så smäller det inte...

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Bikerbitch skrev:
Väjningsplikt är väjningsplikt förvisso. Men hur många struntar i det och kör istället alternativt inte vet vad för regler som gäller?

Vi vet inte om motorcyklisten körde väldigt snabbt eller om det i detta fall var bilistens fel
Dock så skall man inför varje korsning och ja, överallt vara beredd att kunna bromsa utifall någon struntar i väjningsplikt, stopplikt eller dyl.

Man ska inte lita på någon alls i trafiken!
Ha bromsberedskap!

Håller med till 100% :hej

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Motorcyklist allvarligt skadad

Skeebum skrev:
Själklart har du rätt, men det jag försöker säga är att man inte ska ta det för givet att det var bilens fel.
Det är väldigt ofta den här typen av olycka händer. Man måste ju se det från bilistens sida oxå. En mc som kör alldes för fort hinner ju en sträcka på väldigt kort tid!!!

Det håller jag med om, jag tror jag försökte säga det oxå. :rolleyes:

Men jag var så stressad på jobbet i dag att jag inte han med några längre funderingatr till sporthoj.com - lite tid har man alltid.. :D

TILL ALLA
OCH SÅ VILL JAG KLARGÖRA EN SAK - SLUTA SÄGA " HAN KÖRDE IHJÄL SIG" när de (vi) blir ihjäl KÖRDA av bilister.
Sluta med det, det är FEL FEL FEL FEL FEL!!!
HATA BILISTER! :mad: :mad: :whip :smasha :fatta!
Sluta säga, körde ihjäl sig!! Sluta med det!

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Re: Re: Re: Re: Motorcyklist allvarligt skadad

PutteLiten skrev:
Och det säger både polisen och lagen oxå. Polaren frågade när han planterade hojen i en volvo. Han frågade polien om det spelade roill vilkenhastighet han höll, och det kvittar sa de.

Men, en sak håller jag med om. många motorcykliser kör för fort i tät trafik. och det är svårt att se dem när man sitter i bilen.
Jag har själv mc, jag kör mycket bil men ändå, fast jag tittar en extragång så händer det att man (nästan) missar en MC, bara för att han kör så in i helvete fort.

Blev omkörd av en GIXXER/TLR (han fan inte se, men blå/vit suka färger var det) i tisdags, han kom så fort att jag höll på att trilla av hojen av förvåning!!!
Fan, jag höll 100 på en 70väg, han måste hållt minst det dubbla! Och det är lite väl fort, imho...

Rätt ska va rätt , men så lätt är det inte . Jag kom i en korsning där jag ska lämna företräde enligt skylt , jag kollar vänster höger och vänster igen innan jag svänger ut och är nästan över korsningen när jag hör skrikande hjul , jag kollar höger och ser en lirare som kommer med låsta däck mot mig ............. Jag försöker gasa på över korsningen men han klipper bakdelen på min bil , bromsspåren visade att han höll 110-140 km/t på 50 väg och jag slarvade inte med att kolla .............. Så väjningsplikt javisst men det är inte sätt som du säger om det går för fort för den som har företräde ............ Men korsningar kör vi väl igenom med bromsberedskap och har koll på att vi syns och att andra som ev vill svänga ut i korsningen har sett oss, inte tokbränner vi igenom eller hur .

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället

bara för att den andre har väjningsplikt så betyder inte det att det är fritt fram att köra hur som helst..
det står i lagen att man ska kunna stanna för varje förutsägbart hinder.. vtk 6:e paragrafen.

Likaså är det med högerregel... trots att man kommer från höger ska man nedbringa hastigheten till sån nivå att det är riskfritt att passera.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Ken Keniff skrev:
Rätt ska va rätt , men så lätt är det inte . Jag kom i en korsning där jag ska lämna företräde enligt skylt , jag kollar vänster höger och vänster igen innan jag svänger ut och är nästan över korsningen när jag hör skrikande hjul , jag kollar höger och ser en lirare som kommer med låsta däck mot mig ............. Jag försöker gasa på över korsningen men han klipper bakdelen på min bil , bromsspåren visade att han höll 110-140 km/t på 50 väg och jag slarvade inte med att kolla .............. Så väjningsplikt javisst men det är inte sätt som du säger om det går för fort för den som har företräde ............ Men korsningar kör vi väl igenom med bromsberedskap och har koll på att vi syns och att andra som ev vill svänga ut i korsningen har sett oss, inte tokbränner vi igenom eller hur .

Nu ska jag bara klargöra en sak.
Detta är vad LAGEN säger.
Blir man påkörd för och har väjningsplikt så åker man dit för att man har stuntat i väjningsplikten.
Jag, har en HELT annan syn på det, men det kan lixom kvitta...

Jag säger inte att man som motorcyklist ska ta den för given. Då är man fan dum i huvet!! Eller, rättare sagt, död fast kroppen har inte fattat det ännu...
OK?

OCh, för att avsluta igen
HATA ALLA JÄVLA BILAR!!! :mad: :mad: :finger

JA!, en bil jävel svängde ut rakt framför mig idag, UTAN ATT ENS TITTA!!! jävla hora som körde (nej det var ingen kvinna) - jag höll 50, på en 50 väg, så jag klarade mig, men hade jag kört i 70 hade vi smällt...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Det var säker idioten i bilens fel jag har själv torpederat en buss med en zx7:a, jag körde förvisso jäligt för fort men ser man "ETT" lyse när det är hojväder ut så är man sjävklar extra försiktig, på samma sätt som man kollar backspegeln innan en om körning för jag förutsätter alltid att någon kan köra om i 250. Som bilist måste man hela tiden vara berädd på att det kan komma någon som kör som man själv gör när man sitter på en hoj.

-Respect, era jävla Krister Glänning dyrkande rattmuffar!!!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag råkade häromdagen ut för en skrynklig gubbe som bara körde ut framför mej... Hade jag dött då så hade väl några av er här påstått att jag körde för fort...
Det gjorde jag faktiskt inte och jag lyckades precis får stopp på ekipaget... (inte lätt med stelfrusna fingrar)

Hade jag haft något tillhygge tillhands så hade det blivit tidningsrubriker...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Oavsett vilken lag som är på vems sida så kvittar det

att ligga på en bår utan ett helt ben i kroppen och säga "det va bilensfel"
även om ni har alla lagar på er sida så är det ni som blir mos....
alltid när det är bilar på korsande vägar så e de bättre o sakta ner än o tänka han ska inte.........

se alla andra som älgar.. inte drar man förbi en älg i 150 ..250..

je je inget moralsnack.. bara lite tankeställare

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Den som kör väldigt mycket fortare än vad andra väntar sig har bara att räkna med att andra kör ut även mot väjningsplikten. Och gör en massa andra oväntade och livsfarliga saker.
Allt annat är helt orealistiskt. Sådan är verkligheten. Och den bits. Och går inte att snacka bort.
Den hojåkare som vill leva några år till tar med det i beräkningen.
/u

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Se tråden "Veckans högsta hastighet" för detaljer...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...