Motorfråga ang snöslunga

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Helt fel säsong, jag vet...

Har precis varit uppe på familjens sommarställe i Norrland och lekt skogshuggare. Röjt och rensat från sly och dylikt under ett par dagar. Fysiskt krävande för en som inte gör det till vardags.

Min morbror upplyste mig att snöslungan troligtvis gjort sitt. Gick sönder i vintras när han var uppe. Han körde på något och det small till. Inget motstånd när man drar igång den. En i grannskapet bytte en rem till åkergräsklipparen igår och han är servicetekniker till vardags. Troligtvis har motorn gått enligt honom. Men man måste titta närmare för att se vad som har hänt. Problemet enligt honom är att det är en Tecumseh motor i den och det bolaget har om jag uppfattat saken försvunnit. Kan vara problem att få tag i reservdelar. Samtidigt tycker man ju att det borde finnas en marknad för eftermarknadsdelar om inte någon sitter på ett tillräckligt stort reservdelslager. Framförallt i USA och Canada där man sålt massor med maskiner genom åren. Möjligt att det inte är värt att fixa den i alla fall om arbetskostnaden blir allt för hög. Det kanske är bättre att köpa något nytt/begagnat?

Snöslungan, en Arien ST824 köpte min morfar ny för många år sedan. Den är minst 25 år gammal, men har inte gått så mycket. Vi monterade elstart för några år sedan och har servat den. Förutom motorn är den i väldigt bra skick. Har stått förvarad inomhus och ser knappast ut att vara så gammal.

Har ingen större koll på vad det finns för alternativ. Kan inget om snöslungor. Servicekillen sa att man kunde köpa en snöslunga för ca 10- 16 tkr. De i undre prisspannet har en klenare motor på 9 hk från Briggs & Stratton?

Hade det gått att install en Briggs & Stratton motor eller dylikt för att säkerhetsställa reservdelshållningen förresten?

Är det inte bara en brytpinne som har gått då? Eller kil på utgående axel?

Vi vet inte, servicekillen gjorde en snabb check bara. Drog i snöret lite försiktigt i princip och det lät inte som det var något större motstånd direkt. Lät inte som han hade några större förhoppningar efter det. Ska prata med min morbror och höra vad han tycker vi ska göra. Om det går att få tag i delar kanske det är värt att felsöka maskinen närmare. En ny billigare maskin är nog inte lika bra skulle jag tro i långa loppet.

Om det är en brytpinne eller kil på utgående axel som gått, hur pass omfattande ingrepp är det frågan om så. I värsta fall är kan det väl vara en kolv som gått genom cylindern?

På väg hem nu. Tänkte försöka få lite mer kött på benen innan service killen som är gift mer ägaren till firman säljer på oss en ny snöslungan genom att säga att det är svårt med reservdelar på grund av att tillverkaren lagt ner produktionen. Googlare lite på telefonen och såg att det stod att Husqvarna eller rättare sagt huvudägaren till dem köpt upp rättigheterna/kvarvarande motorer och reservdelar. Hurvida det fortfarande ligger till så eller ens är sant vet jag inte. Någon som vet kanske?

Har man inget motstånd i motorn så spelar det väl ingen roll om brytpinnar eller kilar har gått? En kompressionslös motor är död tills man lagar motorn.

Hade en Ariens får många år sedan där insugsventilen ibland fick för sig att hoppa åt sidan från stötstången vilket gjorde den komplös. Bort med förgasaren och hänga rätt ventilen så gick den igen.

Att köpa en annan motor och montera istället för den trasiga borde inte vara något problem. Oavsett märke på motorn. Så länge utgående axel har samma längd/diameter samt eventuellt kilspår.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Snoslungor_objekt_33160188.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Helt_nya_Tecumseh__shortblocks_mm_29930080.htm?ca=4&w=2

Last edited:
Helt fel säsong, jag vet...
Helt RÄTT säsong. Man ska fixa grejerna i god tid innan dom behövs. :tummenupp

Om motorn verkligen går runt men saknar kompression är det knappast något att lägga pengar på, visst kan man lyfta på topplocket för att se vad som hänt men delarna lär nog kosta mer än dom smakar om man ens får tag i dom.
Annars händer det (åtminstone på en del gräsklippare) att kilen till svänghjulet går när man kör i nått så det blir hastigt stopp, det är inte helt omöjligt att starten drar runt svänghjulet utan att vevaxeln följer med runt då... :D

Hade en Ariens får många år sedan där insugsventilen ibland fick för sig att hoppa åt sidan från stötstången vilket gjorde den komplös. Bort med förgasaren och hänga rätt ventilen så gick den igen.

Tack för länkarna. Skulle det kunna vara så "enkelt" att insugsventilen hoppat åt sidan på vår snöslunga?

Jag måste beundra att du är bekymrad över snöslungan innan midsommar. Skulle behöva slå fart på min jag med, helst INNAN vintern.

Helt RÄTT säsong. Man ska fixa grejerna i god tid innan dom behövs. :tummenupp

Man vill ju att sakerna ska fungera när man kommer upp. Det är en rätt bra bit att skotta om man vill ta sig från huset vintertid ner mot ladan och upp till vägen. Visserligen brukar vi låta en granne ploga upp det värsta om vi åker upp, men en fungerande snöslunga är en förutsättning om man ska kunna vara där vintertid. Vi är inte där mer än korta tider på året så man får beställa och planera åtgärder redan inför nästa besök. Den här rundan gällde det främst att röja på och runt tomten. Naturen tar överhand om man lämnar sådant åt sitt öde och det ligger mycket tid och pengar bakom för att ha fått tomten dit den är idag.

Tack för länken. Har lite att undersöka. Om någon har fler förslag på firmor/privatpersoner som sitter på reservdelar till en gammal maskin som vår kan ni gärna lägga ut det. Vi får nog låta någon titta närmare på den innan man dömer ut den helt. Knappast lönt att springa iväg och köpa en ny motor i panik. Jag ska nog börja med att kontakta en återförsäljare för Arien i Sverige och fråga dem hur det står till med reservdelar till de äldre maskinerna. Vi är nog beredda på att fixa till den om det inte visar sig att det är mer ekonomiskt att köpa en helt ny. Troligtvis är vår gamla 25+ år snöslunga med elstart bättre än något billigt dito bara vi får ordning på den. Håller tummarna på att det är någon skitsak.

Var det där en Briggs & Stratton motor eller en Tecumseh? Ringde nämligen till en återförsäljare och trodde inte att det förekom på Tecumseh.

Var det där en Briggs & Stratton motor eller en Tecumseh? Ringde nämligen till en återförsäljare och trodde inte att det förekom på Tecumseh.

Törs inte svära på det.
Har en likadan Ariens nu som då fast inte samma maskin. Sitter iaf en tecumseh på denna.
Å andra sidan kan kalaset sluta med att det kostar lika mycket att fixa den du har som det kostar att skaffa en liknande begagnad.
Lycka till.

Törs inte svära på det.
Har en likadan Ariens nu som då fast inte samma maskin. Sitter iaf en tecumseh på denna.
Å andra sidan kan kalaset sluta med att det kostar lika mycket att fixa den du har som det kostar att skaffa en liknande begagnad.
Lycka till.

Tack för svaret. Jag tror att Ariens har frångått Tecumseh motorerna nu när man lagt ner tillverkningen och börjat med Briggs & Stratton istället. Anledningen att jag frågade var för att jag talade med en återförsäljare idag där vårt sommarställe ligger och frågade om det du skrev och uppfattade jag saken rätt så gällde det Briggs & Stratton motorerna inte äldre Tecumseh motorer. Blev lite konfunderad av svaret om jag ska vara ärlig. Tror jag lämnar in maskinen nästa gång jag är uppe och låter de göra en felsökning. Går det sedan att få tag i delar och vi vet vad som är fel kan vi nog få ihop den på ett eller annat sätt. Arbetskostnaden är väl den dryga biten antar jag när det gäller att plocka isär och sätta ihop den igen. Köper man en begagnad vet man inte riktigt vad man får för något. Kanske bättre att lägga de pengarna att fixa till den nuvarande maskinen. Vi får se hur det här slutar. Det är väl ingen riktigt panik direkt, men det skulle vara skönt om den fungerar till vintern om vi vill åka upp. Skulle det inte vara så får vi väl be grannen ploga lite mera. I sammanhanget en spottstyver de få dagarna vi är där per gång.

Då du pratar om älvar hit och dit så blir jag lite fundersam om var det där sommarstället ligger! Då jag jobbar med sådant som älvarna producerar blir jag lite intresserad om var det är! Kanske kan hjälpa till lite om jag råkar vara på jobb där det händer :)

Sköt vevstaken genom blocket på en tecumseh HM100 i vintras, hittade shortblock och vevstakar och en massa annat på blocket, en kille i östersund men minns inte namnet.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

Och numret har jag kvar och allt: 070-656 22 86 marcus heter han, värt ett försök kanske.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa