Motorlampa lyser efter byte till slip-on. CBF 1000-11

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Böt till ett Leo Vince slip-on på hojjen i helgen och när jag provstartade så lös motorlampan.
Det fanns 2 vajrar som gick in i nåt typ av spjäll i avgasröret som man var tvungen att koppla lös
så en vild gissning är att det har med det spjället att göra. Dom 2 vajrarna ska inte användas till slip-onet utan bara fästas nånstans där dom inte är i vägen. Nån som vet vad spjället gör och varför motorlampan lyser?
Och framförallt hur jag ska släcka den?
Hoppas nån har koll:tummenupp

Var någon av vajrarna kopplade till någon typ av elmotor? Om du flyttade/roterade denna för att få loss vajern så kan det göra att lampan lyser om du inte flyttade tillbaka den till samma position som tidigare. Iaf är det så på CBR1000RR med vajern för spjället.

Försök att få ut felkoder är väl prio 1, så kan du ju se så det inte bara är ett olyckligt sammanträffande :)

Har för mig att den slocknar efter ett tags använande.
om det inte gör det, så ring EMP i Boden....ehhh...vad hette den nu(kostar inte många kronor)

Edit:
sk vajrarnaär ju väl spjäll som öppnas vid visst varvtal. Mest för att få ut mer effekt när man gasar....samt givetvis för att hojen ska klara decibelkraven som ställs vid helfordonsgodkännande.

visste inte att även CBF:en hade denna kosntruktion. vet att bl a VFR 1200 samt CBR1000 har den. Normalt brukar vara att, om man kopplar ur vajern så är spjället öppet hela tiden. Har inget med motorlampan att göra

Last edited:
Jag satte precis ditt Leo Vince på min z1000 och fick precis som du koppla loss vajrana. Jag tog bort dem på spjällmotorn med så de inte hänger ivägen. Det jag kan tänka mig är att du har satt vajrna "typ vikta" så spjällmotorn inte kan röra sig och det har get dig en felkod.

Böt till ett Leo Vince slip-on på hojjen i helgen och när jag provstartade så lös motorlampan.
Det fanns 2 vajrar som gick in i nåt typ av spjäll i avgasröret som man var tvungen att koppla lös
så en vild gissning är att det har med det spjället att göra. Dom 2 vajrarna ska inte användas till slip-onet utan bara fästas nånstans där dom inte är i vägen. Nån som vet vad spjället gör och varför motorlampan lyser?
Och framförallt hur jag ska släcka den?
Hoppas nån har koll:tummenupp

Den visar att det är fel i systemet "exhaust control valve" den ska öppna sig vid högre varv för att minska ljudnivån och sänka vid ljudnivån vid låga varv totalt skit. Vissa hojjar som GSXR tex måste man dra loss några kablar i styrenheten för att den ska släckas. Men pröva med att koppla bort batteriet i ca 15-30min och se ifall felkoden försvinner.

Tack så mycket för era svar, ska åka ner till garaget och se om jag kan få till det imorrn:)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick