Motorn bluddrar

hojharry

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
yzf 600r thundercat
Nu har man äntligen plockat fram hojen efter vinterdvalan. Hann köra ungefär 10 mil innan den började bluddra. Jag har sökt runt på forumet efter trådar om liknande problem men jag har inte riktigt hittat svaret. Problemet är nämligen att den bluddrar nämligen lite närsomhelst. Den bluddrar på tomgång, på låga varv, på höga varv, vid lugn körning och vid hård körning. Den bluddrar när motorn är kall och den bluddrar när motorn är varm. Den bluddrar dock inte konstant utan det kommer lite då och då.

Vad är det som kan vara fel? Som sagt, hann köra ca 10 mil efter påställning innan detta problem började. Jag är jättetacksam för lite vägledning!
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
manuell choke?
har du ett slipon på!
tippar på att väderleken nu så här på våren är lite ojämn.
Kallt fuktigt varmt torrt spelar faktiskt en liten roll på hur motorn går.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hur har den varit förvarad under vintern ? kallgarage ? varmgarage ?

har du haf tfull tank eller halv tank under tiden den varit vinterförvarad ?

ett tips är att kolla om du har fått kondens i tanken, vilket påverkar motorns gång
 

Dr.Bike

Guest
hur har den varit förvarad under vintern ? kallgarage ? varmgarage ?

har du haf tfull tank eller halv tank under tiden den varit vinterförvarad ?

ett tips är att kolla om du har fått kondens i tanken, vilket påverkar motorns gång

Precis!

Och: Har du hunnit tanka färsk soppa? Soppa åldras.
I värsta fall kan du fått bensingelé i flottörhusen, pga att dagens soppa innehåller så mycket högcrackade produkter som sönderfaller till trams i knasaren då de åldras.
 

hojharry

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
yzf 600r thundercat
Tack för alla svar!
Is i förgasarna tror jag inte det är men kondens i tanken låter inte alls omöjligt. Den har stått med kapell under vintern i ett kallgarage och jag slaravade med tankningen innan jag ställde in den, skulle gissa på att tanken var halvtom. Antar att det är troligt att det smygit ner kondens i tanken då? Hur undersöker jag detta och hur blir jag av med kondensen?
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hmmm tanka fullt och häll i bensinstabilisator. typ "engine cleaner" och diverse grejer som höjer oktantalet kanske kan hjälpa. Det kör jag med i min iafalla hört det ska hjälpa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmmm tanka fullt och häll i bensinstabilisator. typ "engine cleaner" och diverse grejer som höjer oktantalet kanske kan hjälpa. Det kör jag med i min iafalla hört det ska hjälpa.
Tocket dret! :ajjabajja
Antingen tömmer du tanken å fyller på ny soppa, eller så slår du en slatt t-röd (som absorberar vattnet) och tankar fullt. Sen ska problemet med vattnet vara borta.
 

highrpm

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 99:a fd banhoj
Tack för alla svar!
Is i förgasarna tror jag inte det är men kondens i tanken låter inte alls omöjligt. Den har stått med kapell under vintern i ett kallgarage och jag slaravade med tankningen innan jag ställde in den, skulle gissa på att tanken var halvtom. Antar att det är troligt att det smygit ner kondens i tanken då? Hur undersöker jag detta och hur blir jag av med kondensen?

Töm tanken helt, om du kan o orkar plocka av förgasarna och torra dem sen på med allt o ny fräsch soppa i, kanske nytt bränsle filter. Annars finns möjligheten att då fått kondens i tändhattarna misständningar. Svårt att säga när men ej lyssnat eller kört själv!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top