Motorn går inte runt - KTM 640

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Hej!
Har en KTM 640 från 2002 som tappade all kraft och bromsade in svagt (helt utan missljud) på asfaltsväg körde lugnt i ca 90km/h. Kopplade och rullade till närmaste P-ficka. Men nu sitter kicken fast. Det går inte ens att rulla runt motorn med femman i. Det finns olja kvar och oljan ser frisk ut. Tändstiftet ser torrt och fint ut. Vad kan ha hänt?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
spontant tanke: kan det vara autokompen som spökar? (om nu 2002 års modell har det vill säga)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Snurra inte motorn mer i onödan. Riv ner och kolla. Går den inte alls runt med tändstiftet ute är det troligen något trist som har hänt.:brinnerup
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
"som tappade all kraft och bromsade in svagt (helt utan missljud)" Fortsatte verkligen motorn runt utan driv tills du kopplade ur?? eller blev det stumt och kopplingen som slirade? Oavsett vilket, bara att ta reda på vad som har hänt.
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
"som tappade all kraft och bromsade in svagt (helt utan missljud)" Fortsatte verkligen motorn runt utan driv tills du kopplade ur?? eller blev det stumt och kopplingen som slirade? Oavsett vilket, bara att ta reda på vad som har hänt.

Helt rätt! Motorn slutade i mina öron att tända, så jag kopplade och då stängde motor genast av sig (och sedan dess går den inte att rubba).

Snurra inte motorn mer i onödan. Riv ner och kolla. Går den inte alls runt med tändstiftet ute är det troligen något trist som har hänt.:brinnerup

Låter klokt! Om du fick chansa... Vad tror du har hänt?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle sätta hela slanten på nått lager som skurit, vevlager tex.

Vevlager skär inte om oljan ser vettig ut när den tappades ur. Skär ett lager så illa att motorn inte går runt så har antingen rullar/kulor/nålar eller lagerkorgen blivit smulor som följer med oljan ut.

Går motorn inte runt men oljan inte innehåller spån så har antingen kolven skurit/kantrat i loppet eller så är där något som gått av. Har sett vippor som gått pang av och blockerat kamdrivningen tex. Cykeln tappar effekt och sen slår det tvärstopp.

Oavsett så ge fan i att kicka och plocka i bitar.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Min gamla Husa rasade på samma sätt... Tvärstopp i motorn :/
När vi klöv den rasade kulor ut från vevlagret (tror det var vevlagret) = Maracas.

Hoppas du får igång den snart igen! :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Borde det inte gå att kicka när man skruvar bort tändstiftet då?
....det gick nämligen inte, eller tänker jag fel?

Om det var autodekompen som spökade skulle det ha gått att kicka runt den med tändstiftet borttaget. Tyvärr är det något annat fel. Som de flesta skriver är det troligtvis något lager som gett upp.

Den enda lösningen att ta reda på vilket fel det är är nog att riva motorn.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
... Har sett vippor som gått pang av och blockerat kamdrivningen tex. ...

Det var min spontana tanke. Börja med att plocka av toppen och kolla. Ena vipprullen(kommer inte ihåg om det var insug/avgas just nu) har jag hört är ganska svag länk i just lc4. När jag renoverade min motor i vintras så var just denna väldigt mycket glappt i(kasst lager).
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Skall erkännas att jag bara tittade på oljekvalitén på oljestickan.
Igår tömde jag maskinen på olja. Oljan ser frisk ut men magnetpluggen har rejält med spån på sig, likaså några småflisor på pluggen med filtret på. :(
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Min gamla Husa rasade på samma sätt... Tvärstopp i motorn :/
När vi klöv den rasade kulor ut från vevlagret (tror det var vevlagret) = Maracas.

Hoppas du får igång den snart igen! :)


Antagligen ramlager eller balansaxel-lager om det ligger kulor inne i vevhuset. Vevstakslagret är rullar. Och ligger innanför vevstaken. Kan inte ramla ut utan mycket våld på vevstake eller veven. Tvärstopp...... hade vevstaken gått av?

Skall erkännas att jag bara tittade på oljekvalitén på oljestickan.
Igår tömde jag maskinen på olja. Oljan ser frisk ut men magnetpluggen har rejält med spån på sig, likaså några småflisor på pluggen med filtret på. :(

Lika bra du är beredd på att semesterkassan ryker nu. :brinnerup
 
Last edited:

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Antagligen ramlager eller balansaxel-lager om det ligger kulor inne i vevhuset. Vevstakslagret är rullar. Och ligger innanför vevstaken. Kan inte ramla ut utan mycket våld på vevstake eller veven. Tvärstopp...... hade vevstaken gått av?



Lika bra du är beredd på att semesterkassan ryker nu. :brinnerup

Nej, Vevstaken var hel och fin. Lagret som satt runt vevaxelx var kaputt, det var där kulorna trilla ut. Va en gamal 501 FE 2001... :brinnerup
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Tack snälla för all hjälp!
Någon som snabbt kan gå igenom hur man får bort och klyver motorn.
Jag har införskaffat den elektroniska handboken för KTM 640.
(på engelska)
..vore ändå skönt med en sammanfattning.

Planen är att börja med toppen.

Hur säkerställer jag att kamkedjan och drev återmonteras korrekt, måste det märkas upp?


Mycket tacksam gör hjälp!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tack snälla för all hjälp!
Någon som snabbt kan gå igenom hur man får bort och klyver motorn.
Jag har införskaffat den elektroniska handboken för KTM 640.
(på engelska)
..vore ändå skönt med en sammanfattning.

Planen är att börja med toppen.

Hur säkerställer jag att kamkedjan och drev återmonteras korrekt, måste det märkas upp?


Mycket tacksam gör hjälp!
Oj det blir en hel del att skriva. Finns manual som detaljerat beskriver alla stegen på engelska om du googlar på lc4 repair manual.

Kamdrev/kamaxel har markeringar som du följer när du monterar ihop. Du behöver alltså inte märka något själv. För att bara titta på vipprullarna behöver du inte ens montera av kamaxeln, de ligger i ventilkåpan.

För att få bort motorn tar du bort allt skit som är ivägen, förgösare och avgasrör. Motorn sitter fast på 3 platser. Längst fram, i mitten under och genom svingen. Bulten i mitten sitter med svarta plastskydd som pillar bort med skruvmejsel.

Ganska trixigt att plocka ur motorn, enklast att vara två pers. Tyckte själv bästa sättet var att luta motorn åt höger och sen dra ut den med botten först på vänster sida.
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Nu har jag fått bort motorn, men lyckas inte få bort mer än ventilkåpan. Enligt mekhandboken skall sedan motorn dras runt tills det går att ta av vattenpumpen rakt uppåt....men min motor går ju inte runt :(
...hur f*n får jag bort vattenpumpen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu har jag fått bort motorn, men lyckas inte få bort mer än ventilkåpan. Enligt mekhandboken skall sedan motorn dras runt tills det går att ta av vattenpumpen rakt uppåt....men min motor går ju inte runt :(
...hur f*n får jag bort vattenpumpen?

Lagom doser våld. Vattenpumpen går att ta bort oavsett läge på motorn
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Hur får jag bort de stora muttrarna på vevaxeln och kopplingskorgen? ...de sitter som sten och jag vet inte hur jag skall lyckas bromsa vevaxeln och kopplingskorgen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top