Motorn låser sig? Snabba svar tack!

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Hej, håller på att kör in min nyservade lättviktare, men nu sist jag körde den så fick jag inte i neutral när jag skulle stänga av så den "kärringstoppade" till döds. Men sen när jag skulle iväg så var kicken stum:va gick absolut inte att röra den, blev genast livrädd att den skulle ha skurit! Men sen testade jag att rulla fram lite och då släppte det genast :). Jag kollade om det var komp innan jag började kicka igen, det var det, så jag startade helt normalt, ingen skillnad på hur den gick etc utan helt perfekt som innan!
Men sen skulle jag hem och då körde jag som normalt tills min kompis stannade, jag stannade brevid, och då blev det samma sak igen. Har ingen koppling eftersom vajern är av, men jag har kört så förut utan problem. Men iallafall så tövlade jag till det och kärringstoppade igen. Men denna gång gick det inte att rulla ens, då blev jag riktigt orolig. Jag tog upp den för en backe och rullade ner, då hakade den ur och startade som vanligt, än en gång så gick den bra till 100% utan problem. Vad kan då felet vara? Jag har aldrig varvat upp i effekt och inte heller kört i högre varv länge utan ligger under det varvtalet då avgasporten är stängd. mellan 3 och 4% olja egenblandad, så där ligger inte felet heller.

Kan det då vara att växellådan hakar upp sig på något sätt?

Mvh Filip

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hur fan startar du från stillastående om du inet har nån koppling? :gnissla
Och går kopplingswiren av ofta?

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Rullar iväg ;) Näe, har varit snål när plomben vid handtaget lossnat så jag satt dit en sån där med skruv som lossnar lite nu och då.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Nu när du "käringstoppar" motorn har du gjort det utan koppling alltså? Kan ju vara värt att tänka på att du kastar drev mot drev när du gör detta. Så i te helt otroligt om lådan vill säga ifrån och låser sig xD

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Hur tjuvstoppar man motorn med koppling? Men iallafall så ska jag kika upp lameller och rubbet så att allt blir bra! :)

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Hur tjuvstoppar man motorn med koppling?

WTF??? :3freak
I med kopplingen och tryck på dödaren, eller i med kopplingen lägg lådan i neutral, sen tryhck på dödaren... Har du verkligen körkort för hojen????:va:va

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
WTF??? :3freak
I med kopplingen och tryck på dödaren, eller i med kopplingen lägg lådan i neutral, sen tryhck på dödaren... Har du verkligen körkort för hojen????:va:va

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.
Du vet när man ger för lite gas och släpper kopplingen för fort, då får man ett sk. kärringstopp eller tjuvstopp som vissa kallar det.

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Läste hans svar fel, och fick det till nåt helt annat, därför blev allting lite diffust.

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Jo jag fattar vad du menar, men varför göra medvetna kärringstopp??? Fixa din koppling innan du ha ihjäl lådan och fixa en dödare om du nu inte har det så du slipper döda den med kärringstopp! :hihi:hihi

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Allt är helt fixat nu! Och jag gjorde inga medvetna stopp, men det blev när jag inte hade koppling och inte fick i neutral. :) Men nu samarbetar kopplingen till 100%!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Crossväxla rockar ju, hur växlar man annars på slangen med en hundratjufemma? :3freak

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...