MOTORN VARVAR INTE! ar 125 på crosscart

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
Hej e de nån som kan hjälpa oss med vårt dilemma? :confused:

Vi har altså byggt en crosscart med en kawasaki ar 125 maskin, och igår blev den färdig! allt var i ordning, trodde vi! Motorn startade bra, och allt var frid och fröjd, tills vi tryckte på gaspedalen. motorn varvade inte alls, men puttrade bra på tomgång.

vi hade köpt hojen för ca 2 månader sen, provstartat maskinen och allt var tipptopp, den gick som den skulle. förra ägaren hade inte kört med den på typ 10 år så förgasaren var ju helt återtäppt, och lamellerna tagit fast, men vi fixade det.

tillbaka till dagsläget:
vi har nu i 2 dagar slitit oss i håret och funderat och testat å prövat en massa för att få eländet att varva, men icke!

vi har putsat och blåst ur förgasaren 10 gånger, testat olika munstycken, tändstift, med och utan original luftfilter, den tycks inte ta tjuvluft, den tänder rätt så bra, prövat utan avgasröret osv.:huvet

alla inställningar är precis samma nu som då den fungerade felfritt för 2 månader sen, utom ifall att vi inte har någon sladd fel, eller inte ikopplad?!

så om någon skulle vara så snäll och förklara felet för oss :mellow:

tack på förhand!:)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag hade en Cr125 där högfartsspolen gick sönder och jag hade samma symptom som ni verkar ha... Så prova mät upp den...

När min gick sönder fanns det inga nya att köpa utan jag fick rådet (av en Honda handlare) att köpa en ny tändplatta (för 5000:- :näsblod ) Men jag fick tag i en kille som kunde linda om spolen till en kostnad av 360:- :tummenupp

Kan ju också vara så enkelt att spolen inte har kontakt, dvs att ngn kabel har lossnat...
 
Last edited:

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
men jag tror inte den har någon skild högvarvsspole, det är bara en spole som leder till tändningen! kan det ändå vara den som krånglar?:va mitt elgeni till kusin var och mätte och grejade och han sa att den var i skick!

slipper ej och kolla före heljen eftersom jag studerar på annan ort.

Är det någon som vet var man får tag på ett elschema för nämnda cykel, kawasaki AR 125? vore till stor hjälp det också!:)

Tack för att ni hjälper dom behövande :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Har ni gjort ett kompressionsprov?
Om det är ok, prova byt hela förgasaren. De låter lite som luft/soppa-problem.
Provat med startgas när den är igång?

Mitt sista tips, efter mycket (moped) tvåtaktsmekande... kolla tändläget!
 

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
BeBe skrev:
2564620 Har ni gjort ett kompressionsprov?
Om det är ok, prova byt hela förgasaren. De låter lite som luft/soppa-problem.
Provat med startgas när den är igång?

Mitt sista tips, efter mycket (moped) tvåtaktsmekande... kolla tändläget!



Jo vi gjorde ett komp test och det verkade vara okej!

Vi SKULLE byta förgasaren men den andra vi hade var inte direkt perfekt passform, men ska nog pröva de änn! Vi prövade byta munstycke i orginalförgasaren, men fast vi provade med ett stort munstycke från en bil, gick den som vanligt på tom¨gång, så den kan ju inte ha börjat ta bensin jenom huvudmunstycket isåfall, väl?!

Vi har nog också tänkt pröva startgas, men hade inte hemma det då, måste oxå prövas i heljen!

Motorn har ju inga brytarspetsar, och tändplattan kan inte justeras, men vi funderar på att kolla med en strobolampa och se hur tändningen uppför sig när man försöker varva!

Tackar å bockar för goda råd och förslag :tummenupp

Är fortfarande på jakt efter elschema, men verkar vara svårt att hitta!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Använder ni rätt avgassystem(original) eller är det hemmabyggt? 2-taktare är ju väldigt känsliga med utblåsen.
 

Dominator-Rocks

Guest
MangeH skrev:
2566206 Använder ni rätt avgassystem(original) eller är det hemmabyggt? 2-taktare är ju väldigt känsliga med utblåsen.

Mnjaa inte SÅ känsliga!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hur sitter tanken? Har den nån backventil så att det byggs upp tryck i den eller har ni nån soppapump, om tanken sitter lågt menar jag?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tror vajern till gasreglaget är av:D

Testa vad som händer om du ger den startgas.

Alltså händer det inget alls då du ger den gas är något bara fel. Vajern,ej korekt monterat vajer i trotteln eller liknade. Skulle du ge den gas så borde den i alla fall bli blöt och dö.

Beskriv bättre!
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Har ni hittat på nåt med luftfiltret? Om det är borta eller utbytt mot nån annan typ så får ni plutta i större munstycken....
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Om ni tagit isär och pillad med förgasarn kan det lätt bli att man kommer åt flottörerna lite för många ggr och nivån blir fel. Ta reda på hur pass nivån skall vara till eran cykel och justera den om det är fel.
 

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
MangeH skrev:
2566206 Använder ni rätt avgassystem(original) eller är det hemmabyggt? 2-taktare är ju väldigt känsliga med utblåsen.


Jepp det är orginal avgassystem, enda modifieringen på det är att vi har kapat av det och ändrat vinkeln , men volymen borde vara samma!

heliac skrev:
2566302 Hur sitter tanken? Har den nån backventil så att det byggs upp tryck i den eller har ni nån soppapump, om tanken sitter lågt menar jag?

Tanken sitter ganska lågt, det är inte så brant lutning från kranen till förgasaren, men tillräcklig ändå, för bensinen kommer till flottörhuset! är nog inte nån backventil där heller!

Mr Helmut skrev:
2566308 Jag tror vajern till gasreglaget är av:D

Testa vad som händer om du ger den startgas.

Alltså händer det inget alls då du ger den gas är något bara fel. Vajern,ej korekt monterat vajer i trotteln eller liknade. Skulle du ge den gas så borde den i alla fall bli blöt och dö.

Beskriv bättre!

:tungan njaa..

ska som sagt testa med startgas i heljen. visst händer det LITE GRAND när man gasar! gasar man riktit försiktigt så kan varven öka något litet, men vid en viss gräns så dör den bara och varvar inte högre!:va

Buspojke skrev:
2566320 Har ni hittat på nåt med luftfiltret? Om det är borta eller utbytt mot nån annan typ så får ni plutta i större munstycken....

vi har prövat både med orginal filtret, som det funkade med för 2 månader sen, utan filter och med "power filter" allt utan märkabar skillnad!

crallan skrev:
2567522 Har tanken någon avluftnig?

Crallan

nää. . . men tanklocket är vel lite glist kanske :)

men soppan rinner iallafall ner till föggen!

don_tomazo skrev:
2566330 Om ni tagit isär och pillad med förgasarn kan det lätt bli att man kommer åt flottörerna lite för många ggr och nivån blir fel. Ta reda på hur pass nivån skall vara till eran cykel och justera den om det är fel.


ja det är ju kanske en möjlighet, borde nog kolla det ännu en gång kanske! :)
 
Last edited:

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
ska som sagt testa med startgas i heljen. visst händer det LITE GRAND när man gasar! gasar man riktit försiktigt så kan varven öka något litet, men vid en viss gräns så dör den bara och varvar inte högre!:va



Och du har kollat att den får luft? Inget igensatt luftfilter? veck på röret från luftburken?
Soppa, Ingen smuts i soppafiltret, som sätter igen när flödet blir för stort?
Provat utan tanklock?
Korrekt huvudmunstycke?
Nålplacering?
Igensatt blås:va

Spännande det här!
Crallan
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
crallan skrev:
2567857 ska som sagt testa med startgas i heljen. visst händer det LITE GRAND när man gasar! gasar man riktit försiktigt så kan varven öka något litet, men vid en viss gräns så dör den bara och varvar inte högre!:va



Och du har kollat att den får luft? Inget igensatt luftfilter? veck på röret från luftburken?
Soppa, Ingen smuts i soppafiltret, som sätter igen när flödet blir för stort?
Provat utan tanklock?
Korrekt huvudmunstycke?
Nålplacering?
Igensatt blås:va

Spännande det här!
Crallan

Kolla allt det Crallan säger och även reedventilen. Annars skulle ajg feta i ett mindre munstycke, det brukar ju få 2-taktare att varva så de låter som ett gäng arga bin. Annars skulle jag som någon tidigare föreslog, kolla att tändläget är rätt. Ska höra med en polare i dag som är jävligt bra med 2-takt och se vad ahn säger.
 

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
crallan skrev:
2567857



Och du har kollat att den får luft? Inget igensatt luftfilter? veck på röret från luftburken?
Soppa, Ingen smuts i soppafiltret, som sätter igen när flödet blir för stort?
Provat utan tanklock?
Korrekt huvudmunstycke?
Nålplacering?
Igensatt blås:va

Spännande det här!
Crallan



-japp, luft får den.
-vi tog bort soppafiltret
-minns ej om vi prövade utan tanklock, men bränslet tar sig ju som sagt till föggen, så problemet borde ju kanske vara nånstans där!
-vi har samma huvudmunstycke i som när den gick bra för 2 mån sen
-vi har prövat alla nål lägen, 3 olika
avgasröret är heller inte igensotat!

mystiken är tät som ...! :va
men dock spännande, de är ju såhär man lär sig nåt :tummenupp
 

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
rallyfisken skrev:
2567871 Kolla allt det Crallan säger och även reedventilen. Annars skulle ajg feta i ett mindre munstycke, det brukar ju få 2-taktare att varva så de låter som ett gäng arga bin. Annars skulle jag som någon tidigare föreslog, kolla att tändläget är rätt. Ska höra med en polare i dag som är jävligt bra med 2-takt och se vad ahn säger.


Jag har inte tänkt på att nämna att motorn är SLIDMATAD! insuget går direkt ner i vevhuset, inte till cylindern!
har nog haft bort cylindern å tyckte det såg bra ut där, men genomgången var ju före vi alls fick några varvningsproblem! Reedventilen är väl då i vevhuset, för kikar man in i insuget syns det icke!

kanske vi borde ta bort cylindern å kolla läget där? :)

Heljen är räddad med alla tips! :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top