Motorolja Honda cb500 -75

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tjena!
Börjar närma mig första start på min ombyggda cb500 :yoparty såpass att det är dags att ha i olja i motorn. undrar lite om det är nån särskild olja som funkar bäst, både med tanke på vilken hoj det är och att den är helt nyrenoverad!
I shop manualen står det 10w-40, så det känns ju vettigt att använda! sen har jag hört att syntetolja inte ska va bra i gamla hojar, men att det främst är för att den kan få gummi att krympa. Då min motor är helrenoverad är alla o-ringar och packnigar nya så det borde väl inte vara nått problem i så fall?

Tack /Björn

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Inga problem med syntetolja, är mest gamla rykten som lever kvar bland bakåtsträvare. Dock kan det vara ide att köra en "dålig" mineralolja eller inkörningsolja de första milen om motorn är nyrenoverad, så alla ytor slits in mot varandra ordentligt. Syntetolja kan ibland ha för bra oljefilm för inkörningen.

Har du våtkoppling så välj en JASO MA eller MA2 klassad olja.

Väntar du ett tag till kommer nog zink-mannen dyka upp i tråden och skriva en till hälften påhittad avhandling

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
I en CB500 kan du hälla i vilken modern motorcykelolja som helst. På det glada 70-talet, använde vi en rak 30-olja, men det berodde på att multigradeoljorna var så dåliga. Idag är alla oljor bättre än den bästa oljan var då. Häll i biltemas motorcykelolja så klarar det sig fint.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
I en CB500 kan du hälla i vilken modern motorcykelolja som helst. På det glada 70-talet, använde vi en rak 30-olja, men det berodde på att multigradeoljorna var så dåliga. Idag är alla oljor bättre än den bästa oljan var då. Häll i biltemas motorcykelolja så klarar det sig fint.
Alla körde på Quaker State rak 30.

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tack för svaren!
Så oljans beteckning(grad) handlar mer om ens körförhållanden än motorn? tänk vad man lär sig..
verkar som helsyntet 10w-40 inte är supervanligt, så tänker 5w-40 istället, om säsongen skulle råka sträcka sig in på hösten!
Undrar också angående inkörning! är det nödvändigt att ha speciell olja under inkörningen eller duger det med den oljan jag tänker använda senare? Och bara göra ett oljebyte tidigare än service?

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
En helsyntet är bättre än en mineral, men vilken som helst funkar fint. kör 100 mil på den olja du bestämmer dig för och byt sedan olja och filter. Är osäker på vilken bytesintervallen var på den hojen, men med dagens oljor kan du säkert köra längre mellan bytena. Oljorna har blivit MYCKET bättre på 40 år.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt! Och hade med sig en massa otympliga platburkar med 40-olja att byta till nar man passerade Alperna.
Annars rasade motorn direCkt, redan pa den tiden.
Nähä, man hällde bara i en burk Liqui Moly eller möjligen STP så var det grönt. :mattias

Skickat från min G8231 via Tapatalk

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Att "köra in" motorn med mineral är ett dåligt tips finns ingen anledning, kör med en modern helsyntetisk olja. Biltema eller Motul spelar mindre roll. Vill du göra motorn en tjänst? Första gången du far ut, kör varierat och när du kört 30-60 minuter far hem och byt olja och kör sedan på rekommenderat intervall. :hej

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag hällde i Q8 SBK i min gamla CB men då läckte den ännu mer än tidigare. Tillbaka till billigare mineraolja och läckaget blev godtagbart. Men med nya packningar borde det inte vara ett problem. :D

Köper 20-litersdunk med SBK så det hade blivit enklare med färre oljesorter i garaget även om det blivit lite dyrare.

Jag skulle lägga pengarna på tätare oljebyten istället för dyrare olja... :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati