Motorolja i RGF?

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Hej, jag har en suzuki rgf som jag håller på att plocka ihop.
Dock så har jag inga informationspapper till den, så när det kommer till att fylla motorn med olja så vet jag inte vilken olja jag ska använda. Om det är någon som vet så vore jag tacksam för svar!

Mvh
Tuggummimannen

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Åk till närmsta försäljare och fråga efter motorolja till en 2-t, förhoppningsvis plockar han fram något du kan använda... :tummanupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag vet inte vad det skall vara i RGF:en fråga någon med manual eller om tvålen kommer ihåg :rolleyes:

Beror på vilken lamelltyp du har.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
4-takts olja i en 2-takt:tummenupp

Kör på motul 710 eller 600. Då menar jag den oljan som blandas med bensinen och inte växlelådsoljan.

JA det ska vara motorolja för 4taktare i en 2taktares växellåda. En 2taktare har likadan växellåda som en 4taktare. Alternativet är "växellådsolja" men det är inte bättre på nåt sätt

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
ok, tack grabbar, då var det som jag trodde.
Sen har jag en teori om att hojen kan bli rappare och orka varva ur sexan lättare om man har en "tunnare" olja i motorn, stämmer det tror ni?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alternativet är "växellådsolja" men det är inte bättre på nåt sätt

Faktum är att "växellådsolja" eller transmissionsolja faktiskt är liite bättre.;) EP (Extreme Pressure) tillsatserna i sådana innehåller ofta metaller som tex Zink. Dessa Ep-tillsatser ökar greppet i kopplingen samt skyddar drev, klor och shiftgafflar lite bättre. Men sådana växellådsoljor kan man ju bara använda på hojar med separat bad i lådan, som tex HD/Buell samt 2T-hojar och vissa BMW.

Man kan nämligen inte ha dessa EP-tillsater i motorolja.

Men som sagt, på denna 125.a så lär ju inte kopplingen ha några proplem och dreven i lådan har inte så mycket effekt att hantera. Så här är det ju som du säger lika bra att hälla i vanlig 4T-MC-olja av rätt viskositet. Annars hade man tex kunnat köpt Golden Spectro Gear 75W80 eller annan dedikerad MC-gear oil om man vill vara noga.

/J

Nyheter
Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...