motorolja i växellådan??

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Finns det nån anledning till att man INTE bör använda (vanlig mc)motorolja i växellådan på en 2-taktare?? Jag menar att i en 4-taktsmotor ska den ju smörja både motor +växellåda/lameller, o i en 2-takt endast växellåda/lameller vilket borde innebära att det borde fungera/hålla mycket bra eller?? Eller finns det en bra anledning till att köpa särskilt växelolja till 2-takt???
Anledning för frågan e såklart pris o om man nu ska köpa in större mängd o dela med sina 4taktsåkande vänner.
/Johan(som har kollat i olje tråden men inte hittat nått bra svar på min fråga)
 
På hojar med separat oljebad till växellåda och koppling kan man utnyttja detta till att använda en transmissionsolja som är dedikerad till just våtkopplingar och kuggtransmissioner.

4T MC-motoroljor är ju mer av en kompromiss. Så om man har en koppling som är på gränsen till att slira så är det bättre med en dedikerad växellådsolja. Du bör iaf inte ha en tjockare motorolja än 10W-30 alt 10W-40. Annars kan kopplingen tjuvdra.
Så vill dina 4T-polare köpa en 50-olja så är det nog bättre att du köper olja själv.

En bra hojväxellådsolja är tex Golden Spectro Gear Lube 80W. Den kör jag i låda och koppling på min HD. Ger bra kopplingsgrepp men ändå lågt tjuvdrag vid frikopplat läge tycker jag. Motsvarar alltså en 10W-30 motorolja.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Finns det ens tvåtaktsmotorolja?

nja, jag menade växellådsolja som e specialiserad för 2-takts lådorna, där oljan alltså ENDAST ska smörja lådan o inte motorn..
Tack för dom andra svaren. Kommer nog testa castrol gps oljan.Har ifs hört att vissa har problem med kopplingsslir men min gamla 525a funkade iaf på den....
 
nja, jag menade växellådsolja som e specialiserad för 2-takts lådorna, där oljan alltså ENDAST ska smörja lådan o inte motorn..
Tack för dom andra svaren. Kommer nog testa castrol gps oljan.Har ifs hört att vissa har problem med kopplingsslir men min gamla 525a funkade iaf på den....

Ja just Castrol GPS är en olja som gett problem i vissa kopplingar...

/J
 
Why not ATF i en 2-taktsväxellåda?
Den borde vara som gjord för en 2-taktslödda å koppling.:tummenupp

Jo det är ju en fin olja i tex primärtransen på HD. Mycket bra egenskaper för kopplingen.

Men jag undrar om inte ATF är för tunn i själva lådan, det är ju rena stenkrosslådan på hojar.

MB har ju ATF i sina manuella lådor sedan 1968, men det är ju tysk precision.

Jag har iaf inte vågar köra ren ATF i min HD-låda.
Det känns som att man vill ha iaf en GL4 olja i en hojlåda.


/J
 
Tjaaa :näsblod om du tänker dig vilken pressision de är i typ TH350 och TH400 lådor med kuggar, planetväxel, glidlager, ventiler, lamellpaket, tätningar å så :D
Borde inte va nå problemos.
Och är det rakskurna evolventprofil på kuggar så e glidningen minimal för å undvika friktionspåkända ställen.

Jo, många manuella löddor har oxå ATF, växlar kanon oavsett temperatur :tummenupp


Jo det är ju en fin olja i tex primärtransen på HD. Mycket bra egenskaper för kopplingen.

Men jag undrar om inte ATF är för tunn i själva lådan, det är ju rena stenkrosslådan på hojar.

MB har ju ATF i sina manuella lådor sedan 1968, men det är ju tysk precision.

Jag har iaf inte vågar köra ren ATF i min HD-låda.
Det känns som att man vill ha iaf en GL4 olja i en hojlåda.


/J
 
Why not ATF i en 2-taktsväxellåda?
Den borde vara som gjord för en 2-taktslödda å koppling.:tummenupp

Har för mig att jag körde på det i min tidiga barndom,o då var det endast Ford atf som inte funkade???Hade nått med dextron klasser att göra har jag för mig..
Men nu funderade jag på motorolja pga ev samköp (1 fat/208L gps skulle man få ge ca 55-60 spänn L för)
 
Ja det har med friktionstillsatserna att göra, om ja inte har fel så används fordoljan till så kallade "våtbromsar". Finns typ entrepnadmaskiner där drivaxlarna har ett bromspaket istället för utanpåliggande trummor eller skivor.
Ja har sånt på min JCB å kan inte hääla i vanlig Dexron II eller III.

De e ju bara att du provar med oljan du funderar på, skulle de slira så vet du att de inte fungerar.
Skulle kopplingen slira så e ju frågan om VAD som e fel, oljan eller slitage i lamellpaketet eller slöa fjädrar. Och stålplattorna är en klassiker å blästra för att få bättre "nyp".
:tummenupp

Har för mig att jag körde på det i min tidiga barndom,o då var det endast Ford atf som inte funkade???Hade nått med dextron klasser att göra har jag för mig..
Men nu funderade jag på motorolja pga ev samköp (1 fat/208L gps skulle man få ge ca 55-60 spänn L för)
 
nja, jag menade växellådsolja som e specialiserad för 2-takts lådorna, där oljan alltså ENDAST ska smörja lådan o inte motorn..
Tack för dom andra svaren. Kommer nog testa castrol gps oljan.Har ifs hört att vissa har problem med kopplingsslir men min gamla 525a funkade iaf på den....


Inga problem med GPS i ktm-cyklar .. Därimot knappast en prisvärd olja. Delsyntet och pris som helsyntet

ATF-olja funkar utmärkt i 2-taktare.. Rätt populärt
Vet inte hur prisläget är på dessa dock
 
Tjaaa :näsblod om du tänker dig vilken pressision de är i typ TH350 och TH400 lådor med kuggar, planetväxel, glidlager, ventiler, lamellpaket, tätningar å så :D
Borde inte va nå problemos.
Och är det rakskurna evolventprofil på kuggar så e glidningen minimal för å undvika friktionspåkända ställen.

Jo, många manuella löddor har oxå ATF, växlar kanon oavsett temperatur :tummenupp

Det är ju betydligt finare toleranser i en automatlåda, även amerikanska.
Vanliga manuella lådor ska ju normal ha EP-tillsatser motsvarande GL4, och vid snedskurna (helical gears) GL5.

Jag har kompisar som kör ATF i hojlådor på stripphojar, men det är ju bara för att få låga förluster och för att få bra smörjning och växlingsegenskaper eftersom olja aldrig hinner bli speciellt varm i en dragbike.

I en cross är det kanhända okritiskt att köra ATF i lådar om man inte tar ut kontinuerligt hög effekt länge. Jag vet att det är vanligt på tex endurohojar vintertid. Men annasr skulle jag soms agt välja en viskositet som tillverkaren anger. Och det brukar som sagt vara 80W transmissionsolja typ GL4 i crossar, eller en 10W-30 alt 10W-40 Jaso MA-klassad mc-olja.

Har jag problem med tex clutchdragging brukar jag planda i en delmängd ATF DII i min ordinarie 80W GL4-olja, för att få en lägre viskositet.

/J
 
Last edited:
Tänk på va du skriver mannen :hihi du "pinkar bensin på elden" av mina fördomar mot ett visst 2-hjulit märke från andra sidan vattnet :D

Sorry... du får väll slå, så duckar jag :näsblod

Det är ju betydligt finare toleranser i en automatlåda, även amerikanska.
Vanliga manuella lådor ska ju normal ha EP-tillsatser motsvarande GL4, och vid snedskurna (helical gears) GL5.

Jag har kompisar som kör ATF i hojlådor på stripphojar, men det är ju bara för att få låga förluster och för att få bra smörjning och växlingsegenskaper eftersom olja aldrig hinner bli speciellt varm i en dragbike.

I en cross är det kanhända okritiskt att köra ATF i lådar om man inte tar ut kontinuerligt hög effekt länge. Jag vet att det är vanligt på tex endurohojar vintertid. Men annasr skulle jag soms agt välja en viskositet som tillverkaren anger. Och det brukar som sagt vara 80W transmissionsolja typ GL4 i crossar, eller en 10W-30 alt 10W-40 Jaso MA-klassad mc-olja.

Har jag problem med tex clutchdragging brukar jag planda i en delmängd ATF DII i min ordinarie 80W GL4-olja, för att få en lägre viskositet.

/J
 
Tänk på va du skriver mannen :hihi du "pinkar bensin på elden" av mina fördomar mot ett visst 2-hjulit märke från andra sidan vattnet :D

Sorry... du får väll slå, så duckar jag :näsblod

Vi missförstår nog varann. Jag bara resonerar lite fritt om ATF-olja. Det var du som tog två exempel på amerikanska automater, det var dessa jag menade med precision. Det är helt andra toleranser i en TH350 och TH400-låda än i tex en crosslåda eller en HD-låda. Det är ju väsensskilda ting.

Det är ju därför man rekommenderar GL4 transmissions oljor med EP-tillsatser till de sistnämda.

Men nu släppar jag den här disskussionen, meningen var att svara på TS fråga, inte börja diskutera traktorgrävare och billådor :D

/J
 
Sorry :näsblod

Vi missförstår nog varann. Jag bara resonerar lite fritt om ATF-olja. Det var du som tog två exempel på amerikanska automater, det var dessa jag menade med precision. Det är helt andra toleranser i en TH350 och TH400-låda än i tex en crosslåda eller en HD-låda. Det är ju väsensskilda ting.

Det är ju därför man rekommenderar GL4 transmissions oljor med EP-tillsatser till de sistnämda.

Men nu släppar jag den här disskussionen, meningen var att svara på TS fråga, inte börja diskutera traktorgrävare och billådor :D

/J
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top