Motorolja till Miton.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hallå!

Farsan skulle iväg och köpa olja till hojen, tvåtaktsolja och motor/växellådsolja. Tvåtaktsoljan var bra, Castrol TT Super (91 kr/liter) men motoroljan som farsan köpte hette Castrol GPX och den var till 4 takts motorer.

Vilken motor/växellådsolja är att rekommendera? 10w40 ska det vara och vad tycker ni om tvåtaksoljan som jag köpte, är det rätt olja till Miton?
 

N88

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Explorer 1200
H4 skrev:
Hallå!

Farsan skulle iväg och köpa olja till hojen, tvåtaktsolja och motor/växellådsolja. Tvåtaktsoljan var bra, Castrol TT Super (91 kr/liter) men motoroljan som farsan köpte hette Castrol GPX och den var till 4 takts motorer.

Vilken motor/växellådsolja är att rekommendera? 10w40 ska det vara och vad tycker ni om tvåtaksoljan som jag köpte, är det rätt olja till Miton?



Det står väl i din instruktionsbok
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
H4 skrev:
Vilken motor/växellådsolja är att rekommendera? 10w40 ska det vara

All 10w40 motorolja för MC passar din växellåda. Om du kör med Norsk Hydro 10W40 för 20 kronor litern eller fina-butikens-syntetolja för 250 pix per liter, spelar ingen roll - om du byter olja var 500 mil.
 

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
Hur stor skillnad är det egentligen mellan tex OK:s 2 takt olja för 80 kr och shells för 220 eller vad den kostade?

borde löna sen i längden att köpa den billiga.

motorolja tänka jag att man kunde köpa nått lite dyrare eftersom man inte byter det altför ofta. men de funkar lika bra med billigare modellen eller?

dock har jag inte tänkt köpa biltema :hihi
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
kullberg2 skrev:
Det står väl i din instruktionsbok

Har ingen sådan :(

Tack för förslagen.

Så ni menar att den där oljan, GPX passar till hojen. Det gör den väl inte?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ska nog gå och byta in motoroljan och så köper jag: Castrol MTX 10w40 istället.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
H4 skrev:
Ska nog gå och byta in motoroljan och så köper jag: Castrol MTX 10w40 istället.


till min aprilia använder jag 4-taktsolja till växellådan, det funkar mycket bättre än en specifik växellådsolja. Så jag tycker du inte ska byta nåt.
 

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
okay. men tänkte bara att biltema kanske är lite sämre än dem andra märkena. polarn körde med ok olja sen köpte han biltema och dan efter skar den :tungan
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Så ni menar att motoroljan som jag har nu till 4 takts motorcyklar passar till min Mito?

Castrol GPS 10w40
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Någon?

Så ni menar att motoroljan som jag har nu till 4 takts motorcyklar passar till min Mito?
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
H4 skrev:
Någon?

Så ni menar att motoroljan som jag har nu till 4 takts motorcyklar passar till min Mito?

Japp.. men se till att den är anpassad för motor med våtkoppling..

Själv kör jag med ok/Q8 15W50 dom slog på datorn då jag var där och handlade och det skulle tydligen funka med den.. :)
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
crm skrev:
okay. men tänkte bara att biltema kanske är lite sämre än dem andra märkena. polarn körde med ok olja sen köpte han biltema och dan efter skar den :tungan


tror inte att det är något större fel på biltemas olja. Jag har kört den i snart ett år och den har bara skurit en gång men det var inte för att det var biltemas olja.
 

V.Andersson

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Gasgas SM 125
Bytte olja i min igår, Hällde i en olja ifrån Shell.. 10w40 semi syntethic.. Tänkte att den är ju perfekt. Hällde på precis lagom mycket olja. Men idag när jag kört ca en mil så hör jag till min stora fasa ett oroväckande ljud nerifrån vxl lådan.. Det ljuter nått hejvilt men hojen rör sig fortfarande framåt men är det nån som vet vad detta kan vara för något ljud? :confused:
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
V.Andersson skrev:
Bytte olja i min igår, Hällde i en olja ifrån Shell.. 10w40 semi syntethic.. Tänkte att den är ju perfekt. Hällde på precis lagom mycket olja. Men idag när jag kört ca en mil så hör jag till min stora fasa ett oroväckande ljud nerifrån vxl lådan.. Det ljuter nått hejvilt men hojen rör sig fortfarande framåt men är det nån som vet vad detta kan vara för något ljud? :confused:

Det kan inte vara någonting bra iallafall. Byt olja till Castrol MTX eller liknande som är gjorda för tvåtaktare.

Skulle inte våga köra den någonting i nuläget... låt den stå tills du byter oljan.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
DJM skrev:
till min aprilia använder jag 4-taktsolja till växellådan, det funkar mycket bättre än en specifik växellådsolja. Så jag tycker du inte ska byta nåt.

Oj då, nu lyfter jag min gamla tråd rejält :)

Bytte motorolja på RS:en idag och det var lite trögt med växlarna om man jämför med förut. Använde Castrol MTX igen för RS:en... så jag undrar vilken olja använder du om det nu blir bättre med en 4-taktsolja?
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Till RS rekommenderas ju 75w-90, vet ej om det kan ha med problemet att göra...

Edit: Helsyntet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top