motorprobs...

johan_2

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
cbr900rr streetfighter
Var ute på en sväng idag, allt funka som det skulle tills jag stod still en stund med hojen igång. När jag körde iväg så svarade den dåligt på gasen för att sedan DÖ!!! Skulle starta men då var det ingen kräm i batteriet. När jag väl fick igång hojen så låt det som att den inte tände på alla cylindrar, sen dog den igen. Nån som har nån bra ide??? :confused:
Tacksam för snabba svar.
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Generatorn laddar inte. Antingen pajj där eller laddningsregulatorn därefter.

Skaffa lite mätuppgifter från t ex en servicebok så att du kan mäta upp lindningarna i generatorn. Vet inte om det går mäta regulator, men är lindningarna okejj så måste regulatorn vara pajj, om du inte får någon laddspänning.

Innan det så kan du givetvis kika på kablarna som går från generator och in till laddregulatorn, och sedan vidare till batteriet. Något är fel där.

På min hojj som hade samma symptom var det enkelt, det var en kabelkontakt från generatorn som hade smält ihop, och som inte gav kontakt längre. Varför vet jag inte men efter man rensat så funkar det prima.

/a
 

johan_2

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
cbr900rr streetfighter
Ska ut och kolla nu, men varför tänder den så konstingt när den väl e igång?
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Den går tills batteriet är slut. Sen orkar den inte ge gnista längre...

Du kan göra laddtestet om du inte är övertygad. Laddar du batteriet så ska hojjen gå normalt för att efter ett tag gå dåligt och dö. (Ett tag kan vara 2-3 timmar eller 2-3 dagar).

/a
 

johan_2

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
cbr900rr streetfighter
aLcATRAZ skrev:
Den går tills batteriet är slut. Sen orkar den inte ge gnista längre...

Du kan göra laddtestet om du inte är övertygad. Laddar du batteriet så ska hojjen gå normalt för att efter ett tag gå dåligt och dö. (Ett tag kan vara 2-3 timmar eller 2-3 dagar).

/a

Har plockat ut batteriet för laddning samt bytt kablar vid laddregulatorn. Skulle byta stift samtidigt, fanns inte nånstans, får köpa imon. Så det gick inte att testa om det bara var kablarna. Får se imon...Hoppas att det inte e nåt annat...
 

johan_2

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
cbr900rr streetfighter
Nu e batteriet laddat och dom nya stiften e i. Den starta fint :) , men går bara på 2 cyl :( . Kollade på tändkablarna och de till 1:an och 3:ans cyllar var dåliga mot tändspolarna( trådarna stack fram). En kille på Ahlqvist sa att det antagligen e spolarna som e kass. När den var igång så mätte jag över batteriet och den laddade 12,6-12,8, e de ok?

Kan det vara spolarna e de cdi:boxen, eller båda? :huvet
 

användarnamn:

Guest
johan_2 skrev:
När den var igång så mätte jag över batteriet och den laddade 12,6-12,8, e de ok?
om det är ett 12v batteri, ska det ladda 14v när motorn är igång
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top