Då kom första nummret av MotoBike ut på landet med. Tar en stund för Postnord att hitta utanför Sthlm.
Inplastad är alltid trevligt. Jag tillhör kategorin som gillar att få en oskadad tidning.
Fysiska känslan i tidningen är som Motorrad. Bike hade häftade sidor med rund rygg och Motorrad har ju limmat med kantig rygg. Man kommer att vänja sig vid det.
Designen känns Motorrad, även om man ser små hintar av gamla Bike. Typ sidnumreringen med det färgade fältet invid, osv. Men det är ju en smaksak och något som förhoppningsvis är lite levande tills ni hittar rätt form som alla gillar.
Designen på artiklarna känns lite stram/kantig. Det är svårt att förklara riktigt, men ta som exempel sidan 47 i nya tidningen och jämför det med Bike 03/2019 sidan 58. Behöver inte vara som Bikes sammanfattning nu alltså, men mindre vitt område kring faktan. Fyll ut med lite mera "liv". Sen vad man fyller det med spelar ju egentligen mindre roll. Det får dock inte bli för plottrigt (rörigt). Gäller att ha balans.
Texterna känns (hur f*n säger man det här snällt...?) mogna och kanske inte riktigt ungdomliga.
Alltså, inget egentligt fel i texterna i sig men...
Jag personligen vill ha känsla i artiklar. Jag vill läsa om hur den här hojen får en att känna sig, vilka intryck den genererar och vad den kan göra.
Givetvis är vi alla annorlunda och alla hojar passar för olika saker och förutsättningar. Som testare så önskar jag att denne skall hitta hojens bruksområde och testa den efter dess förutsättningar som om det var det man brann för.
Som exempel. Gäller testet en vardaglig hoj som CB500 F så vill jag veta först och främst veta hur den är för en som har A2 kort. Sen vill jag veta hur den är för resten av oss.
Känns den stor/liten, känns den skrämmande, är den enkel att hantera i stadstrafik, kan man kryssa mellan bilar med den, får man den där lilla extra kicken när man drar iväg från rödljusen, hur är den att pressa lite på kurviga vägar, vad är det som säger ifrån först när man pressar den lite däck/markfrigång/fjädring, kommer den ge dig den där sköna känslan efter en kvällstur på kurviga vägar utan trafik, kommer den ge cred utanför korvkiosken, hur är ägandekostnaderna för den för någon som har A2 kort, osv.
Vissa av de här sakerna finns med i artikeln, men på något sätt känns det som torra fakta, inte levande fakta.
Nu är inte det ett negativt sågande här, utan bara en efterfråga om lite mera entusiasm (tror det är rätt ord i sammanhanget).
Ta det här med bildspråket. I Bike 03/2019 så tycker jag bilderna på sidorna; 42,43,47 och 48 ger liv och entusiasm i tidningen.
I MotoBike så hittar jag inte riktigt någon bild som förmedlar känslor till mig. Det vore väl eventuellt den på sidan 52 som ger lite känsla över avslappnad hojsemester.
Inte det att bilderna inte är snygga. Sierra Nevada bilderna är vackra, men jag vill ha mera liv i dem.
Mycket reklam...Tja....så länge det ser till att det finns en tidning så är det väl inte så mycket att orda om.
Hur är det förresten, har ni tillgång till alla gamla Bike tester som genomförts genom åren. Det om något vore en riktigt bra resurs att digitalisera och ge prenumeranterna tillgång till. Nu tänker jag inte på själva tidningarna, men hojtesterna.
När jag köper begagnad hoj vill jag gärna läsa tester av just den hojen och grotta ned mig i allt som skrivit om just den hojen.