Motorras!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Idag på bankörningen på Midlanda (med min TL1000s-98), så uppstod det plötsligt ett väldigt otrevligt knackande i motorn, och den blev lite slö, och motorbromsa mer än vanligt.
Det jag hunnet kontrollera är att kamaxlarna ligger rätt, så det är inte kamkedjan som hoppat iallafall.
Skall börja riva motorn imorron, nån som har några bra idéer om vad det kan vara?:confused:
Ett hett tips är vevstakslagren, en kille där hade råkat ut för det, och kände igen symptomen. Då blir et dyrt att fixa. I vilket fall blir det nog inte så mycket twinmuller nu på ett tag, tur man har en reservhoj så man inte blir helt nödbedd. :tummenupp

circus

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Husaberg FS650E -02
förra sommaren rasade min tls 97 på vevstakslagret. Det hördes ett pulserande skapljud sen var det stopp.
axeln blev skadad ny kosta 8000 tusen eller nåt så jag köpte en beg motor. hoppas att du har mer tur

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Är mest troligt ett vevstakslager som skurit mot veven.. är inte alls ovanligt på dom äldre TLs:erna. Bara att riva ner och dela motorn och förhoppningsvis har dom skurit så lite illa att tappen går att slipa om. Finns lager i överdimension från nån fiat motor tror jag det var som passar.

Har ikväll skruvat in min delvis nyrenoverade Tls motor i ramen (rasat lager + packbox utgående axel) och det var ruskigt skönt att få höra V-twins mullret igen!! Tråkigt för dig dock :(

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det knepiga med Phsykobikers hoj är att motorn är en -98. Har inte hört så mycket om dessa, verkar mest vara -97 som har problem. Men jag fixade min för ca 5000 totalt när den skar. Omslipning av vev, ny oljepump, nya stift,olja,m.m.
Bara mecka och PM:a om du har nå frågor Phsykobiker. Du kan ju inte köra 600 cc hur länge som helst.... :rolleyes:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vevstakslagret

Jodå, det var ena lagret som skurit, men det är inte mycket åverkan på vevev, ytterst lite, så vi får se vad de säger nere på verkstan imorron. Den går definitiv att slipa om iallafall.
Men nu har man iallfall sett alla delarna i motorn ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Re: Vevstakslagret

Psychobiker skrev:
Jodå, det var ena lagret som skurit, men det är inte mycket åverkan på vevev, ytterst lite, så vi får se vad de säger nere på verkstan imorron. Den går definitiv att slipa om iallafall.

Om vevstaksspelet i storändan råkar hamna på den yttre toleransmarginalen (0.07 mm) gör det inte så mycket. Kör hellre med en lite tjockare olja, 20W50 istället för 10W40, och värm upp hojen ordentligt innan du börjar gasa fullt. Du loosar kanske en hästkraft men motorn tål istället lite mera stryck.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för tipset!
Nu behöver den iallfall slipas om, så jag undrar om nån vet var man får tag på de här lite tjockare lagren som tydligen skall passa. Måste fixa dem så att verkstan vet hur mycket de skall slipa till vevaxeln.

/Pajje

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Ring till Umeå Motorslip och hör vad han sätter för lager på min vev.....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...