Motorsåg

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
Ska köpa en ny såg och vänder mig då omgående till dom allvetande på sporthoj

Vad ska jag köpa för märke?

ska ha den att såga ved på svärfars domäner..

tänkte pris 4000kr +- lite

tommi

Guest
Ska du inte ha den i yrket tycker jag att du kan köpa den billigaste på k-rauta,biltema etc tror dom funkar ok till vedkapning iallafall.

i övrigt vet jag inte vilket märke som är bäst antar att det är som motorolja... men jonsered,stihl är väl två ok märken iallafall

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Husqvarna/Jonsered eller Stihl är de största märkena och därmed de som rekomenderas.

Runt eller över 50 kubik rekomenderas, gärna högre när du ska stå och mala på fullgas. Husqvarna 55 är en "bonnsåg", inte det vassaste men hållbart och robust, en beprövad vedsåg. Har för mig att efterföljaren heter 455.
242 är en proffssåg och därmed något vassare, vet inte riktigt om den är lika robust men den fungerar absolut för dina behov. (Hittar du en begagnad 262a ger du fan i att köpa den utan du tipsar istället mig så jag kan lägga rabarber på den)
Hittar du en 346a för ett passande pris är det ett bra köp, det är den absolut vanligaste sågen för proffshuggare och älskad av i princip alla.

Husqvarnas proffssågar har XP i namnet (xtra power).

Ska du inte ha den i yrket tycker jag att du kan köpa den billigaste på k-rauta,biltema etc tror dom funkar ok till vedkapning iallafall.

i övrigt vet jag inte vilket märke som är bäst antar att det är som motorolja... men jonsered,stihl är väl två ok märken iallafall

Jag skulle rekomendera att inte köpa det billigaste, det frestar rätt bra att stå på vedbacken och hålla stumt stock efterstock..

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle rekomendera att inte köpa det billigaste, det frestar rätt bra att stå på vedbacken och hålla stumt stock efterstock..
Jupp, bättre sätt att döda motorsågar på finns knappt :(

Jag och farsan körde Ecco när vi jobbade i skogen, kommer dock inte ihåg modellerna, men rackarns trevliga sågar iaf. Synd att det tog ett par år innan vi upptäckte att handtagsvärmen i ena handtaget på min såg var trasig från fabrik. Vi trodde att den inte hade nån värme där :(

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
435 e-series Från Husqvarna skulle jag välja.
man ska inte stirra sig blind på kubiken. Proffssågar har alltid lite mindre högvarviga motorer.
Bra kvalitet lönar sig i längden.
Ska du BARA såga ner ett träd och Biltema är närmast, OK, då...
Men Stiga och andra lågprismärken är verkligen bara skit. Det är sådant man märker efter ett tag.

Men ska du åtminstonde köra 10 timmar om året. Köp en märkssåg.
Jonsered och Stihl är också prisvärda sågar.
Ska du ha maximalt för pengarna köp en beg proffssåg.
Själv har jag en 346XPG, det är ett grymt klipp i gasen, kvistning är underbart pga höga varv och lite svängmassa. En sådan får man beg för ca 4000kr

Ska du såga mycket, ta körkort. man lär sig mycket som gör sågningen lättare. Och framför allt säkrare..

Mats

Huskvarna eller Stiga =)

Absolut inte Stiga!

Hellre Stihl, Jonsered eller Holmar

Mats

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Möjligen har Sthil bliit bättre.
Jag mins dem som skit.

Tidigare ar Jonsereds sågar absolut bäst, med Husqvarna som god två och Sachs-Dolmar på tredjeplats.
Sedan ar det långt till konkurenterna.

Kvalitetstillverkarna har (som nämnts) någon "bonnamodell".
Robusta enkla sågar till bra pris.
Proffsmodellerna minus utrustning.

Sist jag köpte såg, så blev det den billigaste jag kunde hitta.
Julas "Mech" för 750 spänn.
Skullle ha den som komplement (händer att jag kör fast) och till utlåning (hustrun vill hjälpa till).
Funkar mycket bättre än väntat!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
435 e-series Från Husqvarna skulle jag välja.
man ska inte stirra sig blind på kubiken. Proffssågar har alltid lite mindre högvarviga motorer.

Mats

Jag skulle nog säga att ska man kapa ved ska man ha många kubik, bättre att ha 50-60 kubik som man plågar lagom mycket, än att ha 40 cc (som det är i en 435a) och plåga järnet.

Angående proffssågar skulle jag vilja säja att de varvar mer än mosvarande bonnsåg, man vill ju ha fart på grejerna.

Vänta nu!? Jonsered är väl i princip Husqvarnas märke för mindre påkostade produkter?

Både Hva och jonsered ägs av Electrolux, det är samma grejer, men Hva har större utbud.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle nog säga att ska man kapa ved ska man ha många kubik, bättre att ha 50-60 kubik som man plågar lagom mycket, än att ha 40 cc (som det är i en 435a) och plåga järnet.

Angående proffssågar skulle jag vilja säja att de varvar mer än mosvarande bonnsåg, man vill ju ha fart på grejerna.

Både Hva och jonsered ägs av Electrolux, det är samma grejer, men Hva har större utbud.
Nu tror jag att Jonsered är samma som Husqvarna (ungefär).
Tidigare, när Jonsered ar fristående, så var de snäppet bättre.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Nu tror jag att Jonsered är samma som Husqvarna (ungefär).
Tidigare, när Jonsered ar fristående, så var de snäppet bättre.

Jag vet att de är samma, iom att de har samma ägare och att grejerna ser likadana ut. Eller, plast och kåpor kan skilja något, bland annat så har Jonsered rak bygel medans Husqvarnas är lite vinklat.
Men maskinellt är de lika.

Jonsered bygde ju den första moderna motorsågen. 78 köptes Jonsered upp av electrolux, så det var nog ett tag sen Jonsered var snäpper bättre :)
Själv så ser jag de som kört rött lite som loosers jämfört med vi som kör oranget, samtidigt som jag vet att det är samma grejer :gnissla
Husqvarna marknadsförs som ett proffsmärke, det gör inte Jonsered på samma sätt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vet att de är samma, iom att de har samma ägare och att grejerna ser likadana ut. Eller, plast och kåpor kan skilja något, bland annat så har Jonsered rak bygel medans Husqvarnas är lite vinklat.
Men maskinellt är de lika.

Jonsered bygde ju den första moderna motorsågen. 78 köptes Jonsered upp av electrolux, så det var nog ett tag sen Jonsered var snäpper bättre :)
Själv så ser jag de som kört rött lite som loosers jämfört med vi som kör oranget, samtidigt som jag vet att det är samma grejer :gnissla
Husqvarna marknadsförs som ett proffsmärke, det gör inte Jonsered på samma sätt.
Min sista Jonsered var en tidig åttiotalare (82,83 kanske) och då skiljde det fortfarande.
Antar att det var en äldre konstruktion.
Jag saknar den fortfarande.
Men det gick inte att få tag på tändspole som passade andra gången jag skulle byta den (00).
Då köpte jag en husqvarna.
Tändspolen gav upp första vintern...
Fick en ny på garantin.
Brukar det vara problem?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag har för mig att honda gör "trädgårdsprodukter" :va

Eller så var det nåt annan hoj relaterat märke... Inte husqvarna.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Min sista Jonsered var en tidig åttiotalare (82,83 kanske) och då skiljde det fortfarande.
Antar att det var en äldre konstruktion.
Jag saknar den fortfarande.
Men det gick inte att få tag på tändspole som passade andra gången jag skulle byta den (00).
Då köpte jag en husqvarna.
Tändspolen gav upp första vintern...
Fick en ny på garantin.
Brukar det vara problem?

Iom att de köptes upp -78 så lär det ju ta ett tag innan det blev samma grejer, skulle inte bli förvånad om det till stor del var olika även i början av 90-talet. Fast då gissar jag bara.

Har du din gamla jonsered kvar utan tändspole kanske jag kan förmedla kontakter till en snubbe som kan tänkas ha. Vad är det för modell?

Vad jag vet brukar tändspolar inte vara några problem, de flesta felen brukar ha med bränsle/luft att göra.
Förutom att folk blandar kedjor, svärd och drev hej vilt. Fast det kan iofs också bli en jävla djungel..

Jag har för mig att honda gör "trädgårdsprodukter" :va

Eller så var det nåt annan hoj relaterat märke... Inte husqvarna.

Honda gör gräsklippare med mera, tror inte de gör sågar, jag känner inte till det iaf. Hondas 46 cm breda klippare är kung, Vi har en på jobbet som går minst åtta timmar i veckan när det är säsong, det är nog 4-5 år nu, bra skit. De mer avancerade modellarna med växlar o grejer krånglar med, och är dyra som fan.

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag kör med en husqvarna 346xp när vi ska röjja skog å den är grym :yoparty
Köp en som har värme i handtagen, så jäkla skönt när det är kallt ute :tummenupp

Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jag kör med en husqvarna 346xp när vi ska röjja skog å den är grym :yoparty
Köp en som har värme i handtagen, så jäkla skönt när det är kallt ute :tummenupp

Fast hur vet du att handtagsvärme är så gött när du inte har det själv? :arsele :tungan :skämtar
346XPG har värme, G = Generator :)

Vi har två 346xpg NE (New edition = 50 cc istället för 45 bla), och en Jonsered 2147.
2147an är samma som 346an fast gamla modellen, alltså 45 cc. Jonsereds nuvarande modell heter som är samma som 346 heter 2153.

Anledningen till att Jonsered bytte namn på sågen när den uppdaterades men inte Hva är att Hva ansåg att 346 är ett så såpass inarbetat namn att de inte "vågade" byta. 346an kommer bara säljas under 2010 för att 2011 ersättas av den nya 550.

:Barasåattnivet

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Stämmer bra. Men vi har bara inte en motorsåg. Vi har 6 st ;) varav 4 med handtagsvärme :)

Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Stämmer bra. Men vi har bara inte en motorsåg. Vi har 6 st ;) varav 4 med handtagsvärme :)

Vad har ni då? :banana

Själv har vi bara fyra :(

Edit: Fattade inte förens nu att det var du som skrev igen :glömdet
Vi har handtagsvärme i alla våra :tuttar

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...