Motorvärmaruttagslock till en Volvo V70

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ok, jag vet att det är en bilfråga men det är ändå rätt motorintresserade människor här (även om jag frågar om en Volvo).

Luckan till motorvärmatuttaget på min V70 har gett upp. Det är "Volvo original" som jag tror är en variant av Calix. Var kan man hitta någon som kan byta den som inte är en Volvoverkstad för de är helt inkörda på någon form av processtänk som typ funkar när man skall byta avgassystem eller installera ny motorvärmare men att byta ett sånt lock verkar de tycka är svinjobbigt.

Så fråga 1, finns det något ställe som gör detta smidigt bara rakt av. Mekonomen verkar ha slutat med Calix och jag vet inte om deras vanliga lock passar för det är lite nersänkt uttag på Volvon.
fråga 2 om inte 1 funkar, vad är det för lock som passar som man kan köra löst och kanske gå till lokala bysmeden som löser det på en pisskvart.

Ja det går antagligen att göra själv men jag har inte tid just nu och inget bra ställe eftersom det är vinter.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok, jag vet att det är en bilfråga men det är ändå rätt motorintresserade människor här (även om jag frågar om en Volvo).

Luckan till motorvärmatuttaget på min V70 har gett upp. Det är "Volvo original" som jag tror är en variant av Calix. Var kan man hitta någon som kan byta den som inte är en Volvoverkstad för de är helt inkörda på någon form av processtänk som typ funkar när man skall byta avgassystem eller installera ny motorvärmare men att byta ett sånt lock verkar de tycka är svinjobbigt.

Så fråga 1, finns det något ställe som gör detta smidigt bara rakt av. Mekonomen verkar ha slutat med Calix och jag vet inte om deras vanliga lock passar för det är lite nersänkt uttag på Volvon.
fråga 2 om inte 1 funkar, vad är det för lock som passar som man kan köra löst och kanske gå till lokala bysmeden som löser det på en pisskvart.

Ja det går antagligen att göra själv men jag har inte tid just nu och inget bra ställe eftersom det är vinter.
Lägg ut på forumet "Jagrullar" så de fixat , är volvoforum
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är den så gammal att den har det runda locket? Undrar om den ens finns som reservdel längre..... På den är inte locket reservdel heller (finns en på Tradera till Ford - passar kabellängden så köp o byt hela)
Är det den nyare modellen så är jag inte 100% säker, men finns verkligen locket som reservdel? Borde i så fall vara enkelt att byta själv.
Vilken verkstad som helst kan fixa detta, borde vara svinenkelt (men kanske så enkelt att en större verkstad inte ser någon förtjänst i jobbet)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lägg ut på forumet "Jagrullar" så de fixat , är volvoforum
Ja, jo, det är enkelt men då måste jag kolla ett forum till :) *lat*

Det är nya lite avlånga
Och ja, det är nog typ enkelt att byta själv. Lossa kabelhärvan på insidan av frmaskärmen, tryck ut och så men jag har inget garage (som jag kan ha bilen i) och då blir det meckigare. Men kanske mindre meckigt än att få en verkstad att fixa en skitgrej ändå....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja, jo, det är enkelt men då måste jag kolla ett forum till :) *lat*

Det är nya lite avlånga
Och ja, det är nog typ enkelt att byta själv. Lossa kabelhärvan på insidan av frmaskärmen, tryck ut och så men jag har inget garage (som jag kan ha bilen i) och då blir det meckigare. Men kanske mindre meckigt än att få en verkstad att fixa en skitgrej ändå....
Du får va smart åka till nått volvoställe o glida lite utanför verkstan efter du kollat på bilar , du får hora lite med en kasse öl när du fått ögonkontakt

Problem sålved
 
  • Haha
Reaktioner: RN
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Locket är inget man byter löst utan man byter den kabeln. Om jag kommer ihåg korriktigt går den till en Y-split som delar upp mellan motorvärmare och uttaget för kupévärmare.

Volvo brukar vara bra med att hålla reservdelar till sina äldre modeller så det är säkert inget problem att handla denna kabel som frontuttaget med lock sitter på. Borde sitta en stor mutter av plast på insidan av stötfångarhöljet = koppla loss sladden från Y-spliten först och skruva sedan loss frontuttaget med strömsladden och håll emot plastmuttern för hand eller lämpligt verktyg.

En gammal historia som jag har för mig att jag fick bekräftad om dess äkthet back in the days.

Kunden kom in till verkstan och förklara att säkringen gick hela tiden när han koppla in motorvärmaren som han installerat själv. Kundmottagaren klia sig lite i skallen och rådfråga en mekaniker.

-Säkring? Det finns ingen säkring för motorvärmaruttaget.
-Nej alltså, det är proppen i huset som går så fort jag kopplar in motorvärmaren.

Efter att ha hissat upp bilen konstaterades det att kunden strajjpat fast kabeln i höger drivaxel.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kunden kom in till verkstan och förklara att säkringen gick hela tiden när han koppla in motorvärmaren som han installerat själv. Kundmottagaren klia sig lite i skallen och rådfråga en mekaniker.

-Säkring? Det finns ingen säkring för motorvärmaruttaget.
-Nej alltså, det är proppen i huset som går så fort jag kopplar in motorvärmaren.

Efter att ha hissat upp bilen konstaterades det att kunden strajjpat fast kabeln i höger drivaxel.

På den gamla goda tiden, innan jordfelsbrytare och skit hade jag en bil med en vanlig gummikabel hängandes ut från huvspringan, då det hade varit flera olika generationer Kalix/Defa i bilen sedan tidigare, så allt var indraget i en vanlig kulodosa på innerskärmen och ihopskarvat med sockerbit.

Nåväl, jag lånade ut detta praktexemplar till bil och personen som lånade den hittade inte det fantastiskt fiffiga stället att kila fast stickproppen på när man körde, så den personen matade in kabeln i huvspringan tills bara stickproppen stack ut.

Well, bilen återlämnades och kopplades in i motorvärmaren, och sedan gick jag ut och skulle hämta något och hela biljäveln var strömförande.

Kabeln hade legat och tuggats av fläkten/remskivan precis lagom för att skala isoleringen, och när man drog ut sladden igen hamnade den ytan i huvspringan.

En positiv effekt var att det blev omöjligt att glömma att dra ur sladden IAF, man vaknade till när man tog i handtaget.... (jag bytte kabel efter första påminnelsen)
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top