Motstånd till blinkers

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Har lite funderingar kring blinkersmotstånd. Köpte en fz1 med miniblinkers som blinkade för snabbt (för svagt motstånd). Killen jag köpte hojen av hade motstånd och sa att dom bara var att montera i en (han underströk en) blinkers kabel så var problemet löst. Nu har jag monterat som han sa, men kan inte testa då jag har hela frontlyktan med blinkers och motstånd hemma, och hojen står i ett garage alldeles för långt här ifrån. Vill liksom inte behöva stå där och meka.

Saken är den att när jag tänker efter så känns det ju som man behöver sätta motstånd på varje krets (höger och vänster) vilket jag inte gjort, skall jag montera även för vänster?

sync

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
2005, Yamaha, R1
Från motståndet går det ut två kablar (se bild nedan). Dessa skall du sätta fast på de två kablar som går till blinkers lampan.. alltså röd kabel från motståndet till kabel 1 på blinkers och svart kabel från motståndet till kabel 2 på blinkers (spelar ingen roll ifall du vänder på röd och svart, bara du INTE sätter både röd och svart till samma blinkerskabel)

(Tips: motstånden kan bli varma som satan, så skruva inte fast dom i en plastkåpa eller liknande..)

Motstånd:
(http://www.bikersneed.se/TA/leds/07-H505R.jpg)

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Hoj
2010 Buell XB12SX
42-140

Du har inte tänkt på att skippa motstånden och använda ett lastoberonde relä. själv använder jag biltemas för 40 spänn 42-140. funkar utmärkt! tre stift istället för 2, men dra en liten kabel från (-) stiftet till jord. koppla sedan dina 2 kablar till varsitt av de kvarvarande stiften. Funkar det inte! byt plats på kablarna. stiften är märkta 49a och 49b om jag mins rätt!

jo just det! det kan vara så att det blir backspänning från indikator lampan! Jag behövde inte göra något åt det själv men om det blir så kanske man kan peta dit en ledlampa istället eller dioder så att ström bara kan gå till lampan och inte tillbaka. lite bökigt! men för 40:- så är det värt att prova för att slippa varma motstånd!:yoparty

Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Du har inte tänkt på att skippa motstånden och använda ett lastoberonde relä. själv använder jag biltemas för 40 spänn 42-140. funkar utmärkt! tre stift istället för 2, men dra en liten kabel från (-) stiftet till jord. koppla sedan dina 2 kablar till varsitt av de kvarvarande stiften. Funkar det inte! byt plats på kablarna. stiften är märkta 49a och 49b om jag mins rätt!

jo just det! det kan vara så att det blir backspänning från indikator lampan! Jag behövde inte göra något åt det själv men om det blir så kanske man kan peta dit en ledlampa istället eller dioder så att ström bara kan gå till lampan och inte tillbaka. lite bökigt! men för 40:- så är det värt att prova för att slippa varma motstånd!:yoparty

Okaj, så det behövs bara på en lampa då. Men jord, var hittar jag det? samma som minuspolen på batteriet?

...och om det blir bakspänning, skall jag slita ut dioden på indikator lampan då? Blir inte det lite mekigt, öppna instrumenthuset och grejer?

Last edited:

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Hoj
2010 Buell XB12SX
Okaj, så det behövs bara på en lampa då. Men jord, var hittar jag det? samma som minuspolen på batteriet?

...och om det blir bakspänning, skall jag slita ut dioden på indikator lampan då? Blir inte det lite mekigt, öppna instrumenthuset och grejer?

Nä då behövs inga motstånd alls! motstånden behövs endast för att ditt befintliga blinkers relä är konstruerat så att det måste ha en föreskriven last för att blinka i rätt takt. exempelvis 23W, om man inte lastar det med en lampa på motsvarande effekt så blinkar det fortare. ett last oberonde relä blinkar i samma takt oberonde av last. angånde backspänningen så tror jag faktiskt att det finns ersättnings "diod/led lampor" istället för din vanliga indikatorlampa som löser det problemet om det uppstår, vilket jag inte tror att det kommer att göra. Japp jord= minus!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år