Mottryckskompensation vid borttagning av kat

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varför behåller du inte bara originalsystemet om du vill ha "lite motjuck i systemet"?
- För att jag hoppas på mer effekt, skönare ljud och snyggare system än det trista originalet.
(som väl är den vanligaste anledningen till att byta avgassystem, gissar jag)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
- För att jag hoppas på mer effekt, skönare ljud och snyggare system än det trista originalet.
(som väl är den vanligaste anledningen till att byta avgassystem, gissar jag)
Om det är samma mottryck kommer det inte bli någon skillnad i effekt.

Men det här med "mottryck" är ju ett väldigt vagt begrepp.

Handlar det om flödesmotstånd eller resonanser (stående vågor)?

Min tolkning av ett avgasrörs "mottryck" är att det är summan av flödesmotståndet och samtliga resonanser över motorns hela varvtalsområde. Men det betyder också att ett avgasrör med en annan utformning inte kan ha samma mottryck. Däremot skulle det kunna ha samma flödesmotstånd. Men jag tror inte att det är önskvärt att ha samma flödesmotstånd som original avgasrör, med tanke på att det hämmar gasväxlingen vid höga massflöden, dvs vid hög effekt.

Ett avgasrör med en annan utformning kommer ha resonanser vid andra varvtal än original avgassystem. Även om flödesmotståndet är samma, kommer gasväxlingen påverkas, vilket betyder att bränsle/luftblandningen kommer förändras genom varvtalsområdet.

Att byta till ett eftermarknadssystem kommer alltid påverka gasväxlingen på något vis. Förmodligen kommer flödesmotståndet minska, vilket kommer gynna gasväxlingen vid hög effekt. Och förmodligen kommer resonanserna i avgasröret (stående tryckvågor) få högre amplitud. Det får följden att gynna gasväxlingen vid vissa varvtal, men samtidigt hämma gasväxlingen vid andra varvtal, jämfört med original. Det sista kompenseras förhoppningsvis av ett lägre flödesmotstånd.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om det är samma mottryck kommer det inte bli någon skillnad i effekt.

Men det här med "mottryck" är ju ett väldigt vagt begrepp.

Handlar det om flödesmotstånd eller resonanser (stående vågor)?

Min tolkning av ett avgasrörs "mottryck" är att det är summan av flödesmotståndet och samtliga resonanser över motorns hela varvtalsområde. Men det betyder också att ett avgasrör med en annan utformning inte kan ha samma mottryck. Däremot skulle det kunna ha samma flödesmotstånd. Men jag tror inte att det är önskvärt att ha samma flödesmotstånd som original avgasrör, med tanke på att det hämmar gasväxlingen vid höga massflöden, dvs vid hög effekt.

Ett avgasrör med en annan utformning kommer ha resonanser vid andra varvtal än original avgassystem. Även om flödesmotståndet är samma, kommer gasväxlingen påverkas, vilket betyder att bränsle/luftblandningen kommer förändras genom varvtalsområdet.

Att byta till ett eftermarknadssystem kommer alltid påverka gasväxlingen på något vis. Förmodligen kommer flödesmotståndet minska, vilket kommer gynna gasväxlingen vid hög effekt. Och förmodligen kommer resonanserna i avgasröret (stående tryckvågor) få högre amplitud. Det får följden att gynna gasväxlingen vid vissa varvtal, men samtidigt hämma gasväxlingen vid andra varvtal, jämfört med original. Det sista kompenseras förhoppningsvis av ett lägre flödesmotstånd.
- Tackar. Vi får se vad det här öppnare systemet ger för resultat med sin lilla extra ljuddämpare/mottrycksflaskhals.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
- Tackar. Vi får se vad det här öppnare systemet ger för resultat med sin lilla extra ljuddämpare/mottrycksflaskhals.
Kommer du att köra i bänk före och efter? Jag tror många är intresserade av resultated då dessa nya tillverkare inte har någon historik bakom sina angivna effekter.
MCN m fl kommer väl att bänka någon kan jag tro.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kommer du att köra i bänk före och efter? Jag tror många är intresserade av resultated då dessa nya tillverkare inte har någon historik bakom sina angivna effekter.
MCN m fl kommer väl att bänka någon kan jag tro.
- Jag skulle verkligen vilja bänka hojen med öppnare intag, utblås och nytt drivpaket. Får se när/om det kan bli av. Det är så jädrans långt till närmsta dynobänk bara : (
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top