MP3 på hojen

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Hej alla! :)
Jag heter Richard och är Designstudent vid designhögskolan i umeå. Jag skaffade mc lappen i höstas och har varit mc biten ett bra tag nu. Jag tyckte det vore kul att göra ett examensarbete som på något vis kopplar till mitt mc intresse. Efter att ha funderat ett tag tänkte jag kanske utveckla något typ av mp3 system för motorcyklar. Men jag är fortfarande öppen för nästan vadsomhelst. Har ni några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt så vore det kul att höra. :va

Gällande musik då. Jag har sett att där finns en hel del olika typer av system med högtalare och förstärkare, men även integrerade lurar i hjälmar osv. Det verkar som där finns ett behov för såna här produkter. Under långfärder på motorvägar kan man säkert tröttna på bruset, som inte heller är speciellt nyttigt för öronen kan tänkas.

Har du som läser detta några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt ?

Vad tycker du om musik och mc tillsammans?

Lyssnar du på musik då du kör hoj? Varför/varför inte?

Vilket system använder du om du har något?

Övriga tankar?

Det vore kul att få feedback genom det här forumet. Och även tillåtelse att använda kommentarer i redovisningen av mitt examensarbete. Anonymt givetvis.

Brage

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
-07 Honda cb600 fa
kanske nån sån grej som kan få saker att bli som en högtalare finns ju en grej man kan sätta på en glasskiva så det blir en högtalare kanske kan funka på en hjälm också, kan ju va rätt knepigt att få på sig hörlurar i vissa hjälmar. sen kanske man skulle kunna fixa någon sjyst knapp satts för styret som på bilar, med vattentät ipod dockningstation som desutom går på hojens batteri och streamar ljudet till hjälmen, sen blir det ju bra om det funkar till mobil gps mfl via blåtand. an pryl som fixar allt. sådär lite ideer från mig

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
KOSS plug i öronen.
Dem dämpar isolerar bort vindbruset så bra att man inte behöver ha på tokhög musik för att höra när man åker i lite bekvämare tempo.

Bara koppla lurarna till headsetet på telefonen och pilla in mikrofonen vid hakskyddet så kan man svara i telefonen under färd också :)

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
En mc förare som fipplar med en Ipod medans han kör, det låter för mig som ni har missförstått idén med mc åkning, visst dyker det upp stunder där man kör på en tråkig väg men då har man oftast haft dålig planering.

Som transportmedel väljer jag alltid bilen om man inte vill imponera på en brud som bor 20mil ifrån och vilket har hänt även mig men då tänker man på en varm bulle hela vägen om ni förstår vad jag menar:tuttar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är generellt emot musik på hojen, det avskärmar andra trafikljud som kan vara avgörande att höra, ÅAS så har dom flesta så jävla högljudda avgassystem så dom bara hör sin egen hoj, så...

Om du ska bygga något så måste det innehålla adaptiv volymkontroll, exvis med en mic i hjälmen som mäter omgivande buller (vindbrus) och justerar volymen efter det, det saknade jag när jag körde med lurar i hjälmen.

Fast jag tror mera på att fixa någon "multimedia-blåtandshub" med GPS, Telefon, Musik, komradio, intercom till passagerare osv i ett smutt paket på hojen, det finns redan men tanken är väl att du ska designa en enhet, inte uppfinna den?

Eller någon form av "Easybracket" monteringssystem för väskor till sporthojar, det finns till glidare, något som inte syns alls förän man monterar väskorna som gör att man kan montera på väskor skitsnabbt, gärna strömlinjeformade väskor i hårt material.

När du ändå rotar runt där på skolan, kan du inte se om du hittar bilderna på Saab motorcykeln som någon tidigare student gjorde?
(jag har tappat bort dom, dom låg ute på skolans hemsida för länge sedan)
Sen skulle det inte skada om du fixade så jag fick lite tid på skolans 3d skrivare :hihi

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Ingen
Använder Philips "in ear hörlurar" har köpt massor med olika hörlurar men dessa är dom enda som funkar för mig när jag drar på mig hjälmen. Andra modeller jag har testat hamnar fel då dom lossnar när jag drar på mig hjälmen.

Ett bra tillbehör för ipod hade ju inte varit fel. Typ en docknings station länkat till en knapp där man enkelt kan styra enheten. Kör nästan alltid med musik i örat, hojen låter så pass mycket att man inte hör omgivande trafikljud endå..

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Precis som det står i ovan:) Hojen, vindbrus och hjälmens isolering gör så jag hör inte ett fnatt endå. Kör ALLTID med musik.

In ear är de enda som fungerar och ger bra ljud. Blåtand mellan mp3 och lurar är bara onödigt fix enligt min mening: sämre ljudkvalite, hackar ibland och slukar ström.

Det som saknas är en simpel fjärrkontroll för att byta låt, pause/play och volym. Som kan monteras på styre med snabbfäste tex. Kanske helt enkelt en speciell mp3 spelare med extra stora knappar och fäste för styre för att lösa detta. Dock med en modern design och bra ljud. Inte ipod ljud utan mer sony walkman med deras tunga bas:yoparty:yoparty

Bra musik i hjälmen förgyller bara:)

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hej alla! :)
Jag heter Richard och är Designstudent vid designhögskolan i umeå. Jag skaffade mc lappen i höstas och har varit mc biten ett bra tag nu. Jag tyckte det vore kul att göra ett examensarbete som på något vis kopplar till mitt mc intresse. Efter att ha funderat ett tag tänkte jag kanske utveckla något typ av mp3 system för motorcyklar. Men jag är fortfarande öppen för nästan vadsomhelst. Har ni några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt så vore det kul att höra. :va

Gällande musik då. Jag har sett att där finns en hel del olika typer av system med högtalare och förstärkare, men även integrerade lurar i hjälmar osv. Det verkar som där finns ett behov för såna här produkter. Under långfärder på motorvägar kan man säkert tröttna på bruset, som inte heller är speciellt nyttigt för öronen kan tänkas.

Har du som läser detta några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt ?

Vad tycker du om musik och mc tillsammans?

Lyssnar du på musik då du kör hoj? Varför/varför inte?

Vilket system använder du om du har något?

Övriga tankar?

Det vore kul att få feedback genom det här forumet. Och även tillåtelse att använda kommentarer i redovisningen av mitt examensarbete. Anonymt givetvis.

jag kan inte tänka mig att köra någon längre sträcka utan musik.
för mig ger det ett stort mervärde förutom hörselskydds biten.
jag använder mig av sony ericsson telefon med ett blåtands headset och speciella pluggar som man sätter på ericssonhögtalarna som är gjutna efter mina öron
fungerar ok.
Jag har testat alltifrån specialbyggen till mikrofoner som tar upp ljudet via strupen osv till vanlig telefon. så jag har en del erfarenhet av att bli besviken på utrustning som av något skäl inte fungerar.

mina krav/önskemål.
funktionalitet:
1) Hörselskydd
2) Musik
3) Tal för telefon
4) Tal hjälm-hjälm (om man har 2 eller fler)
5) Tal hoj - hoj (gärna så man kan para flera enheter mot varandra)
6) uppspelning GPS/tredjeparts utrustning

Det jag kommit fram till fungerar är:
Mikrofon med störningsfilter riktad rakt mot munnen rakt framifrån i hjälmen = bra ljud och lite störningar
Ljud i öronpluggar = skyddar hörseln och ger superb återgivning av ljudet.
helt sjukt så bra det fungerar.
Dock vet jag inte hur sådant påverkar om man kraschar.
tror det vore bra om alltihop var trådlöst och fungerade med blåtand eller både blåtand och zigbee. blåtand är standard idag att hantera headset till telefon mm så det är nog inte fel. men zigbee är strömsnålare osv..
Det vore bra om enheten fungerade som ett blåtandsheadset mot telefonen, och sedan hade mikrofonen och hörlurarna separat.
Givetvis i stereo och givetvis standardpluggar så man kan välja öronsnäcka och hörlurar själv, ingen inlåsning till specifik produkt tack.
en styrenhet eller gärna två olika typer, en mjuk och en hård, den hårda så man kan sätta den på tex styret. och den mjuka på handryggen/armen eller liknande.
god räckvidd (500 m eller mer) hjälm/hjälm vid fri sikt.
knapp för hjälm/hjälm - MC/MC snack.
knapp för att svara i telefon
knapp för höja/sänka ljudet
knapp för att välja enhet i hörlurarna eller om man vill ha alla samtidigt eller vilka man vill ha samtidigt.
gärna några knappar man kan programmera själv. för tex byta låt, pausa musiken, vilken hoj man vill prata med osv..

vad skulle jag betala för en sådan enhet 5000 kr.
vad tror jag folk i allmänhet skulle vara villiga att betala ? ca 2000 - 2500.

Vad jag absolut INTE vill ha är höga jävla pip som skall förklara att nu höjer eller sänker systemet själv ljudet som kompensation på ljudet utanför.
totalt störande och irriterande.

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
kanske nån sån grej som kan få saker att bli som en högtalare finns ju en grej man kan sätta på en glasskiva så det blir en högtalare kanske kan funka på en hjälm också, kan ju va rätt knepigt att få på sig hörlurar i vissa hjälmar. sen kanske man skulle kunna fixa någon sjyst knapp satts för styret som på bilar, med vattentät ipod dockningstation som desutom går på hojens batteri och streamar ljudet till hjälmen, sen blir det ju bra om det funkar till mobil gps mfl via blåtand. an pryl som fixar allt. sådär lite ideer från mig

Tack Brage! Trådlös stream är en viktig detalj det tror jag också. Och något som inte behöver laddas och monteras av och på osv.

KOSS plug i öronen.
Dem dämpar isolerar bort vindbruset så bra att man inte behöver ha på tokhög musik för att höra när man åker i lite bekvämare tempo.

Bara koppla lurarna till headsetet på telefonen och pilla in mikrofonen vid hakskyddet så kan man svara i telefonen under färd också :)

Ja det där med adaptiv volymkontroll är en sjysst grej. Kanske även att man kan "blanda in" motorljud mer eller mindre.

En mc förare som fipplar med en Ipod medans han kör, det låter för mig som ni har missförstått idén med mc åkning, visst dyker det upp stunder där man kör på en tråkig väg men då har man oftast haft dålig planering.

Som transportmedel väljer jag alltid bilen om man inte vill imponera på en brud som bor 20mil ifrån och vilket har hänt även mig men då tänker man på en varm bulle hela vägen om ni förstår vad jag menar:tuttar

Hehe =)

Last edited:

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Jag är generellt emot musik på hojen, det avskärmar andra trafikljud som kan vara avgörande att höra, ÅAS så har dom flesta så jävla högljudda avgassystem så dom bara hör sin egen hoj, så...

Om du ska bygga något så måste det innehålla adaptiv volymkontroll, exvis med en mic i hjälmen som mäter omgivande buller (vindbrus) och justerar volymen efter det, det saknade jag när jag körde med lurar i hjälmen.

Fast jag tror mera på att fixa någon "multimedia-blåtandshub" med GPS, Telefon, Musik, komradio, intercom till passagerare osv i ett smutt paket på hojen, det finns redan men tanken är väl att du ska designa en enhet, inte uppfinna den?

Eller någon form av "Easybracket" monteringssystem för väskor till sporthojar, det finns till glidare, något som inte syns alls förän man monterar väskorna som gör att man kan montera på väskor skitsnabbt, gärna strömlinjeformade väskor i hårt material.

När du ändå rotar runt där på skolan, kan du inte se om du hittar bilderna på Saab motorcykeln som någon tidigare student gjorde?
(jag har tappat bort dom, dom låg ute på skolans hemsida för länge sedan)
Sen skulle det inte skada om du fixade så jag fick lite tid på skolans 3d skrivare :hihi

Precis som du säger så är det just en enhet jag funderar på att utveckla. Användarvänligt och smart system. Inte uppfinna hjulet på nytt. Jag tänkte på det där med att höra andra ljud i trafiken och det finns ju massa tekniker för att skräma ut frekvenser och typer av ljud. Man får ju se till att lösa det så det är något som tillför utan att ta bort något annat. Det går nog lösa :)

Förvaring på sporthojjar alltså? Hmmm intressant...

Haha 3d printern skulle jag själv vilja pilla på =) Tyvärr har man inte tillträde om man inte pluggar på masternivå :rolleyes: Beskriv saab hojen, jag vet inte riktigt vilken du menar

Precis som det står i ovan:) Hojen, vindbrus och hjälmens isolering gör så jag hör inte ett fnatt endå. Kör ALLTID med musik.

In ear är de enda som fungerar och ger bra ljud. Blåtand mellan mp3 och lurar är bara onödigt fix enligt min mening: sämre ljudkvalite, hackar ibland och slukar ström.

Det som saknas är en simpel fjärrkontroll för att byta låt, pause/play och volym. Som kan monteras på styre med snabbfäste tex. Kanske helt enkelt en speciell mp3 spelare med extra stora knappar och fäste för styre för att lösa detta. Dock med en modern design och bra ljud. Inte ipod ljud utan mer sony walkman med deras tunga bas:yoparty:yoparty

Bra musik i hjälmen förgyller bara:)

Allright! Det var tanken på en användarvänlig fjärrkontroll på styret som fick mig att tänka på hela skiten från början. Ett smart system är också intressant. Bra feedback!

jag kan inte tänka mig att köra någon längre sträcka utan musik.
för mig ger det ett stort mervärde förutom hörselskydds biten.
jag använder mig av sony ericsson telefon med ett blåtands headset och speciella pluggar som man sätter på ericssonhögtalarna som är gjutna efter mina öron
fungerar ok.
Jag har testat alltifrån specialbyggen till mikrofoner som tar upp ljudet via strupen osv till vanlig telefon. så jag har en del erfarenhet av att bli besviken på utrustning som av något skäl inte fungerar.

mina krav/önskemål.
funktionalitet:
1) Hörselskydd
2) Musik
3) Tal för telefon

Det jag kommit fram till fungerar är:
Mikrofon med störningsfilter riktad rakt mot munnen rakt framifrån i hjälmen = bra ljud och lite störningar
Ljud i öronpluggar = skyddar hörseln och ger superb återgivning av ljudet.
helt sjukt så bra det fungerar.
Dock vet jag inte hur sådant påverkar om man kraschar.
tror det vore bra om alltihop var trådlöst och fungerade med blåtand eller både blåtand och zigbee. blåtand är standard idag att hantera headset till telefon mm så det är nog inte fel. men zigbee är strömsnålare osv..
Det vore bra om enheten fungerade som ett blåtandsheadset mot telefonen, och sedan hade mikrofonen och hörlurarna separat.
Givetvis i stereo och givetvis standardpluggar så man kan välja öronsnäcka och hörlurar själv, ingen inlåsning till specifik produkt tack.
en styrenhet eller gärna två olika typer, en mjuk och en hård, den hårda så man kan sätta den på tex styret. och den mjuka på handryggen/armen eller liknande.
god räckvidd (500 m eller mer) hjälm/hjälm vid fri sikt.
knapp för hjälm/hjälm - MC/MC snack.
knapp för att svara i telefon
knapp för höja/sänka ljudet
knapp för att välja enhet i hörlurarna eller om man vill ha alla samtidigt eller vilka man vill ha samtidigt.
gärna några knappar man kan programmera själv. för tex byta låt, pausa musiken, vilken hoj man vill prata med osv..

vad skulle jag betala för en sådan enhet 5000 kr.
vad tror jag folk i allmänhet skulle vara villiga att betala ? ca 2000 - 2500.

Vad jag absolut INTE vill ha är höga jävla pip som skall förklara att nu höjer eller sänker systemet själv ljudet som kompensation på ljudet utanför.
totalt störande och irriterande.

Wow! Grymt. Det blir mer och mer intressant det här ju mer jag tänker på det. Tack

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är skeptisk till musik i öronen på hojen. Jag tror att det kan vara farligt på samma sätt som att jag kör klart snabbare med BÅDE whisper kit och pluggar.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
En skärm med en knapp på varje sida stora nog att använda med handskar.
Till höger play/pause/next/search, till vänster radio/mp3/tel eller annan bluetooth anknytning. Antar att ett snabbt tryck är ändra medans ett längre är funktion. En meny knapp som är lite ovanför skärmen, eftersom man inte ska pilla med den när man kör. Volymen på ett vridreglage "a la gasrulle" på sidan bakom playpause. Allt ska lösas så man fixar det med gashanden... för man ska ju inte sitta och gasa iväg. Självklart trådlöst kanske röststyrning om man har mic... vad man vill säga antar jag att man får ställa in själv kan ju vara lite jobbigt om man kör samtidgt som comradio.

Eller vad sägs om den ser ut som en liten bombox bara med vridreglage det vore fett!

Upplyst skärm så man ser den i mörker. Samma trafikrapporteringsfunktion som finns i bilar att det bryter för väginfo. Kanske ska man bara kunna ändra funktioner i max 30 km/h eller ngt sånt. Vattentät! Stötsäker! helst inte bara att riva av utan den ska sitta fast hyffsat så att inte klåpare snor den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
mina krav/önskemål.
funktionalitet:
1) Hörselskydd
2) Musik
3) Tal för telefon

Jag tycker man ska modulbygga så mycket som möjligt och hålla sig så teknikneutral som möjligt.

Så man inte bygger fast sig vid att använda en MP3 spelare, en GPS, en telefon OSV, och där är ju blåtand bra, men kommunikation Hoj/Hoj måste man ju ha en riktig radio (kostar 259:) om man inte vill ligga löjligt nära alla man ska prata med.

Och ska man ha styrning av MP3 spelaren i enheten krävs ju att den trådansluts till centralenheten.

Jag tänker mig en enhet som kan monteras med sugpropp/fäste i tanklocket, som håller valfri GPS och har (stora) rattar/knappar för övriga funktioner, för alla vet ju att motorcyklister föredrar stora rattar!

Alternativet vore ju en helt egen PDA liknande grej som man kan ansluta en GPS-puck till (kostar från 300:) och sedan köra GPS programvara på.
Då kan man ha MP3 uppspelningen inbyggd i den, ansluta valfri telefon med Blåtand, valfri kommunikationsradio med sladd (om man inte bygger in en sån med) och sedan ha blåtandshjälmheadsets.

Då kan man ju ha både pekskärm och rejäla rattar för navigering av PDA'n.

Radion behöver man ju inte ratta på sedan rätt kanal är inställd,

Fast egentligen är det ju köra motorcykel man vill göra, multimediat kan man lämna hemma...

Touringåkarna har säkert större behov/fler idéer på temat.

Last edited:

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Bilsom + The Plugg

Tar man ett par bilsom och kapar dom i skarven så passar dom jättebra på ett par "plug"lurar.
Dom sitter tokbra i örat och hamnar aldrig snett som orginalet.

Bifogat

• bilsom656nstmedium.jpg
    bilsom656nstmedium.jpg
    11.3 KB · Visningar: 991
  • Koss_The_Plug.jpg
    Koss_The_Plug.jpg
    2.2 KB · Visningar: 983

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
Tar man ett par bilsom och kapar dom i skarven så passar dom jättebra på ett par "plug"lurar.
Dom sitter tokbra i örat och hamnar aldrig snett som orginalet.

jag försökte få in en sån där plugg en gång, det gick inte... gjorde bara ont, verkar vara gjorda för stora öron eller nåt.
annars skulle jag med vilja ha nån bra grej som funkade som hörselskydd och hörlur.

koss the plug dämpar inget oljud, har testat dem på jobbet...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag skulle gärna se en styrenhet på vänsterhandtaget i stil med blinkersreglaget ungefär, där man byter låt med att vippa åt vänster eller höger. Mittknappen används för att växla funktionen för vippen, t ex då volym, byta låt, mapp eller liknande. När man inte rört den på några sekunder återgår den till att justera volymen.

För display räcker en enkel LCD som visar värde för volym och vilken funktion som just nu är aktiverad på vippbrytaren.

Överföring från basenhet till lurar via FM-radio, det gör det enkelt att komplettera med en vanlig fickradio för att passagerare ska kunna lyssna också. Med den lösningen har man också möjlighet att både fastmontera lurar i hjälmen och lyssna med en transistorradio när man stannar nånstans och hånglar upp honor på picknickfiltar.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
Jag använder ericssons mobilpluggar som följer med varje ericssonlur. Dessa har jag kört med i flera år. Fungerar ypperligt som både hörselskydd och musiklur.

Jag använder bara lurarna då jag har en Nokia mobil. Till denna Nokia följer en så kallad "joystick" med. Det är alltså myggan till handsfreen som är både mic och kontroll till mp3:n. På myggan kan man höja/sänka volym, byta låtar, pausa, stoppa och starta mp3. Det fina är att jag sätter myggan på "dragkedjeflärpen" till skinnstället så den hamnar precis under hakan.

Går hur lätt som helst att byta låtar med handskar.

Lycka till med examensarbetet! :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...