Köpte mej en MT 01 i våras och har hunnit med ca 700 mil bla en 300 mil semester resa upp till norge.. Tung när man står stilla men minsta rull och den känns som en liten moppe,inga problem med att få fotpinnarna att skrapa i backen och endå känna feedback från hojen grymt stabil och bra bromsar..
Men motorn...? Min har nu gått 3000mil och köpte den för att ha nått som höll minst 10000mil..! Men känns inte som det kommer hända rasslar och skrapar lite överallt.. Ska sägas att det inte varvas mer än max 4000 när är ute och kör heller.. Man trodde ju att yamaha gjorde bättre v tvimmar än HD men man börjar ju undra...
Tar för övrigt i mot tips på felet i motorn.. sitter på vänstra sidan.!!
Vad är det som rasslar och skrapar då?
Jag skulle nog ta allt ovan med en nypa salt. Motorn är byggd med gamla beprövade metoder med fyrventilstoppar, hydrauliska ventillyftare och stötstänger. Finns typ inget som kan gå sönder i den. Behöver ju knappt service heller mer än att byta olja och filter. Långa serviceintervall dessutom. Det enda rasslande och klonkande jag upplevde var när man lägger i ettan.
Jag körde en hela förra sommaren innan jag tyckte att dikeskörning lät som en cool grej.
Hojen är kanon på alla sätt. Folk säger att det är lite dieselkaraktär och kort register i motorn men då kör dom nog som gamla tanter på höga växlar. Jag tycker det river iväg riktigt bra med hojen och då jämför jag med KTM RC8R:en jag kör idag. Kastar du på ett nytt avgassystem och köper en Stage 2 ECU så blir den riktigt brutal.
Väghållningen är riktigt bra också. stadigt och fint med bra fjädring och grymma bromsar. Skäms inte alls för sig vid inspirerad körning på kurviga vägar. Sen har du en grym sittställning också.
Vad gäller tankvolymen så är den inte jättestor, men samtidigt, drar hojen mellan 0,4 och 0,5 liter per mil vid varierad körning så räcker 15 liter långt... tror att jag nån gång förra sommaren klämde i 11 liter efter att ha kört 26 mil landsväg.
Åk iväg och provkör och bestäm dig sen. Svårt att gå på andras erfarenheter.