Mt-01??

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Är det någon som har en mer uppdaterad syn på Yamahas Mt-01? Jag har läst de lite äldre trådarna där man kastar ganska mycket skit. Men är det någon som har någon faktisk erfarenhet av modellen?
Jag är rätt sugen, den ser fet ut och någon liknade ljudet den avger vid Tors Hammare.
Bara det räcker ju för att köpa.
Finns ju att köpa för mellan 50-70000 nu. Det känns ganska rimligt.
Tacksam för all input.

Mvh The Great Oak.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En brutal hoj!
Jag satt på en sån och polaren satt på en HD V-Rod!
Han var en dubbelt så bra förare som jag var. Vi rejsade från stillastående 10 ggr, jag vann varenda gång utan att anstränga mig, efter 180 km/h så körde han förbi mig vääääldigt sakta.
Detta var nog 5-6 år sedan. Det är den enda erfarenheten och minnet jag har av den hojen.
Jag kan nog komma ihåg att den upplevdes som lite "tung" och "tråkig" när jag körde den. Men den är brutal:yoparty

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja Brutal har jag förställt mig den som. Sen har jag läst att endel tycker att den är tung. Då tänker jag att det måste vara för att dom är för klena för den helt enkelt:va.
Man tyckte ju endel mopeder var tunga liksom, och jäklar vad klen man var då.

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Tung är den. Inget att bara köra i staden med. Går skitfint på 70-90 och motorväg. Bra bromsar. Enormt vrid. Tänk diesel när du kör, dvs varvar inte så mycket utan jobbar med vridet. Bra hoj om man bortser från tyngden. Ordentligt ljud får man om man byter ljuddämpare till typ Acrapovic. Hittar du ett fint ex så bara handla. Som vanligt kollar man service historiken.

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Gixxer 1000 K8
Jag köpte en mt01a för några veckor sedan och har inte ångrat mig en sekund. Gillar den fläskiga stilen och ljudet. Vridet kan man inte heller klaga på, den drar iväg jävligt bra och man tänker inte på att den knappt varvar något, det är nästan bara skönt. Tyngden känns bara av på parkeringen men så fort man får rull på den så känns det inte, man får bara brottas lite med den i svängarna men det är kul!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilken typ av åkning ska du ha hojen till?

Ett sportigare men liknande alternativ kan ju annars vara en Buell, vet dock inte hur det är med reservdelar till de nuförtiden.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag köpte själv en GSX 1400 istället för MT-01.

Fördelar: Brutal V-twin
Underbart ljud
Snygg som få hojar.
Grymt billig försäkring. 3500:- stockholm.

Nackdelar: Rödnålen stannar vid 6000 varv max vrid vid 4500 varv. Tänk dig bilmotor
Tanken är pytteliten 15 liter med reserv.....
Minimal passagerar sadel. Sitter på avgasrören :S
Vikten är i tyngsta laget 270 kilo Våt.

GSX 1400 rödnål vid 9000.
22 liters tank.
3700/år försäkring stockholm
Gigantisk limpa att skjutsa på.
240 kilo Våt

Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Lite av varje antar jag. Åka till jobbet, på tur,semestra, imponera på damerna(och herrarna) osv. Den ser fet ut som fasen. Jag gillar grejen med den stora jävla motorn osv. Den är relativt billig att försäkra också. Egentligen vill jag har en fet jävla mc och inte nödvändigtvis en sportig. Denna verkar ha lite av varje.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag köpte själv en GSX 1400 istället för MT-01.

Fördelar: Brutal V-twin
Underbart ljud
Snygg som få hojar.
Grymt billig försäkring. 3500:- stockholm.

Nackdelar: Rödnålen stannar vid 6000 varv max vrid vid 4500 varv. Tänk dig bilmotor
Tanken är pytteliten 15 liter med reserv.....
Minimal passagerar sadel. Sitter på avgasrören :S
Vikten är i tyngsta laget 270 kilo Våt.

GSX 1400 rödnål vid 9000.
22 liters tank.
3700/år försäkring stockholm
Gigantisk limpa att skjutsa på.
240 kilo Våt

Förvisso, men det är ju en viktig detalj som skiljer dom två åt. Utseendet. :lol. Den ena fet som få, den andra ser ut som en motorcykel. Typ som den jag har:/. Men tack för att du delar med dig av din erfarenhet:Bugar

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Den här videon säger det mesta... Låter som ett gammalt jaktplan från Andra världskriget ! oslagbart

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
jag har sett denna. Den är fet som fasen. Steg 2 trimmad. Jag var på vippen att köpa denna förra säsongen, men jag hade liksom inget körkort än då:hihi Lite väl att köra upp på kanske:)

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hade en sådan och körde 2000mil på. Var grymt nöjd.

Kopplingen har en ungefärlig livslängd på 2000mil sen börjar den få svårt att hantera vridet vid fullt gaspådrag. De brukar inte börja slira men man kan känna en klar skillnad när man testar en annan med fräch koppling speciellt när man gör en fullgasrepa. Den greppar inte direkt kan man säga

Bromsarna är otrolig och hela hojen beter sig som den väger max 220kg. Den känns inte tung i mitt tyckte.

Hade jag fått en önskan så hade det varit att motorn hade varit byggd som i suzukis M1800. MT01 motor struntar i om du har en passagerare på 150kg bakom dig. därimot kommer den få känna sig slagen av många mindre hojar på dragstrip just för att motorkraften mer eller mindre dör på högre varv.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Kompisen köpte en sån för ett tag sedan. Han är nöjd, jag tycker den är jävligt frän :)

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Kul att det mest verkar vara positiva åsikter om modellen. Hoppas jag får sålt den nuvarande så jag kan ta tag i detta. Annars får det väl bli nästa säsong:/ Det hade ju varit fint att köpa till höstpris dock.:)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kolla även Guzzi ..... 1200sport , eller Grison med 8v motorn
surt att det inte finns några å provköra

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja, men tyvärr så är de två likt ovanstående gsx 1400, inte speciellt snygga( enligt mig).

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Hoj
Triumph daytona -00
Köpte mej en MT 01 i våras och har hunnit med ca 700 mil bla en 300 mil semester resa upp till norge.. Tung när man står stilla men minsta rull och den känns som en liten moppe,inga problem med att få fotpinnarna att skrapa i backen och endå känna feedback från hojen grymt stabil och bra bromsar..

Men motorn...? Min har nu gått 3000mil och köpte den för att ha nått som höll minst 10000mil..! Men känns inte som det kommer hända rasslar och skrapar lite överallt.. Ska sägas att det inte varvas mer än max 4000 när är ute och kör heller.. Man trodde ju att yamaha gjorde bättre v tvimmar än HD men man börjar ju undra...

Tar för övrigt i mot tips på felet i motorn.. sitter på vänstra sidan.!!

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
oj fasen. 3000 mil är ju inte speciellt långt. Särskilt inte med tanke på hur lite den varvar. Men det kan ju vara ren otur eller en liten skitgrej.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpte mej en MT 01 i våras och har hunnit med ca 700 mil bla en 300 mil semester resa upp till norge.. Tung när man står stilla men minsta rull och den känns som en liten moppe,inga problem med att få fotpinnarna att skrapa i backen och endå känna feedback från hojen grymt stabil och bra bromsar..

Men motorn...? Min har nu gått 3000mil och köpte den för att ha nått som höll minst 10000mil..! Men känns inte som det kommer hända rasslar och skrapar lite överallt.. Ska sägas att det inte varvas mer än max 4000 när är ute och kör heller.. Man trodde ju att yamaha gjorde bättre v tvimmar än HD men man börjar ju undra...

Tar för övrigt i mot tips på felet i motorn.. sitter på vänstra sidan.!!

Vad är det som rasslar och skrapar då?

Jag skulle nog ta allt ovan med en nypa salt. Motorn är byggd med gamla beprövade metoder med fyrventilstoppar, hydrauliska ventillyftare och stötstänger. Finns typ inget som kan gå sönder i den. Behöver ju knappt service heller mer än att byta olja och filter. Långa serviceintervall dessutom. Det enda rasslande och klonkande jag upplevde var när man lägger i ettan.

Jag körde en hela förra sommaren innan jag tyckte att dikeskörning lät som en cool grej.

Hojen är kanon på alla sätt. Folk säger att det är lite dieselkaraktär och kort register i motorn men då kör dom nog som gamla tanter på höga växlar. Jag tycker det river iväg riktigt bra med hojen och då jämför jag med KTM RC8R:en jag kör idag. Kastar du på ett nytt avgassystem och köper en Stage 2 ECU så blir den riktigt brutal.

Väghållningen är riktigt bra också. stadigt och fint med bra fjädring och grymma bromsar. Skäms inte alls för sig vid inspirerad körning på kurviga vägar. Sen har du en grym sittställning också.

Vad gäller tankvolymen så är den inte jättestor, men samtidigt, drar hojen mellan 0,4 och 0,5 liter per mil vid varierad körning så räcker 15 liter långt... tror att jag nån gång förra sommaren klämde i 11 liter efter att ha kört 26 mil landsväg.

Åk iväg och provkör och bestäm dig sen. Svårt att gå på andras erfarenheter.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Härlig hoj, och förvånansvärt lättsvängd med tanke på den höga vikten. Dock är registret lite för kort för min smak, och speglarna funkar enbart när man står still. Ex'et tyckte för övrigt att den var mysig att åka med på, det vibrerar på rätt friskt även på den lilla passagerarplatsen så att säga :tungan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC