MTX vs DT

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Två vanligt förekommande 125:eek:r som är ganska lika varanda är Honda MTX 125 och Yamaha DT125.

Tänkte att det kunde vara intressant att höra era åsikter om dessa två hojar.

*Vilken är mest lättmekad?
*Vilken har billigast delar?
*Vilken går bäst strypt/ostrypt?
*Vad toppar dessa strypta/ostrypta?
*Vad accar dessa 0-100 km/h på strypa/ostrypta?
*Går någon av dessa att trimma, och isåfall; vilken är lättast att trimma?
*Någon som kan tipsa om en bra faktasida med generell fakta som effekt, maxvarv etc? (förrutom stickyn)
*Vilken har bäst kvalitet?

Jag vet att alla dessa värden skiljer sig mellan olika årsmodeller och exemplar, men det borde gå att ordna ett par generella åsikter och värden.

Började med att titta på stickyn, och kan konstatera att det är lite klent med totaleffekt på DT:n iaf.

Har skapat en liknande tråd här. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80873
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jävla tjat om acceleration och fart! :kocko
Det är svårt att jämföra hojar, när de flesta inte ägt eller provat båda. Jag skulle i denna tråd säga att DT´n är bäst, för att jag äger en. När man har en hoj så är man oftast frälst vid den. Så dessa jämförar trådar är helt, onödiga! :3freak
Skaffa en hoj, kör den och var glad. Man blir oftast inte missnöjd, utan tvärt om. Och när du äger en hoj så är man oftast nöjd med den, om inte så går det i många fall att fixa.

Så, KÖP DT!

/mvh Johan
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
DTn (ypvs) drog alltid MTXen så var det bara.
DTR 125 är givetvis ytterligare något piggare men då har ju Honda sin CRM125 som nog var det värsta som fanns.

Eftersom jag är förhistorisk så var det dessa hojar jag hade som 125or och snabbast var Yamahan helt enkelt.
En annan gamling som jag gillade var Kawa kmx125.

Skulle tro att Yamahan har ett par kusar mer än Hondan.
Det rör sig dessutom om 1 cylindriga vattenkylda 2taktare i båda fallen så det enda som är enklare att skruva med är en motsvarande fast luftkyld.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Poacher skrev:
DTn (ypvs) drog alltid MTXen så var det bara.
DTR 125 är givetvis ytterligare något piggare men då har ju Honda sin CRM125 som nog var det värsta som fanns.

Eftersom jag är förhistorisk så var det dessa hojar jag hade som 125or och snabbast var Yamahan helt enkelt.
En annan gamling som jag gillade var Kawa kmx125.

Skulle tro att Yamahan har ett par kusar mer än Hondan.
Det rör sig dessutom om 1 cylindriga vattenkylda 2taktare i båda fallen så det enda som är enklare att skruva med är en motsvarande fast luftkyld.
Du har så rätt så.. ATAC ventilen är ju värdelös gämfört med YPVSen... men som sagt.. CRM äger ju DTR.. :D säger vi... :rolleyes: och jo.. kmx är en väldigt fet hoj.. snyggaste av dem alla original.
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Tack för alla trevliga och objektiva svar :rolleyes: Om någon t.ex frågade vad dem gillade mest av MT och DT hade jag lätt kunnat ge ett ganska uförligt svar...

Visst är det sant att man blir frälst vid sin hoj, men isådanfall vill jag bli frälst vid den bästa hojen.
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
philsson skrev:
Du har så rätt så.. ATAC ventilen är ju värdelös gämfört med YPVSen... men som sagt.. CRM äger ju DTR.. :D säger vi... :rolleyes: och jo.. kmx är en väldigt fet hoj.. snyggaste av dem alla original.



kmx är inte speciellt snygg, men däremot är kDx jävligt snygg, fast jag [PERSONLIGEN] tycker den ser så liten ut.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
spectre skrev:
kmx är inte speciellt snygg, men däremot är kDx jävligt snygg, fast jag [PERSONLIGEN] tycker den ser så liten ut.
Plus att frambromsen är lika bra som på en gammal tantcykel.
Trådstartare: Köp den hoj du trivs bäst med. Prova båda.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
SolitudE skrev:
Kör först hojen ostrypt och se om du är nöjd.


(Sen slänger du på tyrbo och nåzz..)
WORD!.. trimning och sånt behöver du inte fören du haft hojen 1-2 år och då har du antagligen bytt upp dig.. ska du hålla på trimma så köp en bättre hoj från början.. Va har du kört innan föresten?. moppe!?.. isf så kommer du vara nöjd.
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Hej igen!

Ska kanske köpa mig en DTR imorgon och vill ha lite siffor på 1-100 axxet att sitta och kåta mig lite på :)
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
125kubik skrev:
Hej igen!

Ska kanske köpa mig en DTR imorgon och vill ha lite siffor på 1-100 axxet att sitta och kåta mig lite på :)

22 sekund. Duger det?
En DTR är ingen motorcykel att ligga och pressa i 100 med ändå. 0-70 kanske är väsentligare att veta. Jag kan dock inte tillhandahålla några sådana uppgifter.
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Eftersom det står i FAQ:en att en DTR toppar runt 140 km/h, så bör ju det betyda att man knappast behöver pressa upp i 100 km/h...
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Var och kollade på en DT 125 -88 för ett tag sedan och ägaren sade att den accelererade 0-100 km/h på 6 sekunder enligt instruktionsboken.

Är det sant? :va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top