Multiverktyg?

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Sitter och ska beställa prylar till företaget jag jobbar på (som vi anställda ska få)
Det blir ett mutiverktyg av något slag.
Men ska man satsa på en Gerber eller Letherman?
Vad tror ni?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
IsaE skrev:
Sitter och ska beställa prylar till företaget jag jobbar på (som vi anställda ska få)
Vad tror ni?

Jag har använt, och äger, en av varje. Vad jag gillar med standard Leatherman är att tången är lite spetsigare. Det är nog faktiskt en fråga om tycke och smak. Gerbern går ju dock att fälla ut med en hand och det är ett + i kanten.

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
IsaE skrev:
Vad tror ni?

Håller med Plåtniklas efter att ha testat båda. Bra med en spetsigare tång på Letherman. Bättre enhandshantering med Gerbern. Undrar om jag inte tycker att Gerbern blev slö lite snabbare oxå, kan vara inbillning.
Definitivt snyggare fodral till Gerbern :tummenupp
/Joel

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Gillar Gerbern bättre än Leatherman. Bättre "skaft" om man skall klämma lite med tången, Leatherman skär in i mina späda händer annars.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Är av den uppfattningen att Gerber är mer ett "verktyg" iom att det finns bitstillsatser m.m, Leahterman tycker jag passar mer om man ska fnula på i skogen osv.
Har en av varje, Gerbern i garaget och Leahtermannen med mig på fisketuren.

Håller med föregående talare om att kniven på gerbern inte är av yppersta klass.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
p.grip skrev:
Är av den uppfattningen att Gerber är mer ett "verktyg" iom att det finns bitstillsatser m.m, Leahterman tycker jag passar mer om man ska fnula på i skogen osv.
Har en av varje, Gerbern i garaget och Leahtermannen med mig på fisketuren.

Håller med föregående talare om att kniven på gerbern inte är av yppersta klass.
Hur ser dom ut? nån som har bilder på dom?

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Vi är ju mest garage folk, så det lutar åt en Gerber trots allt och
Givetvis är det förtaget som betalar :tummenupp

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj

Bifogat

• Leatherman.jpg
    Leatherman.jpg
    7.1 KB · Visningar: 50
  • Gerber.jpg
    Gerber.jpg
    9.1 KB · Visningar: 72

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
p.grip skrev:
Finns ett gäng modeller, men hittade bilder på två bra representanter:

Edit: Gerber till höger!
Fler modeller: http://www.allsparestools.com/
Jasså, va det sånna...

Jag såg nått häftigt på nåtmässan, de va en pinne, med ett L längst ut typ, så sätta man den runt en mutter o bara drog loss, den där saken fastande väldigt bra...

Han hade en stång, han stälde verktyget rakt ut, o hängde sig i det, det tappade inet fästet det minsta runt stången... undra om dom verkligen är så bra o var man köper dom...

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
NSR_Martin skrev:
Jasså, va det sånna...

Jag såg nått häftigt på nåtmässan, de va en pinne, med ett L längst ut typ, så sätta man den runt en mutter o bara drog loss, den där saken fastande väldigt bra...

Han hade en stång, han stälde verktyget rakt ut, o hängde sig i det, det tappade inet fästet det minsta runt stången... undra om dom verkligen är så bra o var man köper dom...

De brukar göra reklam för det verktyget på TV-shop eller Tv-butiken typ vet ifan. Kommer inte ihåg vad verktyget heter nu bara. :va

Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
NSR_Martin skrev:
Jasså, va det sånna...

Det blir rätt sköna skador på det du lossar med dom verktygen, kolla på tvshop så får du se!

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
IsaE skrev:
Vad tror ni?

Definitivt Leatherman.
Gerber har en i mitt tyckte sämre kvalité/stål i sina, är för sprött ... går av istället för å böja sig. Hade en massa problem med trasiga Multipliers där tången gått rak av etc. när jag tjänstgjorde på Balkan.
Är ett tag sedan så jag vet ej om det bytt kvalité/typ på senare år.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
p.grip skrev:
Finns ett gäng modeller, men hittade bilder på två bra representanter:

Edit: Gerber till höger!
Fler modeller: http://www.allsparestools.com/

Jag har precis en likadan Leatherman (fick en sån av chefen när jag lagat en printer med en matkniv, det var tydligen en bra motivering :D )

Vad jag gillar med just den är att när man väl fällt ut ett verktyg är det spärrat i utfällt läge!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Jag använder mig av Letherman tycker den har bra kavlle du har ju typ 20 års garanti på dom. Det har du säkert på andra med men jag trivs med min iaf.

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
p.grip skrev:
QUOTE]

Finns bitssats till Leatherman också!! Man klämmer fast en bitshållare med tången.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Har använt båda men tycker att Gerbern är den bättre.
Framförallt så är den mycket bekvämare att jobba med, Leahterman skär in i handen om man jobbar mycket med den.
Sedan så är Gerbern mycket smidigare att ta fram tången och fälla ut/in verktygen.
Dock håller jag med om att det är bättre stål i en Leahterman och framförallt kniven går att hålla vass mycket längre.

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Harn en lädreman wave och nån mindre variat..
en gerber...

Men rekomenderar dock SOG. jäkligt bra tycker jag.. lite större iofs men mera kraft i!

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Klimpen skrev:
p.grip skrev:
QUOTE]

Finns bitssats till Leatherman också!! Man klämmer fast en bitshållare med tången.

Jag såg det när jag kikade runt på länken jag hittade.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Min gerber är försvunnen... :huvet

Tycker att den är suverän, har dock ej testat andra märken...

Btw, låter det inte väldigt gay med kniv som heter läderman? :va

Nyheter
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...